icelandic

Alla inlägg under maj 2011

Av Elina - 30 maj 2011 21:26

Tänkte ta en skön ridtur i solskenet idag efter att ha jobbat hela dagen, men allting höll på att sluta illa och just nu vet jag inte vad jag ska göra. 


Det började med att jag skulle hämta in Dollan från hagen. Hon sprang omkring, skulle absolut inte bli infångad. Efter mycket om och men fick jag tag i henne och fick in henne i stallet. Redan där skulle jag ha släppt ut henne i hagen igen, men eftersom det har varit dåligt med ridning på sista tiden så tänkte jag att vi kunde ta en skrittrunda efter vägen iaf. 


Iväg kom vi, hon kändes lite seg i början men vaknade snabbt till liv då allting var sååå farligt runt henne. Hela turen gick bra, hon skyggade för vissa saker men annars gick hon fint. 


Vände efter nån kilometer och skrittade hemåt. Hemgång = SNABB takt! Oj, vad pigg och vaken hon var. Blev rädd för en cyklist och backade halvvägs ner i diket, sen när cyklisten passerat skulle hon springa efter. 


Sen fortsatte vi skritta längs vägen, hon var hur snäll som helst. Tills vi kom nästan fram till en bro och jag började ställa henne lite inåt så att hon skulle få arbeta lite. Då brakade helvetet loss.. 


Dollan tvärnita, slog upp huvudet (tack gode gud för att jag tog på martingalen annars hade hon slagit mig rejält..) och backade. Hon backade ner mot diket som är djupt och vattenfyllt, gick fram några steg, hoppade omkring, backade, snurrade runt, tvärnitade mitt i vägen och vägrade gå. 


Så höll vi på i ca 10-15 min.. Då kom det plötsligt en bil och hon backade rakt mot bilen så den fick stanna. Sen fick jag in henne på vägkanten och bilen skulle precis passera när hon kastar sig ner i diket, jag flyger efter som en vante, vänder tvärt i diket och rakt upp på vägen igen. Det var ett under att jag satt kvar, bilägaren fick tvärnita och Dollan stannade mitt framför bilen. Där stod vi. Efter en lång diskussion mellan mig och Dollan fick jag in henne på en annan väg så bilisten kunde köra förbi. 


Sen fortsatte det. Backa ner i diket, upp på vägen, snurra runt, backa ännu mer, tvärnita, vägra gå, backa ännu mer, snurra omkring igen osv osv osv.. 


Efter ca 30-35 min tog vi oss hem. Då hade vi varit ute i över 1½ timme. Den rundan vi red tar ungefär 45 min.. 


Pratade med Dollans ägare (min mamma) om detta nyss, fick till svar: Ja, hon kan ju vara lite knepig! Kom in på det här med medryttare och att hon måste gå oftare för att inte få såna här spel och att jag har inte ork eller tid. Då kom hon fram till att hon ska rida MIN Filipus när han ska sättas igång och sen ska hon ta över Dollan, om Dollan sköter sig vill säga. Annars vill hon fortsätta rida Filipus. 


Jag är så förbannad just nu, det är hennes häst som jag rider. Jag har pga en ridolycka problem med ryggen och ändå rider jag hennes häst så att hon ska få röra på sig då hon får sån överskottsenergi av att stå. 


Nu längtar jag som fan till att få sitta på hans rygg igen. Min älskade Filipus. Hästen som inte ens kan döda en fluga. Hästen som kan stå o titta på när träd fälls. Hästen som inte ens viftar på öronen när lastbilar kör förbi i hög hastighet. På något sätt är jag inte hel utan honom.. 

Av Elina - 29 maj 2011 20:47


Filmklippet på Filipus. Älskade, fyrbenta vän! 

Av Elina - 29 maj 2011 19:41

Lös kuse på vägen..   

Sötnosen!   





Nere vid sjön, solnedgång. 


Håller på att ladda upp ett filmklipp också från en av våra promenader när Filipus går lös! Lägger upp den här i bloggen när den är klar! 


Av Elina - 29 maj 2011 13:01

Igår stack jag, L och C till torön för en liten trevlig utekväll. 


Kvällen började med att jag plockade upp L, for hem till C där vi hade det trevligt. Snackade skit, myste, planerade inför sommaren osv. Sen käkade vi god mat (kebab <3) och så for vi ut till Torön. 


För att summera kvällen så var detta en av de bästa kvällarna jag haft med mina kära vänner. Ni är fantastiska! Och vi har trevliga planer för sommaren också, bara mitt jobbschema tillåter det.. 


På torön spelade engmans kapell också, dem är helt underbara! 

Lyssna bara på denna låt: 



När de började spela Whiskey in the jar jublade jag inombords. Älskar den låten och de gör den så sjukt bra! 


Idag öser regnet ner. Får se hur det blir med ridning.. 

Av Elina - 29 maj 2011 12:59

Till er som kommenterade mitt inlägg "Dåligt samvete x2.." 


Tack för era svar! Slänger ut en annons ikväll och hoppas på det bästa! :) 

Av Elina - 28 maj 2011 12:02

Idag är det ingen vanlig dag, för idag är det Braelas födelsedag! 


Grattis på 2-års dagen stumpan! 




 


 






 

 






  

Av Elina - 27 maj 2011 21:30

Funderar på att söka efter en medryttare till pållarna i sommar, kommer inte orka rida båda två så ofta som jag vill och borde.. 


Jag kommer jobba heltid, mellan 8-19 (8-17, 9-18, 10-19). Sen ska jag hinna köra hem, handla, göra mat, byta om, fixa i hemmet osv innan det är dags för stallet. Hur sjutton ska jag hinna allt? Blir stressad bara jag tänker på det, och det är inte bra för min kropp.. De dagar jag slutar 17 hinner jag rida, men när jag slutar 19 då? 


Då kommer frågan jag ställer mig själv varje dag, vågar jag slänga upp en annan ryttare på Dollan? Alltså, hon är jättesnäll att rida o hålla på med men hon är fortfarande tittig, känslig, och hon kan bocka. Dessutom är hon lite knepig i trafiken ibland (backar ut i vägen, kastar sig i diket osv) och för att komma till skogsvägarna måste man rida efter vägen.. 


Filipus slänger jag upp vem som helst på, för jag vet att han aldrig skulle göra nåt dumt mot någon. Han kan inte ens skada en fluga liksom. Han ska ju sättas igång om bara några veckor (jippi!!) och då vill jag hålla igång honom också, så han inte bara står o går upp i vikt. Dessutom vill jag att hästarna ska få komma ut tillsammans, de tycker det är mycket roligare och Dollan blir så mycket lugnare då.. Dessutom gör det lite ont i mitt hjärta att höra deras gnägg när man rider iväg med den ena hästen. 


Så frågan är, medryttare eller inte? 

Av Elina - 27 maj 2011 20:04

Usch, har så dåligt samvete för det som hände tidigare idag med Dollan. Personen i fråga är rejält utskälld, jag var så arg att jag skakade - väldigt ovanligt för mig. Men nu är det iaf löst och händer det en gång till då vet jag inte vad jag gör. 


Helst skulle jag vilja hinna åka hem på lunchen varje dag (40 min bilresa t o r), fodra hästarna och fodra mig själv. Dock har jag lunchen på olika tider varje dag (mellan 11.30-14) så det blir lite svårt och inte bra åt hästarna som har sina regelbundna tider. 


Imorgon är det lördag och det innebär att jag kommer vara hemma nästan hela dagen, så det blir jag som får fodra mina småttingar. 


På väg ner till byn står det massa travhästar. På ett ställe har dem en shettis som nyss fått föl och ett varmblod med föl. Så fruktansvärt söta! Jag blir så föl-sugen! Om jag ändå hade ett sto att betäcka.. Haha, jag har två ston och ingen av dem ska betäckas! Dollan är för gammal plus har för mycket nerver och har eksem, Braela är för ung och jag vet inte hur hon är riktigt i temperament osv. Men om jag skulle betäcka Dollan skulle det bli med denna läckerbit! 


Ridponnyhingsten Power Boy! 




Skulle det inte bli ett fint föl? ;)

 

Om ändå Dollan hade varit yngre (även om hon tror att hon är fyra-fem år) och eksemfri plus med lite bättre nerver så då hade jag haft ett föl här nästa år! Men jag får fortsätta drömma, en vacker dag kanske det föds nåt föl här på gården. Har redan kommit på gårdsnamnet men det håller jag för mig själv! ;-) 

Skapa flashcards