icelandic

Alla inlägg under december 2011

Av Elina - 31 december 2011 00:52

Först och främst måste jag bara... Vem sjutton smäller raketer nu?! Visserligen är klockan över midnatt nu, men det startade redan vid 18-tiden på kvällen. Tänk på alla djur, snälla! 


Så, nu har jag fått det avklarat. Då var det dags för en liten års-resumé. 


2011 började ganska bra, jag höll igång för fullt med träningen och ridningen. Hästarna var fina, Dollan började bli ganska fin att rida trots att hon var under igångsättning. 


I slutet av mars kom bakslaget nr 1. Fång. Helvetes jävla skitsjukdom! Under tiden Filipus behandlades tränade jag knäppDolla ganska mycket och hon blev bara finare o finare att rida. 


Mitten på maj började en lång igångsättning av Filipus, med långa promenader. Han blev medicinfri och jag fick tillbaka mitt hopp om att en dag sitta på hans rygg igen. Då fick knäppDolla tillbaka sin ryggskada som krävde behandling och vila. Nånstans där hade jag lust att lägga av med hästarna, men hur skulle jag klara av att ta bort Filipus? 


 


Juni kom. Det var dags att sätta igång Filipus. Men jag hann aldrig sitta på hans rygg förrän fången var tillbaka. Hade kontakt med flera olika veterinärer, ringde kliniker och var helt förtvivlad. Mitt i allting började jag på mitt nya jobb också, så det var ganska mycket som snurrade i mitt huvud. Fick ledigt en måndag för att åka in på kliniken med Filipus, så vi lånade hem ett släp och avtalade tid för undersökning plus röntgen. Samma dag vi åkte med Filipus spöregnade det, han var svårlastad och det tog oss flera timmar och 3 personer att lasta honom. 


På kliniken var han som en ängel, vilket beröm han fick av veterinärerna. *stolt ägare*

Dock hade vi bestämt att om röntgen visar rotationer skulle jag få köra hem med tomt släp. Jag var så nervös, höll på att bryta ihop flera gånger. Efter en lång väntan fick vi se plåtarna. Inga rotationer. Ytterligare en lång behandling och igångsättning. Lastade Filipus och körde hem. Grät mig till sömns av lycka den kvällen. Min häst var hemma! 


I augusti, lagom till igångsättningen av Filipus, ramlade jag av Dollan under en dressyrträning. Det resulterade i ett akutbesök + röntgen + hjärnskakning. Efter den flygturen kände jag verkligen att det inte är värt det, det är inte värt att hålla på och träna en häst som kan flyga i luften för minsta lilla.. Så Dolla ställdes av ett tag medan jag hade fullt upp med flytt och jobb. 

 





September kom och jag började sätta igång Filipus på allvar. Dock blev det på halvfart, eftersom jobbet tog för mycket av min tid. Dollan fick gå som sällskapshäst medan jag försökte få tid till Filipus.


Dock fick vi fatta ett beslut i oktober, och Dolla blev till salu. Det var många intresserade, men två familjer kom och tittade på henne - men hon ville inte flytta och skrämde iväg de som var intresserade. Vi bestämde oss för att behålla henne tills vidare.   


Jag försökte få tid att sätta igång henne i oktober-november men tiden räckte inte till. Filipus sattes igång mer och vi kom verkligen igång. Bakslaget nr 3 för Filipus del kom nu i december. Kolik. Mitt i natten. Ingen veterinär på flera mil. Till sist fick vi tag på distriktsvet som var hela 7½-8 mil härifrån. Klockan 02.30 ungefär rullade han in på stallbacken. Jag som skulle jobba dagen efter fick order att åka hem när veterinären kom, men det kunde jag inte. Åh, jag var så trött. Men veterinären var verkligen så noggrann och såg till att min älskade häst var helt återställd innan han lämnade stallet. 




2011 slutar faktiskt bra, Filipus har visserligen inte gått så mycket men de gånger jag har ridit honom har han gett 110% och visat att han verkligen är här för att stanna!





Nu önskar jag att vi får ett skadefritt 2012. Detta år har varit fylld av tråkigheter, men det ska det bli ändring på. 2012 ska jag verkligen hålla igång hästarna, njuta av att ha de finaste hästarna och självklart ska vi utvecklas tillsammans, jag och mina fina hästar. 


Och med detta sagt vill jag önska er ett gott nytt år! 

Av Elina - 29 december 2011 22:04



Världens finaste. Mitt hjärta.


Tyvärr så förstördes mina ridplaner denna veckan genom jobb 8-17 plus storm på det. Inte för att Filipus bryr sig om det, han är så cool att det kan ramla träd bredvid honom och han rör inte ens på öronen men jag har ingen lust att få en soptunna/postlåda/träd/whatever på mig så dem har fått vila. 


Blir nya tag med ridningen efter nyår. 

Av Elina - 27 december 2011 20:33

Bild tagen av mig, vintern 07-08.   

Av Elina - 24 december 2011 01:22



Jag och Filipus önskar alla läsare en riktigt god jul och ett gott nytt år!   

Av Elina - 22 december 2011 18:03

Yes, kvar på jobbet än. Ska sitta här i hela 57 min till.. Vad ska man göra under tiden tro?


Nåväl, efter jobbet skall jag rusa hem, rusa till min vän, testa kläder, handla mat o sånt, städa lägenheten lite bättre än sist, tvätta kläder och slänga ihop kanske en plåt med kakor.  Imorgon ska jag jobba mellan 8-17 as usual, sen hem och baaakaaaa hela kvällen lång.


Vad har ni för planer i jul?


På julafton ska jag först träffa mina söta småsystrar, sedan hem till familjen igen och mysa lite med dem. När det är klart, ska jag o en vän åka hem till min fantastiska vän L och bara ta det lugnt, mysa, äta lite gott..


Juldagen är självklart dagen det blir fest! Utgång, fest, träffa massa olika människor man inte sett på flera år typ.. Brukar bli så himla kul! :)


Annandagen ska jag ta en långritt, försöka lura med mig någon ut till stallet så båda hästarna får komma ut tillsammans! :) Sen är det jobb igen fram till nyår som gäller.


Jag ser verkligen fram emot julen! :)

Av Elina - 21 december 2011 18:30

Dåligt med updates här, men det beror på vissa orsaker. Ska ta tag i kommentarerna nån dag. 


Idag fick jag ett efterlängtat 100% vikariat på jobbet. WOHO!  Nu ska jag snart iväg på äventyr, det har blivit en hel del äventyr denna vecka - men det gillas! 


Och justja, jag kanske kommer få världens finaste julklapp i år! Ingenting är klart än, så vi får se hur det blir.. Men vi kan ju hoppas att allting ordnar sig! <3

Av Elina - 18 december 2011 17:26

Åh, jag har haft en riktigt mysig helg tillsammans med mina underbara vänner! 


Igår var jag på bio, igen och såg Sherlock Holmes. Den var riktigt bra, skrattade till tårarna rann åt vissa scener!

Efter bion spelade jag och vännerna lite Wii.. Först Super Mario wii, och sedan blev det Bowling. Jag ägde bowlingen, vann hela tiden! Det var riktigt roligt faktiskt! 


Ikväll blir det ännu mer filmmys <3 men först ska jag städa klart! 

Av Elina - 18 december 2011 02:58

 


Min häst var så fantastiskt fin att rida idag, jag lever fortfarande i lyckoruset efter den ridturen! 


Jag hade tänkt rida lite i skogen, busa lite och låta honom få sträcka lite på benen - jag ramlade nästan av i traven för han tog i så himla mycket, i galoppen gick det fort (vääääldigt fort) och som avslutning gasade vi ordentligt i tölten. <3 


Galoppfattningarna var bland de bästa vi gjort, jag behövde bara tänka galopp och föra fram höften - och så fattade han. Galopperade några steg, tog ner honom till trav och det var då han tog i för kung och fosterland så jag sköts upp ur sadeln. Kommer få skööön träningsvärk efter denna ridtur, men det var de värt! På hemvägen började vi tölta i arbetstempo. Jag testade att gasa lite, och ytterligare lite mer, och till sist gasade jag på för fullt. Två-tre rollningar - och sen flög vi fram i klockren ökad tölt. WOW! Vilken känsla! Vilken lycka! 


Det finns inget häftigare än en klockren ökad tölt! 

Ovido - Quiz & Flashcards