icelandic

Alla inlägg under maj 2012

Av Elina - 25 maj 2012 23:58

Ja, ni läste rätt. Idag sadlade jag på Dollan och tog en ridtur i hagen. 


 

Hon var ganska lugn i början, vi skrittade och travade lite grann samt tränade lite på att flytta för skänkeln. Damen har humör när hon inte vill göra det jag ber henne om, men när hon väl gör det så gör hon det bra! ;) Allting gick så bra, hon lyssnade jättefint på mig och jag är nöjd med turen även om vi red i hagen.. 


Min kära vän Linnéa ställde upp som fotograf, och här kommer lite fler bilder på mina fina hjärtan!


           


Finaste prinsen min! 



   

Av Elina - 23 maj 2012 17:06

Idag har vi haft fantastiskt väder! Solsken och värme. Jag låg utanför stallet i bikini och solade hela förmiddagen.. 


Nån av hästarna ska ridas nu ikväll, vet dock inte vilken av dem som ska få äran att komma ut på tur än.. Men jag passade på att fota lite idag när solen sken och hästarna myste i hagen! Eller ja, Dollan sprang runt som en galning.. ;)



Min lilla röda prins!   

 

       

Av Elina - 21 maj 2012 20:15

Vi har ganska länge kollat på olika sorters hästfoder, och eftersom vi har två helt olika hästar med två olika behov så beslöt vi oss för att testa örter som tillägg till fodret. 


Vi beställde av Hippo K9 och det blev en succé! Iaf hos Dollan, hon fullkomligt älskar det! Filipus däremot, han var ganska tveksam till det hela men nu äter han det iaf. 


Det är redan skillnad på Dollan, hon börjar bli rundare om magen och hennes hårrem glänser! 


Sötaste Dollan, när hon fick maten ikväll så var hon som vanligt helt galen.. Mat över halva mulen och hon är noggrann med att städa den tillfälligt upphängda krubban tills den är helt ren, hon får inte missa en enda smula! ;)


Av Elina - 19 maj 2012 13:47

Detta klipp såg jag nyss. Fruktansvärt. Hur kan man göra nåt sånt här? Det är helt fruktansvärt och jag finner inga ord. Stackars hästar! 


Varnar känsliga tittare.. 

Av Elina - 19 maj 2012 00:02

Sådärja, Linda ville se en film när Filipus töltar. Igår hade jag med mig fotograf men det är nåt speciellt med ridningen när kameran kommer fram, jag rider sämre än någonsin, Filipus form är ostabil och grisepassen kommer ofta in i bilden. 


Ibland i klippet så lägger in mina visslingar, dem hörs inte men varje gång vi gör halt så visslar jag. Lydig häst! ;) 


Dock är större delen av klippet mitt fel, min kropp värkte så mycket och jag kunde inte slappna av riktigt. Ni ser ju kanske att jag är sned i kroppen också, det är fruktansvärt att se. Uscha! Dessutom kändes han inte helt 100% där, likaså under turen idag så det är nog dags för pojken att få vila.. 



Och just de, visst har jag sötaste stallkatten som finns? <3 

Av Elina - 17 maj 2012 23:31

Här kommer lite bilder från dagen..


       



Imorgon kommer ett litet filmklipp som filmades idag, ska bara redigera det lite grann.. Det var inte min dag idag dock, min kropp värker fortfarande efter behandlingen och jag kunde inte slappna av riktigt.  


Men han är bra fin, min röda prins! <3  


Dock har vi fått ett lite allvarligare problem på halsen med Dollan. Hon har börjat vandra i hagen, hon går ju på bete nån timme om dagen nu ensam och det klarar hon tydligen inte eftersom hon upptäcker att hon är ensam, och går o letar efter Filipus. Oftast är jag ute o rider Filipus medan hon är på bete, och då springer hon upp mot stallet och gnäggar hela tiden. :( Dessutom blir hon magrare, så ibland kan man se revbenen lite grann på henne trots att hon får ordentligt med mat. Ska fixa träckprov på henne och se om hon behöver avmaskas, om det är det som gör att hon faller ur så lätt. 


Men åh så mysig hon har blivit! Igår tog jag in henne, borstade igenom henne ordentligt, kliade henne, myste och tog en promenad i regnet. Det uppskattade damen verkligen, hon var så positiv o framåt hela tiden. Ska börja rida henne igen lite smått nu och se vad hon tycker om det. Älskade lilla Dolla! 

   

Av Elina - 13 maj 2012 20:09



Fina Dollan! Jag var ut i stallet idag, åkte ut vid 11 och kom hem igen runt 18.. Lång dag med andra ord, men den var riktigt effektiv! Mockade ur hagen med hjälp av stora röda brumbrumen (fina traktorn med andra ord), myst med hästarna och finaste Filipus bjöd på en underbar tur! <3 


Min gårdag var ganska full av kaos och chock pga vissa saker och på eftermiddagen igår fick jag även en behandling av min kropp som är ganska trasig så det har varit dåligt med sömn inatt och jag har haft en värkande kropp, speciellt min axel gör så fruktansvärt ont! :( Men just nu bara ler jag. Min fina pärla var så himla mjuk o fin att rida! <3 


Filipus o jag tog oss en tur efter vägen, tänkte träna lite på tölten och jodå, den var helt underbar som vanligt! Jag släppte tyglarna helt och vi bara töltade på, när han var på väg mot passtakt gjorde jag halvhalter med sätet och voila! Fin tölt igen! Så jag satt där, med tyglarna i en hand och bara njöt medan han töltade på. Underbara killen min! 


     

Av Elina - 12 maj 2012 00:23

Nu är vikten på rätt väg, det går bra för min herre! 


Jag brukar "väga" Filipus med ett vikt-måttband, och hela förra året låg han på runt 410-420 kg, vilket är ganska mycket för honom men då hade han även ganska mycket fettdepåer. Igår efter en ridtur i spöregnet vägde jag honom igen. 374 kg visade bandet då. Jag var tvungen att mäta om några gånger, men det var samma vikt hela tiden. 374 kg. Såhär lite har han aldrig vägt under de 12 åren jag har haft honom, nu kan man känna revbenen men dem syns inte. Dock är han fortfarande lite bukig, men den jobbar vi på! 


Fettdepåerna är nästan helt borta, han har en liten under magen och vid bogen men "hingstnacken" är på väg bort och han är fin i hullet nu! 


Skrittade ut i spöregnet igår, 1½ timme var vi ute. Jag jobbade massor i skritten, rakställning, sidvärts osv och idag känner jag en jäkla träningsvärk i låren! Men det var ett bra pass, så nu ska jag jobba vidare på det! 


Dollan har jag inte vägt ännu, men även hon är fin i hullet nu. Henne får man passa så hon inte tappar allt för mycket, men nu har hon hållit sig fin i hullet. Dock behöver hon bygga mer muskler över ryggen men jag hade tänkt att hon skulle få följa med mig ut på promenad till våran klätterbacke och klättra lite. Det kommer nog bara vara bra för henne, och för mig som måste röra på mig mer. ;-) Min gamla skada i axeln har blivit värre så jag har inte vågat styrketräna så mycket, men nu är den under behandling så får hoppas att det blir bättre! 


En till rolig sak med Dollan, hon har blivit så himla gossjuk på sista tiden. Häromdagen när jag skulle ta in Filipus så kom Dollan gnäggandes mot mig. Jag stannade och kliade henne, pratade lite med henne och gick vidare mot Filipus. Hon brukar alltid stå kvar där jag lämnar henne, men då när jag kollade bak så blev jag förvånad. Dollan följde efter mig. Jag började gå runt i olika cirklar, hon följde efter. Jag sprang iväg en bit, hon travade efter med spetsade öron. Så höll vi på ett tag, i regnet. När hon är på sånt humör är det jättekul att jobba med henne! 


Finfina Dolla! 

   

Ovido - Quiz & Flashcards