icelandic

Alla inlägg under juni 2012

Av Elina - 27 juni 2012 17:34

Idag kom veterinären ut för att undersöka Filipus. Jag var inte med då jag var på jobbet men jag hade telefonkontakt med mamma efter att veterinären åkt. 


Filipus har kotledsinflammation i vänster fram. Så nu blir det butta (igen...) i två veckor, vila i en vecka och sedan ska han sakta skrittas igång igen. Suck alltså.. 


Men - veterinären berömde oss för att ha fått Filipus i så bra hull. Hon hade aldrig sett honom så snygg som han var nu, perfekt i hullet var han. Så det känns ju skönt att han är så fin i hullet. 


Älskade häst! Nu måste du bli bra igen..!
  

 

Av Elina - 24 juni 2012 19:15

Min fina Filipus är fortfarande inte bra. Så det blir nog vet.besök imorgon.. Red ut honom häromdagen, han var jätteseg, ömmade då och då, snubblade som tusan och kändes inte alls fräsch. Jag har känt igenom hela hästen från topp till tå och hittar inget fel alls. Han haltar ju inte..? 


Idag har jag jobbat i stall från kl. 7 imorse.. Något trött var jag när jag åkte hemåt men tänkte att jag skulle rida Dollan en sväng ändå, hon måste röra på sig. Dollan var så sjukt fin att rida, jag satt med världens leende på läpparna hela tiden. Vi kunde till och med stanna och prata med en kvinna efter vägen utan att hon bråkade! Jag har upptäckt att när hon börjar slå med huvudet och spänna sig lutar jag mig framåt så idag tänkte jag till lite och tryckte ner rumpan extra mycket i sadeln, lutade mig lite bakåt o slappnade av - Dollan slappnade också av och sänkte huvudet ännu mer. 


 
Finaste Dolla!

Av Elina - 17 juni 2012 22:58

Idag skrittade jag Filipus barbacka, i våran gamla beteshage. 


 



Han var pigg, kändes jättebra att rida och nu till veckan ska jag börja köra igång honom lite mer. Han har mest skrittats den senaste veckan, så nu till veckan ska jag smaka på lite tölt och trav. 


Nån dag ska vi även ut i skogen och upptäcka nya stigar har jag bestämt, det var så längesen vi var ut i skogen på upptäcktsfärd så det är dags nu! Får väl se om vi får sällskap också då.. ;) Det är så mysigt att rida ut i skogen, ta med lite fika, stanna nånstans och bara mysa lite för att sedan fortsätta sin vandring och hitta nya ridstigar. 


Denna sommar kommer bli underbar! 

Av Elina - 17 juni 2012 22:39

 



Länk till utlottningen hittar ni HÄR :)

Av Elina - 15 juni 2012 15:10


Älskade hästen min! 


Igår skrittade jag ut som vanligt - och han var helt okej! Han snubblade en gång bara, och jag tror att det var för att han trampade snett i en vattenpöl. Annars var han sig själv, pigg och framåt. Idag busade han och Dollan i hagen utan att snubbla eller ömma. 


 


Så vi ska avvakta under helgen, jag ska rida som vanligt och känna efter hur han är. Ska testa att rida barbacka och se om det är sadeln som ställer till det också, isåfall åker den ut på annons på en gång. 


Dollan var på bushumör idag, hon har blivit ganska snygg i kroppen nu! 

 

Av Elina - 13 juni 2012 13:27

Hovslagaren var ut idag och skodde om Filipus. Hovarna såg bra ut, inga problem där så vi bestämde för att testa att slå på framskor med tåkappor istället för med sidokappor som han haft det senaste året.


MEN! När jag skrittade ut på honom några timmar efter att hovslagaren varit där så ömmade han från och till, ville inte ta ut steget och snubblade. Han kändes inte alls fräsch så jag vände och ledde hem honom. 

Väl hemma kände jag igenom hela hästen. Han har ingen märkbar värme i hovarna (lika varm/kall i alla fyra), ingen svullnad, han haltar inte - men det är nåt som inte stämmer. 


Pratade med veterinären också, ska skritta honom imorgon igen och är det samma sak då så åker vi till kliniken och kollar igenom rygg och ben där. 


Håll tummarna för min fina prins!


   

Av Elina - 10 juni 2012 23:06

Vilken härlig känsla det är att äntligen kunna rida Dollan utan att hon ska krångla! 


Igår tog vi oss en tur, ensamma. Bara hon och jag. Först tog jag in henne, gjorde i ordning henne och kliade henne. Sen bar det av! Damen var pigg och glad, hon känns nästan som en helt ny häst just nu. Framförallt känns hon "maffigare" att rida, det gillar jag verkligen! 


Vi tog en kort runda, jag tänkte att det är bäst att avsluta på topp och det gjorde vi verkligen! På hemvägen red vi förbi ställen där hon krånglat som mest men nu bara lunkade hon på, så jag testade att göra halt några gånger och hon bara stannade, kollade lite åt sidorna och när jag gav henne tillåtelse att skritta framåt igen gjorde hon det. Inga problem. Som om vi gjorde det där varje dag. Älskade ponny! 



Innan ridturen, Dollan är lagom positiv... 



Men det är ju faktiskt spännande att få komma ut på tur!


Filipus har fått vila nu. Vill inte rida honom alls förrän jag fått ett svar på vad det är för fel på min älskade prins! Så igår tänkte jag trickträna i hagen, men herrn var inte alls på humör för det och det blev en mysstund i det fina vädret istället..   


   



På onsdag får jag veta vad som är fel. Då kommer hovis. Jag ber till gudarna att det bara är nåt "litet" som hovis kan fixa till, men google har skrämt upp mig ordentligt. Jag satt och googlade häromkvällen, och fick fram att det kan vara allt från kotledsinflammationer, kissing spine, spatt, problem med bakbenen, ryggproblem. Om hovis inte hittar något fel är det raka vägen till kliniken för en noggrann undersökning, röntgen osv.


Älskade knasbollen min! 

   


   

Av Elina - 6 juni 2012 21:56

Idag fick jag sällskap ut på tur! Mamma red Filipus medan jag red Dollan. Blev väldigt förvånad när Dollan skötte sig så fantastiskt bra, även på hemvägen! Inget krångel, inget bråk. Bara en trevlig ridtur på en härlig häst! 


 



Filipus däremot, jag vet inte riktigt vad som är fel med honom. Han visar ingen hälta, men han är så fruktansvärt snubblig när man rider honom. Har inte sett att han snubblar i hagen, utan det är främst när man rider. Suck..! Hoppas att hovis kan rätta till det, annars åker vi in på kliniken igen för utredning. 


 

Ovido - Quiz & Flashcards