icelandic

Direktlänk till inlägg 17 februari 2011

Ridövning - broms och gas

Av Elina - 17 februari 2011 23:01

Denna ridövning är kanonbra! Jag kör alltid denna övning när jag rider nya hästar för att känna så både broms och gas finns ;-)


För det första - hästen ska alltid stå still när du sitter upp. Jag sitter aldrig upp på en häst som går iväg, hoppar åt sidan etc pga säkerhet.


Värm upp med övergångar, t ex skritt-tölt-skritt, skritt-trav-skritt med olika längder. Gör en massa halter och framförallt - planera halterna! Detta kan man göra både på bana och ute i skogen/på vägen. Gör halterna olika långa, variera mellan övergångar, tempoväxlingar och halter. Just för att få hästen att lyssna på dig!


Vill hästen ej stå still när man gör en halt så kan man göra som följande;

* Rygga! Går hästen fram ett steg trots att man gjort halt så ryggar man tillbaka det steget och gör halt igen.


* One-Rein-Stop! Med One-Rein-Stop ska hästen stanna genom att du tar i ena tygeln och väntar tills att den stannar innan du ger efter. Upprepa många gånger och hästen fattar att om du tar i tygeln så ska den stanna för om den inte stannar så får den gå på en liten, liten volt och det är väldigt jobbigt för hästen. Du ska ta ett kort tygeltag, låta handen med tygeln vila mot höften så hästen får liten svängradie = jobbigt för hästen. När hästen stannar ger du direkt eftergift.


För att göra en halt krävs som sagt planering och det bästa är att ta sikte på något (t ex stolpe, kon, träd, sten, bil, hus - vad ni än ser framför er) och tänk hela tiden att där vid den platsen ska vi göra en halt. Har ni en "svårstoppad" häst, gör halt lite innan där ni planerat att göra halt. Har ni däremot en "lättstoppad" häst, rid raka vägen fram till platsen och gör halt.


Man kan även lägga ut enskilda bommar lite överallt på banan, och variera mellan att göra halt framför bommen, när hästen klivit över bommen med frambenen eller direkt efter bommen, vissa gånger kan ni variera med att bara rida rakt över bommarna utan att lägga in en halt. Det är väldigt bra träning och hästen blir mer lyhörd för ryttarens hjälper. Detta kan även göras i en annan gångart än skritt med.


Sen är det gasen som gäller. Vissa hästar är mer heta än andra, men det jag alltid brukar tänka på vid igångsättning efter halt är att få hästen att gå fram för mina skänklar, inte rusa iväg bara för att man ber den gå framåt. Rusar den iväg - halt igen och testa att få den att gå framåt för små hjälper.


Jag brukar som sagt testa detta på alla hästar jag rider då jag vill ha en lyhörd häst. När halten funkar från skritt, testa att göra halt från t ex tölt eller trav. Och som sagt, övning ger färdighet! :-)

 
 
Linda

Linda

18 februari 2011 07:49

Kul att du gjort en blogg!
Väldigt roligt att du lägger ut tips på övningar. Brukar jag också göra och det är ju intressant att nappa upp nya tips.

Skall följa dig och Fhilippus, men vilken var den mörka hästen?

Linda

http://www.elmo.cybersite.nu

Elina

18 februari 2011 14:07

Tack!

Den mörka hästen är min surtant, min dressyrponny korsning mellan nordis och islänning :)

/Elina

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards