icelandic

Alla inlägg under januari 2012

Av Elina - 31 januari 2012 23:30

     

Tränar lite samling.. 


Hittade några ovisade bilder på Filifrulli! <3 (jaa, kärt barn har många namn.. Filipus har många olika smeknamn, haha!)


Åh, jag måste nästan åka ut och rida imorgon. I miss my poni! 

Av Elina - 29 januari 2012 19:34

Idag var det dags att ta på sig klisterbyxorna och hoppa upp på Dollan. Hon var pigg när vi red från stallet, lite tittig och hoppig men inte mer än så. Red en kort runda och vände sedan hemåt. 


Då blev vi först stående i 5 min, då damen fick syn på en fyrhjuling. Fyrhjulingen var avslagen, stod inne på en gård (= långt från hästen) och det var ingen människa i närheten. Sen blev det passage framåt, två bocksprång och hopp i snödriva. Kom upp ur snödrivan, då försökte jag få henne att skritta men det gick inte. Det var som att sitta på en tickande bomb som vilken sekund som helst kunde explodera så jag valde att bara följa med, och inte tjafsa för mycket med henne. 


Efter en stund slappnade hon av lite grann, då rasade det snö från ett träd och bomben började ticka igen. Gjorde halt och då började hon sparka som en dåre, för att sedan stampa med frambenen och slutligen backa in i en snödriva och göra ett grodhopp framåt. 


Jag valde då att leda henne en bit, det gick ganska bra förutom att hon var sur och grinig. Satt upp igen efter en stund och då gick det ganska bra förutom att hon var sur. Till sist slappnade hon av och sänkte huvudet. 


När jag skulle leda ut henne i hagen försökte hon slita sig. Fyra gånger. Jag är envis och är inte den som släpper taget om en häst försöker slita sig, så jag fick flyga efter henne. Men skam den som ger sig, vi gick fram och tillbaka i hagen innan jag släppte henne. Vi har pratat lite om att ta bort henne faktiskt, men vi får se hur det blir. 


    



Filipus däremot, han var lika underbar som vanligt! Fick en trevlig kommentar av en kvinna vi mötte på ridturen. Hon sa; Men wow, vilken vacker häst! Och vilken utstrålning han har! Det tackade vi för, och ja han har verkligen utstrålning! Sen att bromsen inte riktigt fungerade idag på honom är en helt annan sak, men tölten var mumma både i arbetstempo o i ökat tempo. Traven flög vi fram i, och avslutade med en underbar gunghästgalopp! Han vet precis hur han ska få matte på bra humör! <3


 

Av Elina - 27 januari 2012 00:16

Jag var tvungen att kolla på Hööks hemsida, på deras produktnyheter - och har nu ett stort vill ha-begär. Riktigt fina saker hade dem, och framåt sommaren kanske jag klickar hem dessa saker:


            


Det turkosa schabraket hade jag tänkt till Filipus och det ljusgröna med matchande lindor till Dollan.


Vad tror ni om det? Jag tror faktiskt att Dollan skulle bli skitsnygg i ljusgrönt! 


Sen ska jag även beställa hem en ny hjälm, men har svårt att bestämma mig för vilken så letandet pågår för fullt. Helst hade jag velat haft en Back On Track-hjälm, men att lägga nästan 3000 kr på en ridhjälm känns sådär.. 

Av Elina - 25 januari 2012 15:24

Då var det dags igen. Om några timmar. Då ska vi dansa tills svetten rinner, till grym musik, med massa människor. 

Det kommer bli awesome! <3



Och nej, ingen ridning nu på några dagar. Det börjar krypa neråt, idag mitt på dagen var det -16 grader kallt här. Så just nu har hästarna en ofrivillig vila. Jag tror dock inte att dem lider av det, dem tycker nog det är skönt att bara få skrota i hagen. Det är bara jag som har abstinens efter mina hästar, och imorgon om det inte är allt för kallt så ska jag klättra upp på dem. 

Av Elina - 23 januari 2012 22:00

Ja.. Vad säger man? 


Fyfan vad bra vi är! Efter jobb tog jag en taktikvila för att sedan göra mig i ordning för träning. Bah, vilken träning dessutom. Blev promenad upp till skolan där träningen var, det var kallt ute - och jag hade bara mina tunna träningsbyxor på mig. Smart Elina, verkligen! Hur tänkte du egentligen? Nåväl. Sen började träningen. Jag kan beskriva det med två ord. Jobbigt + skönt. 


Det var ett liknande pass av detta vi körde ikväll:


Jaaa.. Nu återstår det bara att se om jag tar mig ur sängen imorgon eller inte. Kanske man skulle klättra upp på Svarta Tanten imorgon och köra ett dressyrpass? ;) 


Av Elina - 22 januari 2012 18:21

Vilken härlig dag det har varit idag. Först tog vi ett pass på gymmet på morgonen, duktigt! Hade skaplig träningsvärk i axlar och armar idag, så det blev ett lättare pass. 


Efter gymmet var det bara att dricka en proteinshake (I love it!) och byta om för att köra ut till stallet. Halvvägs till stallet gick bilen sönder - IGEN!!! Så nu är jag utan bil för tillfället, tills den har blivit lagad. Snacka om måndagsexemplar på bilen. 


Men jag fick iaf komma ut på hästryggen en stund. Lilla Röda Farbrorn fick komma ut i snöovädret. Det vräkte ner snö och vägen var oplogad, så vi dansade fram i snön i finfin tölt! Avslutade turen med en helt underbar samlad galopp! Ingen grisepass idag, med andra ord. Han var så fin idag, min lilla F. 


Nu är det bara att hoppas att bilen inte har nåt allvarligt fel, utan att det bara är en del som ska bytas. Gah, jag blir galen på dessa bilar! 

Av Elina - 21 januari 2012 12:08

Tänk vad duktig man är som kliver upp 9 på en lördagmorgon för att sticka till gymmet och köra ett rejält pass! Skönt var det, och jag drack nyss upp min proteinshake. 


Nu blir det en snabbdusch, snabbstädning och sen kommer systeryster hit. Vi ska fixa och dona lite i lägenheten, kanske till o med fixa nya möbler! Bilder kommer kanske senare, om jag orkar. 


Min lilla passräka igår!


Han sa; Hörrö matte, håll i dig nu så kör vi järnet i grisepass! Hade det varit SM i grisepass hade vi nog vunnit guld.


Till sist fick vi till traven och galoppen som var helt mumma!  Fina prinsen min!  Idag får han en välförtjänad vila och imorgon ska jag försöka locka med mamma ut på en tur! :) 

Av Elina - 19 januari 2012 22:04

Tänkte bjuda er på några.. eh.. vackra ridbilder på Dollan från våran första sommar tillsammans! 


       


Och sen hittade jag några andra bilder också på Svarta Faran..

   

(Ja.. Som jag sa.. Vackra bilder..)   



Och så jämför vi med denna bild:

 


Ser ni någon skillnad? 

Ovido - Quiz & Flashcards