icelandic

Direktlänk till inlägg 11 maj 2011

Valet av häst - varför blev det islandshäst?

Av Elina - 11 maj 2011 00:00

Blev inspirerad av http://islandstokan.bloggplatsen.se/ som skrev ett inlägg om varför det blev den det blev. Alltså, varför blev det just den hästen vi köpte? 


Här kommer mitt svar om varför det blev just islandshäst och ingen annan ras.


Varför blev det islandshäst? 


1999 började vi leta lite efter en häst. En ponny skulle vi ha, en trygg läromästare. Jag skulle då fylla 10 år och hade ridit på ridskola i 4 år. En morgon var det en annons i den lokala tidningen. Annonsen löd: Trevligt islandssto, familj. Sen fortsatte annonsen med info om andra hästar också. Men tre ord räckte och den 1 oktober var hon våran! 


Vi skulle ju ha en ponny, men fick en islandshäst istället. Jag lärde mig tölta på henne. Hon lärde mig allting, envis som en åsna var hon men med ett hjärta av guld. 

Hrefna. 1982 - 2007.


Det var Hrefna som väckte intresset för islandshästen. Vi letade som galningar efter en till islandshäst som sällskap till Hrefna, men vi hittade inte någon. Ringde runt till olika turridningsfirmor och det sista stället vi ringde till hade faktiskt en valack till salu så vi bestämde tid för provridning. 


Det var på våren 2000, jag minns att solen sken och det var varmt ute trots att det var snö kvar när vi anlände till turridningen. Möttes av stalltjejen som sa att hästen vi skulle provrida stod inne i spiltan och väntade. Det jag möttes av när jag kom in i stallet var en tjock, lerig häst med tovig man och som var livrädd. Men vem hade kunnat ana att det var min drömhäst? För där stod han, min älskade Filipus! 


Han skenade med både mig och min syster. Min kusin följde med på andra provridningen och testade honom. En vecka senare gick han igenom vet. besiktningen och bara några få dagar senare hämtade vi hem honom. 


Det tog oss år att kunna rida Filipus. Han var förstörd. Jag vet inte hur många gånger jag ramlade av, satt med tårarna rinnandes nerför kinderna och skrev annons om att han var till salu. Annonserna kom aldrig ut. 


Jag har aldrig haft en så pass nära relation till någon som jag har med Filipus. Han är mannen i mitt liv. 


Efter att jag och Filipus gått på Wången i 6 månader, blev jag diplomerad ridledare för islandshäst. Det var helt fantastiskt att gå på en så bra skola, och jag lärde mig enormt mycket. Jag var inte den bästa ryttaren, jag är fortfarande inte så bra men när jag red den inofficiella träningstävlingen vi hade och domaren gav mig resultatet sen så grät jag. Jag och Filipus hade fått fina poäng på våran första tävling tillsammans. Vi hade kämpat så hårt så länge med gångartsproblem, Filipus var nervös o spänd och väldigt känslig. 


 

6 månader efter att jag fått mitt diplom visste jag att jag valt rätt. Det var islandshästar jag skulle ha! Jag hade hittat hem! Det var även då jag hittade lilla fröken B. 


Braela är min nästa tävlingshäst.


Hade vi inte köpt Hrefna utan någon annan ponny hade jag nog aldrig hittat Filipus. Då hade jag nog heller inte hållit på med islandshästar. Så jag är evigt tacksam till M som lät oss köpa Hrefna. 


Och dessutom, hur kan man inte älska detta?


Höj volymen och njuuuut! 


Så för att dra allting kort; Jag har hittat mina drömhästar! Jag kan tjata på i evigheter nu om hur bra islandshästen är, men det ska jag inte göra! ;) Istället ska jag sova och drömma om tölt och vackra hästar! 





















 
 
Bianca

Bianca

11 maj 2011 13:11

Vilken härlig historia! Jag kände inte till att du hade en annan islandshäst innan Filipus, så det var kul att läsa om Hrefna :)

Funderar på att också skriva ett inlägg om varför det blev islandshäst för min del, så vi inspirerar väl varandra ;)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

 
Elina

Elina

12 maj 2011 19:45

Det är inte så många som "känner till" Hrefna iom att jag var så ung när jag hade henne.

Läste och kommenterade precis ditt inlägg. Det är väldigt roligt och inspirerande att läsa såna inlägg :)

http://icelandic.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards