icelandic

Direktlänk till inlägg 1 juni 2011

Suck!

Av Elina - 1 juni 2011 21:34

Samma problem med Dollan idag som i måndags. Idag hade hon nästan sönder martingalen (!!) och jag fick ringa efter hjälp. Hjälpen kom, mamma med Filipus på släp. Vi skulle se om det var för att hon var ensam som hon var såhär, men det blev värre nästan när Filipus kom. 


För att ta allt från början.. Vi skrittade ut, Dollan var lugn till en början. På hemvägen jobbade vi med övergångar, skritt-halt-trav-halt-trav-skritt-halt osv. Jag varierade mellan skritt, trav och halt. Hon var jättefin. Ända tills jag skulle jobba lite i öppna längs vägen, åt vänster var hon kanonfin men när vi skulle testa åt höger var det någon som tryckte på en knapp och monstret kom fram. 


Hon ryggade, slängde sig åt sidan, kastade med huvudet osv. Jag ringde till mamma o sa; Kom med Filipus på en gång! 10 min senare kom dem. Vi testade att försöka få henne att gå framåt, hamnade i diket några gånger. Sen tog Dollan några steg framåt och väldigt många steg bakåt trots att jag skänklade och Filipus gick framför hur lugn som helst. Sen höll vi på att hamna i diket igen några gånger, hon småreste sig och sen kunde hon stå blixtstilla. 


Publik fick vi också.. Några sommargäster som var ute i sina stugor såg vad som hände och kom för att kolla. Dock fick jag skrika lite åt dem att flytta på sig när hon snurrade runt och småsparkade. 


Vi känner igen symptomen iaf. Nu kommer det bli en lång behandling igen.. Ryggproblemen är tillbaka. Hon sparkade åt mamma när hon tryckte på sidan av ryggen. Hon ömmar inte där, men trycker man lite hårdare så sparkar hon. Hon sparkade åt mig en dag förut också när jag skulle spänna benspännen på täcket hennes. Så det finns bara en sak att göra igen, veterinär + kiropraktor/ET och eventuellt byte av sadel igen. Hejdå pengar, hejdå lönen! Men vad gör man inte för de små djuren? 


    



Jag satt av och ledde henne hem. Men innan vi gick hem la hon sitt huvud i mitt famn och så stod vi så länge, det brukar hon inte göra alls. Grannarna tyckte att hon var jättemysig när jag stod bredvid, men jag tror de blev lite avskräckta när de såg mig rida henne.. 


Lilla stumpan min! 

 
 
Alexandra

Alexandra

1 juni 2011 23:21

Jag tänkte precis när jag började läsa att de måste ju vara något som inte stämmer, att hon har ont. Tur att ni vet vad det är i alla fall, men det låter ju inte helt roligt.. Hoppas att hon blir bra snart igen!
Dock får du ju sätta igång din lille Filipus snart :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Agnetha (det är jag som har Orka! :-)

Agnetha (det är jag som har Orka! :-)

3 juni 2011 15:06

Så det ÄR något som krånglar med henne. När jag läste ditt förra inlägg så tänkte jag att det verkar som att hon försöker säga dig nåt men jag vill inte skriva för det är så mycket som spelar in ...

Men det kanske är pensionsdags för en häst som är 22 år och har såna återkommande problem eller?

Fantastiskt fina bilder på Filipuss i ovanstående inlägg btw!

http://sillviken.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards