icelandic

Direktlänk till inlägg 12 juni 2011

Tack!

Av Elina - 12 juni 2011 10:46

Tack till alla er som håller tummarna och tänker på oss! 


Ikväll ska vi lastträna. Får se hur det går.. Filipus brukar ibland gå nästan rakt in i transporten, kan tveka lite och ibland får man lirka o locka för att han ens ska sätta upp en hov på rampen.. Jag hoppas att han är på bra humör ikväll och är lätt att lasta. 


När han väl är inne i transporten och man ska stänga bakom honom - det är då han blir spänd. Han spänner sig, blir orolig men som den otroligt snälla hästen han är så gör han inget alls. Han spänner sig, kollar bakåt, trampar lite, bajsar och sen är det lugnt tills vi börjar köra. Då börjas det igen.. 


Sen håller han på så tills vi ska lasta ur. Hittills har jag inte använt ett släp med fronturlastning, vilket kanske är dumt eftersom den värsta biten med lastningen är när vi ska lasta ur.. Nåväl, i början backade vi honom rakt ut men insåg sen att det var inte så smart kanske. Så nu när vi ska lasta ur backar jag honom ett steg, berömmer, klappar och pratar med honom. Ber alltid personerna utanför släpet prata så han hör att det är folk där. Filipus är väldigt bakskygg nämligen och det är väl därför han blir så spänd när han ska backa ut. Sen tar vi ett steg i taget, stannar o klappar, berömmer, pratar innan vi tar ett steg till. Då brukar det gå bra. 


Väl ute ur transporten är han lika lugn som alltid. Det är som att han inte åkt transport alls precis när han kommit ut ur släpet. Han åker inte släp ofta, en gång per år ungefär. Ibland får han sällskap med, och då går det lättare. Sen står han alltid och gnider svansen mot bakbommen så den ser ut som ett råttbo ungefär. 


Idag ska jag åka o handla mat till imorgon, vi tar med oss matsäck i bilen så vi slipper stanna o köpa mat någonstans efter vägen. Sen ska jag packa in alla saker som behövs imorgon i bilen, fixa klart allting till släpet så det bara är att lasta o köra sen. 


Imorgon gäller det. Jag är nervös redan nu. Om det skulle vara så att Filipus ej följer med hem, har vi ev stallplats åt Dollan klar och sen säljer vi henne till någon ryttare som vill ha henne. Om hon blir bättre i ryggen efter behandling såklart, annars får hon följa med Filipus upp till himlen där de kan vara tillsammans! 


Jag hoppas verkligen att min vackra prins blir bra igen! Han betyder allt för mig! 

 
 
Cia

Cia

12 juni 2011 15:44

usch, vet själv hur jobbigt de är med fång.. min häst fick de i början på detta året men hon blev frisk efter 2 veckor?! veterinären hade aldrig varit med om detta tidigare men tog de ändå lugnt, red henne inte på 2 månader och ingen röntgen behövdes då veterinären gick igenom henne och tittade när jag sprang med henne och alla fång symptom var puts väck! Jag håller verkligen tummarna för din häst <3

http://ciajonasson.bloggplatsen.se

 
Alexandra

Alexandra

12 juni 2011 20:13

Jag ska verkligen tänka på er imorgon!

http://barefootangel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards