icelandic

Direktlänk till inlägg 15 juni 2011

sluta med hästar eller fortsätta kämpa?!

Av Elina - 15 juni 2011 22:58

Ja, det är frågan jag ställer mig själv nu. 


Är detta mina sista hästar på ett tag? Braela är till salu nu, hittar jag en köpare så säljs hon på en gång. 


Dollan blev behandlad idag. Hennes rygg är ganska dålig tyvärr och hon kommer nog inte hålla för mer än promenadridning. Men nu är hon också utredd och vi ska rida igång henne till helgen, har även fått instruktioner om hur vi ska massera och stretcha henne för att det ska rättas till igen. Hon hade låsningar i hela nacken, bogbladen var olika hög och hon var sned i korset. Troligtvis har hon gått omkull på nåt sätt och det är därför problemen kommer tillbaka, men han trodde självklart att hon skulle kunna ridas bara man såg till att behandla henne med jämna mellanrum. 


Filipus var lite stelare idag på morgonen, men blev mycket bättre efter medicineringen. Han går på Fenylbutazon nu, 2 påsar om dagen. Vi stod och myste inne i boxen länge ikväll. Min vackra, fina häst. 


Blir inte Filipus bra så tar vi bort båda hästarna. De får somna in tillsammans helt enkelt. 


Så, just nu är jag less. Less på att ha sjuka hästar, less på att inte ha tillräckligt med tid för att orka pyssla med hästarna. Men om jag slutar med hästar på obestämd framtid - kommer jag klara det? Jag har haft hästar sen jag var nio år gammal. Jag gick både ridgymnasium och ridledarutbildningen. Min största dröm har alltid varit att ha en stor gård med egna hästar. Och nu känner jag mig helt tom. 


Imorgon ska jag jobba 8-19. Lång dag med andra ord.. Plus att jag ska orka fixa hemma, fixa med hästarna och göra mat. Jag är helt slut. Helt tom i huvudet. Idag var en hektisk dag på jobbet, vi fick käka lunchen framför datorn för att så fort vi var klar med maten kunna hoppa in i telefon igen. I vanliga fall har vi en timmes lunch, idag slängde jag i mig en laxsallad på knappt 10 min. Sen var det bara att fortsätta jobba. 


Missförstå mig inte nu, jag trivs på mitt jobb! Härliga kollegor, härliga kunder och vi är ett bra team helt enkelt. Men jag blir stressad av minsta lilla. Det är mycket att hålla reda på, och så fort det blir kö blir jag ännu mer stressad. Sen blir det en ond cirkel. 


Nu ska jag sova. Imorgon ska jag fortsätta leta foder till Filipus, planera massa saker, jobba, massera och stretcha Dollan och så måste jag tvätta så jag har några kläder att ha på jobbet.. Och så har jag inte hunnit ringa till försäkringsombudet gällande klinikbesöket, min ena veterinär ska ringas också och så känns det som att jag har 10000 andra saker jag glömt bort nu. Men nu - sova innan jag glömmer bort det med. 

 
 
Agnetha

Agnetha

16 juni 2011 09:54

Ibland är det så att var sak har sin tid. Jag har haft paus i mitt "hästliv", särskilt efter min karriär som hästsskötare. Jag var så less... Du har ju haft en enorm resa med Filipuss. Om/när den tar slut kanske du behöver ett andningshål. Hitta tillbaka till glädjen och inspirationen. Det heter visserligen att en häst alltid är en häst och att en ryttare utan häst bara är en människa, men så enkelt är det faktiskt inte. Var snäll mot dig själv och lyssna till ditt hjärta.

http://sillviken.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

16 juni 2011 10:45

Jösses, det låter som om du också skulle behöva ta det lite lugnt ett tag!

Jag känner ingen dina funderingar kring att lägga ner hästeriet.. Dock har du kanske inte samma tur som jag som bara kan ta en paus medan någon annan tar hand om hästarna. Ibland kan man behöva en paus sedan kommer suget tillbaka. Dock är det väl inte lika roligt när hästarna är sjuka :(

Men kämpa, för tänk om din lille kille blir bra och tänk om du får sitta på hans rygg snart igen? Vore det inte fantastiskt. Kämpa på för dina hästars skull :)

Vad är det du jobba med? Ta det bara lugnt även om det är kö. Haha, det kanske inte ska komma från mig för jag hade nog reagerat likadant men försökt. Du gör ju inget bättre jobb för att du är stressad.

Hoppas att du fick en god natts sömn i alla fall och kunde somna utan att tänka en massa!

http://barefootangel.blogg.se

 
Linda

Linda

16 juni 2011 21:53

Jag förstår hur du känner dig. Jag har haft en del motgångar själv en tid nu. Man blir riktigt less det blir man.
Orolig över om Fifa ska bli bra igen. Orolig hur det blir med jobb eller skola. Orolig över pengarna. Orolig över boende, orolig hur det blir med katterna o.s.v
Det är ju nått hela tiden.

Men jag tycker inte du skall sluta med hästar, kanske en paus men inte för alltid..

http://www.elmo.cybersite.nu

 
Jenny

Jenny

17 juni 2011 11:43

Jag såg att fröken B är till salu igen... Jag tycker du ska göra det osm känns rätt för dig. Känner du att du inte orkar med hästeriet just nu kan det vara en god idé att ta en paus om situationen som är nu inte får en trevlig utgång. Bäst vad det är kanske du känner för att ta upp det där med hästarna igen och då är det ju bara att göra det, men tvinga dig inte till något!

Det är knepigt att ge några konkreta råd, men för mig gjorde det ganska gott att ta en hästpaus för några år sedan, sedan började jag igen när jag kände att suget blev för stort. Kanske är det just en paus du behöver för att hitta tillbaka till intresset?

http://islandstokan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards