icelandic

Direktlänk till inlägg 19 juni 2011

Hmm...

Av Elina - 19 juni 2011 21:49

Jag tror någon har varit här och bytt ut min häst! 




Dollan fick ett nytt träns och ett nytt sötmalmsbett av mig, som jag köpte igår på Hööks. Nosgrimman var lite stor så jag får göra fler hål i den men jag älskar verkligen tränset! Och Dollan älskade bettet!   


Men nu till saken varför någon bytt ut min häst.. Sista ridturen på Dollan slutade ju inte så bra. Sen blev hon behandlad mot ryggbesvären, jag har kollat igenom sadeln så den verkligen ligger bra (och det gör den, dock har hon en mage som puttar fram sadelgjorden) och så har vi stretchat o masserat varenda kväll så bogbladet ska hamna i rätt läge igen. 


Ikväll gjorde vi premiärturen efter behandlingen. Vi tog en skritt-tur för att inviga tränset. Jag hade inga höga förväntningar direkt, men åh vad jag längtade. Väl uppe i sadeln värkte det i varenda del i kroppen, vilket det gör när jag haft uppehåll från ridningen. Men jag var så lycklig! 


Skrittade iväg på en väldigt pigg Dolla som var så glad att få komma ut! Hon gick med spetsade öron hela tiden. Jag testade att böja henne lite åt höger och lite åt vänster - inga problem. Hon var som en banan typ, mjuk och fin åt båda hållen. 


Red ca 2 km, kom fram till en gård där två hundar skällde på oss. Dollan svarade med att gnägga till dem. Gick bort till gården bortanför, där stod det en häst. Dollan gnäggade åt den med. 


Fortsatte en bit till, då kom min oerhört snygga granne med sin stora traktor som Dollan inte gillar. Det var även den grannen som kom körandes med sin bil när hon slängde sig ut i vägen och var nära att bli påkörd för någon vecka sedan. Jag satt i varje fall av och rättade till Dollan som körde ut rumpan i vägen. Sen stod jag o kliade henne i pannan medan han körde förbi med stora traktorn. Satt upp igen och skrittade vidare. 


Vände efter en stund och red hemåt igen, på hemvägen jobbade vi lite halt-skritt övergångar. Till sist testade jag traven, och då hände det grejer! 


Hon sänkte huvudet i en fin, låg form. Jag tror hästen växte en dm under mig, jäklar vad hon arbetade med ryggen. Hon blev så himla fin, och den där traven som brukar vara stötig att sitta i var nu mjuk och fin, så jag kunde sitta ner en bit utan att studsa omkring som en gummiboll. Testade på slutet att öka traven med bara sätet och herremingud vilken trav! Vi flög fram över vägen! Och jag kunde sitta ner, bara följa med.. 


Jag satt med ett stort leende, tårar i ögonen och kände mig hemma. Jag var hemma. Jag var lycklig. Denna ridtur kommer finnas i mina tankar länge. Ett hallelujah-moment helt enkelt..   



Min vackra..   

 
 
Agnetha

Agnetha

20 juni 2011 16:50

Härligt!! :) och vilket fantastiskt fint träns..!! Det klär henne!

http://sillviken.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

20 juni 2011 21:30

Jag är helt mållös. Så glad för din skulle! Vilken otroligt härlig känsla det måste ha varit, du är verkligen värd det efter allt elände som varit. jag hoppas verkligen att det håller i sig!

Var det en massör ni tog ut till dollan? Jag minns inte vad det var du skrev eller vart så hittar det inte igen..

http://barefootangel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards