icelandic

Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Barnvagnar och en rädd häst.

Av Elina - 26 juni 2011 16:18

Min häst är tydligen livrädd för barnvagnar. Så fruktansvärt rädd att hon vet inte vart hon ska ta vägen. *suck*


Var ute och red igår, mötte först ett par som var ute och gick med barnvagnen. Dollan var på väg ner i diket innan de ens hade passerat oss. När de väl passerat oss gick det bra att skritta vidare. Vände efter en stund och ser att ett gäng med kvinnor kommer mot oss, och den ena kvinnan har en barnvagn. Dollan = livrädd! Hon kastade sig ner i diket, och sen upp igen. Stannade och pratade med en av kvinnorna men Dollan skulle bort från barnvagnen. Till sist stod hon still en kort stund så vi avslutade samtalet och jag red vidare. 


Då ser jag det första paret med barnvagnen komma emot oss igen, de hade vänt och skulle gå tillbaka. Dollans respons? Backa mot barnvagnen, kasta sig in mot sidan av vägen, trampa i en vattenpöl (= livsfarligt), skygga till för det och slutligen kunde hon stå still. Paret skyndade sig därifrån medans jag skämdes så fruktansvärt mycket. Tänk om hon hade backat in i vagnen? Tänk om en olycka hade skett? Tänk om... 


Det är alltså livsfarligt att möta en barnvagn enligt Dollan. Egentligen skulle hon tränas hemma men jag har inga barn och ingen barnvagn heller, dessutom är inte barnvagnar billiga så jag hade inte tänkt köpa hem en endast för att låta Dollan se att det inte är något farligt med dessa vagnar.. Men hur sjutton ska man träna då? Tips och idéer mottas tacksamt! 


Hade tänkt rida ut idag, men det tar emot eftersom sommargästerna är här och flertalet har barn (= barnvagnar) och de brukar promenera där jag rider. Kanske dags att upptäcka nya vägar? Men då är risken för björnmöte stor. Och att sitta på en häst som tror att stenar ska äta upp henne känns definitivt inte tryggt om man stöter på en björn. 


Hade det varit Filipus så hade han stannat, kollat in i barnvagnarna (han fullkomligt älskar barn!) och sen hade det inte varit någon fara alls. Likaså med älgar/rådjur - han tycker det är skitkul att möta älg/rådjur i skogen och det bästa som finns är att galoppera efter dem. Björn skulle han nog inte heller ha några problem med förutom att han hade fått lugna ner mig i sadeln som hade varit livrädd.. 


Så, nu sitter jag här och funderar på om det är värt att ta sig en ridtur eller inte. För tänk om det kommer en barnvagn på vägen? Tänk om en olycka sker? Tänk om, tänk om, tänk om.. Jag blir galen på det här! 



Nåväl, hela denna helg har varit fantastisk förutom ridturen då som jag lika gärna kunde ha struntat i. Grillfest och trevligt umgänge är inte alls fel en helg som denna. Och som jag har skrattat, jag tror inte jag har haft såhär roligt på år och dar faktiskt. 

 
 
Jenny

Jenny

26 juni 2011 21:02

Hmm, ingen lätt situation... Hur skulle det funka om du promenerade med henne där ni brukar möta barnvagnar? Tror du hon skulle vara lugnare om du gick med henne istället för att rida? Tyvärr är det nog inte så mycket att göra förutom att öva, öva, öva, men när man inte har någon barnvagn att träna med själv blir det ju så klart svårt :/ Rósa är också lite rädd för barnvagnar, men inte så där farligt.

http://islandstokan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards