icelandic

Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Lek i sjukhagen

Av Elina - 26 juni 2011 21:33

Skippade ridningen idag, kände mig inte alls på humör för att utsätta mig och Dollan för barnvagnar så hon fick stå och sura i sin box istället. (Hon har egen ingång till boxen där hon står hela tiden nästan) 


Istället passade jag på att aktivera Filipus lite. Det går ju inte att göra så mycket iom att han står i sjukhagen men vi tränade på kommandon och "Följa John". 


Jag använder väldigt många kommandon på mina hästar, både från marken och från ryggen då jag rider med väldigt lite hjälper och även utan utrustning ibland. Ibland måste man träna lite extra på de olika kommandon så de sitter när man väl är uppe på ryggen. 


I alla fall så tränade vi främst på kommandot "Kom". Filipus spetsade öronen när han förstod vad som hände. Det var "lek/träning" på gång. Filipus gick fram till mig, jag bad honom stanna medan jag ställde mig i ett av hörnen av hagen. Sen ropade jag: Kom Filipus medan jag klappade på låren. Han gick raka vägen fram till mig och fick beröm. Bad honom stanna och gick till ett annat hörn i hagen och gjorde om samma procedur. Varenda gång gick han raka vägen fram till mig med spetsade öron och njöt av att få beröm. 


Sen var det dags för "Följa John" som jag även kör ute i skogen, på vägen - överallt! Jag tar ett steg, ber Filipus följa med genom att säga Kom och sen fortsätter jag gå. Han följde med mig genom hela hagen, vi gick runt i fyrkanter, bytte varv, gjorde några serpentinbågar och hela tiden såg jag till att han hade uppmärksamheten riktad mot mig. Han markerade/stapplade inte när han vände så det går åt rätt håll iaf! 


Sen var det då att träna stanna. Det gick inte så bra när vi körde Följa John eftersom han ville följa mig vart jag än gick. Efter några korrigeringar (rygga tillbaka) så satt även "stanna" på rätt ställe och det var en mycket nöjd häst som fick beröm. 


När "leken/träningen" var slut applåderade jag och Filipus hoppade till o tjöt som vanligt. Han är så söt när han gör det och jag har aldrig med mig kameran då.. Avslutade allting med en mysstund i boxen. <3 


 


Min vackra, fina häst. En vacker dag sitter jag på din rygg igen och tillsammans ska vi galoppera över ängarna <3

 
 
Agnetha

Agnetha

27 juni 2011 10:37

Å vad mysigt. :-) Det är kul att jobba från marken!

Angående barnvagnar, det är ett jäkla aber. Min d-ponny som jag hade var lika dan. Han kunde dessutom se en barnvagn på långt håll och bli riktigt byxis ... :-p du känner ingen som har någon vagn som står och skrotar nånvart då? Som du kan ställa ut i hagen eller så. ;)

http://sillviken.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards