icelandic

Direktlänk till inlägg 10 juli 2011

Trickträning och kommandon!

Av Elina - 10 juli 2011 18:42

Tänkte skriva ner lite om hur jag gör när jag tricktränar och lär in kommandon på mina hästar. 


Metoder

När man tricktränar en häst och även när man lär in kommandon finns det tre olika sätt att göra det på. 


Klickerträning, positiv förstärkning och negativ förstärkning. 


Jag använder mig av positiv förstärkning. Det innebär att när hästen gör rätt får den beröm i form av röst, klapp och godis*. 


Vad har jag lärt mina hästar?

Det jag har lärt mina hästar är: Stanna, kom, puss, buga, yoga och Filipus har även kunnat stegra på kommando (förut, ej tränad på evigheter). 


Vilka kommadon använder jag till hästarna?

Både från marken och uppsuttet har jag olika kommandon till hästarna. Här är en lista över olika kommandon jag använder:


Halt/Stå still: Vissling. 

Skritt: smacka med tungan.

Trav: "ååh traaava"

Galopp: Pussljud

Tölt: Dra in luft mellan läpparna så det blir ett pip-ljud ungefär. 


Kom till mig: "Kom"

Puss på munnen: "Puss" samt peka på mina läppar

Backa/rygga: "back"

Lyfta hoven: "lyft tack!" (brukar även peka på hoven som skall lyftas)

Buga: "Buuuga"

Yoga: "Yoga"



Att lära in..

Här nedan följer lite instruktioner om hur jag gjort för att lära in tricken på hästarna. 


Stanna/Kom

Placera hästen där du vill ha den. Ge kommandot för stanna och backa ett steg bak. Står hästen still, beröm. Följer hästen efter dig trots du gett kommandot stanna - backa hästen tillbaka dit den skall stå och ge kommandot på nytt. När hästen står still där du bad den - beröm! 


När hästen står still på kommandot, prova att backa flera steg bakåt. Till sist ska du kunna röra dig fritt runt hästen och den skall stå still tills du ger nytt kommando. Kom ihåg att så fort hästen gör rätt - beröm! Beröm behöver inte alltid vara i form av godis utan det kan även vara en vänlig klapp eller att man säger: Bra/Duktig. 


Om någon av mina hästar har fått kommandot för stanna och ändå går iväg, visslar jag för stopp så de stannar följt av ett "back" - de ska alltså backa tillbaka till där jag ställde dem. Sen upprepar jag kommandot för stanna och går iväg. 


När man har backat iväg och hästen har stått still så kan man lära in kommandot "kom". I början kan man få förstärka kommandot ytterligare med smackljud tills hästen lär sig att "aha, jag får gå framåt om matte säger "kom" så då går jag framåt". Kom ihåg - BERÖM när hästen går framåt. Ta ett steg i taget och beröm. 


Puss

Jag har valt att säga puss samt peka på mina läppar/kinden/vart jag vill att hästen ska pussa mig. Det man kan göra för att lära in puss är att ha en morotsbit eller liknande mellan läpparna när man ger kommandot. Hästen ger dig en puss och får beröm samtidigt. 


Yoga

Yoga är bra att träna, både för häst och ryttare. Hästen får en stor tillit till dig eftersom den förlorar en stor del av synfältet när den gör denna övning. 


I början kan man träna på att bara låta hästen böja huvudet åt sidan mot bakbenet. Öka allt eftersom på kraven, och kom ihåg - beröm! Denna övning kan ta tid att lära in, så ta ett steg i taget. 


När hästen lärt sig att böja huvudet åt sidan kan man med hjälp av godis ta in armen mellan bakbenen och hålla den strax framför ljumsken. Hästen böjer då huvudet och man kan även hjälpa till att lyfta upp bakbenet samtidigt som hästen får beröm. Öka allt eftersom hästen lär sig på kraven. Denna övning kan vara ganska svår att lära in - så låt det ta tid! 


Buga

För att lära in buga har jag gjort nästan på samma sätt som med yogan. Första gången kan man hålla en godisbit ovanför framhovarna på hästen så hästen måste sänka halsen. Sedan ökar man succesivt. 


Jag brukar ta in armen mellan frambenen och ge hästen godis. När den förstått vad som gäller - testa att dra in armen lite så den är innanför frambenen. Hästen måste då böja på benet/benen för att nå. Utöka sakta övningen och var noggrann med beröm. 


Ibland kan hjälpa hästen lite på traven genom att böja på ena frambenet och sätta det lite längre bak medan hästen får godis. 


Till sist ska hästen kunna buga med hjälp av kommando och en godisbit. :-)



Kom ihåg


Ge beröm i samma ögonblick som hästen gör rätt. Låt det ta tid att lära in alla saker, har man inte tid att träna en dag - då gör man det när man har tid. 


Jag har själv valt att ej skriva hur jag lär ut stegra eftersom det kan bli så fel om man inte är van vid det. Min häst har kunnat det förut, men det är inget jag har tränat regelbundet med honom eftersom det är en dominerande övning. 



Lycka till med träningen!


 



* Jag har aldrig varit haft en häst som nafsar eller tigger trots att jag ger godis från handen. De får sitt godis när de gör rätt och det vet de om. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards