icelandic

Direktlänk till inlägg 13 juli 2011

Jag vill radera denna dag..

Av Elina - 13 juli 2011 21:56

Usch vilken dålig dag! 


Dollan o jag var inte alls i samspel med varandra alls. Ett tag hade jag lust att lämna henne vid dikeskanten och gå hem.  


MEN - jag fick TÖLTA! För första gången på månader fick jag tölta. Och nej, jag har inte ridit Filipus. Det var lilla fröken Dolly som tyckte att matte var jättehemsk som ville galoppera och det blev några få steg tölt istället. Eller ja, skrölt skulle jag nog kalla det. Det gick inte fort, men det var tölt. Jag satt mest och såg ut såhär:     


Jag har bara sett tölt från marken på henne, när hon blivit lite spänd. Och det är när hon blir spänd som tölten tydligen kommer - inget jag vill plocka fram. Jag vill inte ha en spänd häst. 


Men ska jag "göra" henne till en tvågångare då? Hon blir fruktansvärt spänd och nervös vid galoppfattningen. Jag tror det måste sitta i skallen på henne, min vän sa att hon kanske har blivit spöad in i galopp när hon stod på ridskola - men det vet vi ju inte. För när hon väl har fattat galoppen så blir det några skutt/bock och sen inga problem alls. 


Idag gick det inte alls att fatta galopp som sagt. Hon småreste sig, slängde med huvudet, taktade, töltade, blåste upp sig rejält, "morrade" och dansade omkring. Så fort jag tog ner henne till skritt var hon lugn. När vi travade var hon lugn. Jobbade med lite sidvärts åt båda sidor - lugn. Gjorde en till galoppfattning - helvetet brakade loss. Tog ner i skritt och började om igen - lugn. 


Skrittade hemåt, hon sökte sig neråt och la sig i handen på mig. Herregud vad tung hon var. Jag tycker inte om hästar som "lägger" sig i handen och blir tunga, jag vill ha hästar som bär sig själva. Så då fick hon lite trät. ;-) 


Dessutom - en hälsning till andra hästar från Dolly: Gröna, stora traktorer är FARLIGA! Traktorer ÄTER hästar till kvällsmat - KOM IHÅG DET! (Jag fick sitta av en gång, styra in på en gård en gång och gå in på en annan väg en gång.) 


Och så var det det här med sadlar också... 

Hur ligger denna sadel egentligen? Jag tycker den ligger bra på henne. Hon verkar trivas med den - och det är huvudsaken (känslig dam med känslig rygg) men med tanke på galoppen och alla problem började jag fundera om det är dags att byta sadel eller inte. 


   



Och så en bild på ryggen:

   

 
 
Alexandra

Alexandra

13 juli 2011 23:49

Hehe, jag känner ingen det där med att lämna hästen vid dikeskanten!
Spännande ändå att hon töltar, fast som du säger är det nog inget man ska plocka fram om hon nu inte skulle kunna tölta utan att bli spänd..

Den där galoppen är klart märklig, dock går det ju bra vissa dagar. Jag tror nog det bara är till att jobba på med den och se om det lossnar. Är det samma hur du än gör, eller går en galopp bättre än en annan? Går det bättre i backe?
Hon kanske får ont någonstans när hon ska resa sig upp i galoppen?

Jag tror också att det måste vara något hon varit med om. Skulle det vara sadeln så skulle det vara problem i alla gångarter.
Jag är ingen expert utan det är mer mina tankar om det hela..
Sadeln tyckte jag såg ut att ligga bra på henne!
Tack för bilderna :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Jenny

Jenny

14 juli 2011 09:01

Jag är absolut ingen sadelexpert, men jag tycker den ser ut att ligga bra.

Knepigt det där med galoppen dock, jag själv har inte det problemet av någon anledning :p Det kan ju mycket väl vara som din kompis säger, att hon sammankopplar galopp med obehag och då är det nog väldigt svårt att träna bort hennes reaktion :S

SV: Du måste lägga upp bild sen när du är färdig med skyltarna :)

Nej men det är ju klart! Och du ska inte behöva gå runt och ha så ont heller. Herregud ibland undrar man vad det är för fel på svensk sjukvård.

Det är väl bara att ta föl på fröken B sen då, om hon inte blir såld innan ;) Nämn finns det ju i mängder, det knepiga är bara att bestämma sig för ett! Han hade kunnat få flertalet mellannamn :p

http://islandstokan.bloggplatsen.se

 
Agnetha

Agnetha

14 juli 2011 12:00

Jag tycker att sadeln ser ut att ligga bra men det är ju svårt att se när hästen står stilla och så...

En knasig fråga, hur fattar hon galopp utan ryttare/sadel? I Longering te.x?

Visst blir man lite överaskad när det pluppar upp tölt bara så där? :) Hade ett varmblod för några år sen som töltade en del, men mest passgång. :-p

http://sillviken.blogg.se

 
Alexandra

Alexandra

14 juli 2011 12:21

Sv: Är det samma sak om du longerar henne? Blir hon spänd då med?
Det kan ju bero på dags form om hon får ont eller inte.. Eller så får hon bara tillbaka blickar vissa dagar från något hemskt.

Jag tycker också det är bra att kunna ha någon att bolla idéer även om man inte alltid är så duktig inom ämnet. man lär sig ganska mycket ändå :)

http://barefootangel.blogg.se

 
Jenny

Jenny

14 juli 2011 17:00

SV: Fördelen med ston som har mycket humör är att de ofta låter en veta när något inte är helt bra (både på gott och ont) ;)

Verkligen underligt! Nämnde du inte att hon brukar/brukade ha lite ont i ryggen förut? Det kanske är något sådant som spökar vissa dagar men inte andra. Det beror väl på dagsformen kan jag tänka mig.

Åhå, spännande! Vilka kandidater har du till henne?

http://islandstokan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards