icelandic

Direktlänk till inlägg 17 juli 2011

Tjoho!

Av Elina - 17 juli 2011 21:58

Ikväll har jag galopperat! Och blivit bjuden på en rodeo-runda längs vägen... 


Red ut på Dollan först. Valde att rida med sötmalmsbettet istället för med hackamoret som jag hade sist (då hon töltade). Testade lite trav på henne, hon kändes lagom framåt och pigg. Sen bara satte jag mig ner i traven, gav galoppfattning samtidigt som jag la till spöt på rumpan och gungade till. Resultatet? Hon sparkade bakut, galopperade två steg och bockade sedan järnet med mig på ryggen. MEN - hon var inte ett dugg spänd. Öronen var spetsade framåt, hon hade den där busiga blicken och hon lekte o studsade med mig på ryggen. Jag skrattade och bröt av till trav. Travade en bit, gjorde en ny galoppfattning. Denna gång gick hon över i galopp på en gång, så hon fick galoppera några steg innan jag bröt av. 


Sen vände vi hemåt. Skrittade på i bra tempo, Dollan skyggade för två människor vi nyss hade passerat som tvättade bilarna, sen gjorde jag en ny galoppfattning från skritt men Dollan började trava lite före istället - och sen bockade hon loss innan hon började galoppera. Hon fick galoppera några steg längre denna gång innan jag bröt av till trav. 


Klappade om henne ordentligt och berömde, hela hästen växte en dm av berömmet och hon blev väldigt fin i skritten på vägen hem. 


Sen var det Filipus tur. Han skrittades bara, men jag testade att låta han gå på lite böjt spår åt båda hållen och han kändes väldigt mjuk o fin. Lilla prinsen min.. 


Dock börjar jag redan känna stressen över att hinna med hästarna de två veckor som kommer nu.. Jobbar som sagt 10-19, ska hem o äta, och sen hinna med att rida båda två. Det kommer bli sena kvällar för mig så jag funderar nästan på om jag ska passa på att rida på morgonen istället. Eller om de får vila varannan dag (så en häst rids en dag, och den andra rids dagen efter). Varför kan inte dygnet ha fler timmar? 

 
 
Alexandra

Alexandra

18 juli 2011 22:08

Vad roligt att det gick så bra ändå och att hon inte kändes spänd. Får hoppas att det håller i sig och att hon kan slappna av helt i galoppen!

Det låter som en rätt bra idé att ta en häst varje dag så du hinner vila lite också :)

http://barefootangel.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards