icelandic

Direktlänk till inlägg 31 december 2011

2011 - året som gått...

Av Elina - 31 december 2011 00:52

Först och främst måste jag bara... Vem sjutton smäller raketer nu?! Visserligen är klockan över midnatt nu, men det startade redan vid 18-tiden på kvällen. Tänk på alla djur, snälla! 


Så, nu har jag fått det avklarat. Då var det dags för en liten års-resumé. 


2011 började ganska bra, jag höll igång för fullt med träningen och ridningen. Hästarna var fina, Dollan började bli ganska fin att rida trots att hon var under igångsättning. 


I slutet av mars kom bakslaget nr 1. Fång. Helvetes jävla skitsjukdom! Under tiden Filipus behandlades tränade jag knäppDolla ganska mycket och hon blev bara finare o finare att rida. 


Mitten på maj började en lång igångsättning av Filipus, med långa promenader. Han blev medicinfri och jag fick tillbaka mitt hopp om att en dag sitta på hans rygg igen. Då fick knäppDolla tillbaka sin ryggskada som krävde behandling och vila. Nånstans där hade jag lust att lägga av med hästarna, men hur skulle jag klara av att ta bort Filipus? 


 


Juni kom. Det var dags att sätta igång Filipus. Men jag hann aldrig sitta på hans rygg förrän fången var tillbaka. Hade kontakt med flera olika veterinärer, ringde kliniker och var helt förtvivlad. Mitt i allting började jag på mitt nya jobb också, så det var ganska mycket som snurrade i mitt huvud. Fick ledigt en måndag för att åka in på kliniken med Filipus, så vi lånade hem ett släp och avtalade tid för undersökning plus röntgen. Samma dag vi åkte med Filipus spöregnade det, han var svårlastad och det tog oss flera timmar och 3 personer att lasta honom. 


På kliniken var han som en ängel, vilket beröm han fick av veterinärerna. *stolt ägare*

Dock hade vi bestämt att om röntgen visar rotationer skulle jag få köra hem med tomt släp. Jag var så nervös, höll på att bryta ihop flera gånger. Efter en lång väntan fick vi se plåtarna. Inga rotationer. Ytterligare en lång behandling och igångsättning. Lastade Filipus och körde hem. Grät mig till sömns av lycka den kvällen. Min häst var hemma! 


I augusti, lagom till igångsättningen av Filipus, ramlade jag av Dollan under en dressyrträning. Det resulterade i ett akutbesök + röntgen + hjärnskakning. Efter den flygturen kände jag verkligen att det inte är värt det, det är inte värt att hålla på och träna en häst som kan flyga i luften för minsta lilla.. Så Dolla ställdes av ett tag medan jag hade fullt upp med flytt och jobb. 

 





September kom och jag började sätta igång Filipus på allvar. Dock blev det på halvfart, eftersom jobbet tog för mycket av min tid. Dollan fick gå som sällskapshäst medan jag försökte få tid till Filipus.


Dock fick vi fatta ett beslut i oktober, och Dolla blev till salu. Det var många intresserade, men två familjer kom och tittade på henne - men hon ville inte flytta och skrämde iväg de som var intresserade. Vi bestämde oss för att behålla henne tills vidare.   


Jag försökte få tid att sätta igång henne i oktober-november men tiden räckte inte till. Filipus sattes igång mer och vi kom verkligen igång. Bakslaget nr 3 för Filipus del kom nu i december. Kolik. Mitt i natten. Ingen veterinär på flera mil. Till sist fick vi tag på distriktsvet som var hela 7½-8 mil härifrån. Klockan 02.30 ungefär rullade han in på stallbacken. Jag som skulle jobba dagen efter fick order att åka hem när veterinären kom, men det kunde jag inte. Åh, jag var så trött. Men veterinären var verkligen så noggrann och såg till att min älskade häst var helt återställd innan han lämnade stallet. 




2011 slutar faktiskt bra, Filipus har visserligen inte gått så mycket men de gånger jag har ridit honom har han gett 110% och visat att han verkligen är här för att stanna!





Nu önskar jag att vi får ett skadefritt 2012. Detta år har varit fylld av tråkigheter, men det ska det bli ändring på. 2012 ska jag verkligen hålla igång hästarna, njuta av att ha de finaste hästarna och självklart ska vi utvecklas tillsammans, jag och mina fina hästar. 


Och med detta sagt vill jag önska er ett gott nytt år! 

 
 
Linda

Linda

31 december 2011 16:43

Sv: Ja visst är hon bedårande, då får man ligga på bordert ;)

Okej ja ne det är väl kanske dumt att låta han äta gräs, trist för honom o andra sidan ännu mer trist att ha ont.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Jenny

Jenny

1 januari 2012 13:34

Här börjades det redan 16.11 konstaterade jag... Vad skönt det vore om privatpersonen inte fick köpa eller förbruka raketer, tycker större städer kunde stå för dem i så fall så att de faktiskt bara smäller vid midnatt som det ska göra.

Vilken resa ni gjort, du och Filipus. Underbart att året till slut fick en bra utgång i alla fall! 2012 kommer bli ett bra år tror jag :)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards