icelandic

Alla inlägg under december 2011

Av Elina - 15 december 2011 22:29

Tack för alla kommentarer om mitt förra inlägg, har inte haft tid att svara på dem bara. 


Filipus mår nu bra, han är helt återställd igen! Älskade hästen min! 

Samma natt han var sjuk, efter att jag hade kommit hem så drömde jag mardrömmar om hur jag hittade honom död i boxen. Som tur var, så var det bara en dröm och inget mer. 


Red ut en sväng barbacka häromdagen, för att han skulle få röra på sig. Han var verkligen sig själv igen, lika pigg och flummig som vanligt. ♥


Tagen i tisdags tror jag det var, min pålle var pigg igen! 


     

Tagna igår, min älskade pålle mötte mig i hagen. Jag satte mig i snön med kameran och ropade på honom. Han kom, gav mig en snöig puss i ansiktet och sen stod han bredvid mig länge. Efter en stund fick jag ytterligare en snöig, kall puss i ansiktet. ♥ Mitt hjärta vet precis hur han ska göra för att få mig på bra humör! 



Igår kväll träffade jag massa nytt folk då jag o min vän L var inbjuden på spelkväll, det var trevligt. Blev ganska sent också, var inte hemma förrän efter kl. 01 nån gång.. 

Idag har jag sprungit runt i butiker, handlat massa mat och myst med de bästa! ♥ 


Imorgon är jag LEDIG, och det ska jag fira med en låååång sovmorgon, mysig ridtur och senare på kvällen åker nog vi till badhuset för att simma några vändor. :) Life is good! 

Av Elina - 12 december 2011 00:57

Efter att jag varit på bio ringde min mamma. Filipus var sjuk. Riktigt dålig. Det var bara för mig att skynda mig hem med tårar i ögonen, ringa veterinären (som trots att hennes jourtid var slut guidade oss hur vi ska göra och tipsade om veterinärer som kunde åka ut), byta om och sen åka till stallet. 


Körde som en dåre hemåt, väl hemma står mamma och Filipus i hagen. Jag sa: Hej gubben, är du sjuk? Filipus svarade med att spetsa öronen mot mig, sen kolla på magen och sen på mig igen. Han ville nog visa att han hade ont i magen.. 


Nåja, det var bara att byta om (= klä sig varmare) och ut o promenera i snön. Varierade mellan promenad och massage, för att få igång magen på honom. Ett tag trodde jag att han gav upp, när han la sig ner i snön och flåsade rejält för att sedan sluta flåsa och bara ligga o titta rakt upp. Men efter några böner hoppade han upp igen och vi kunde fortsätta gå. Innan jag åkte hem till min lägenhet så kom distriktsveterinären ut, det är en kostnad vi får ta. Filipus kommer nu få medicin (kramplösande) och förhoppningsvis kommer magen igång på honom. Imorgon bitti kommer ev ord vet ut till oss för att titta till honom! 


Vackra, fina, underbara prinsen! <3 Du får inte skrämma mig sådär.. 




Två fånganfall och nu kolik, bara i år.. Usch! Men han måste ju ha en vilja av stål som inte ger upp.. <3   

Av Elina - 11 december 2011 17:32

Nu kommer ett sånt där glatt inlägg från mig. Har gnällt ganska mycket i denna blogg, men nu ska det bli ändring på det! 


Gårdagen var kanonbra, med mina fantastiska vänner <3. En fantastisk kväll med andra ord.. Imorgon ska jag gå till jobbet med ett leende, få prata med mina fantastiska kunder igen och bara må bra. Ikväll blir det bio med några av mina fantastiska vänner. Jag har även hunnit med att hjälpa Carro att baka lussebullar. 


På vägen hem från affären nu på kvällskvisten gick jag och tänkte på hur bra allting går nu. Även om min kropp gör ont så mår jag bra. Jag är lycklig. Awesome! 


Nu ska jag städa lite smått här hemma, fick en ny fåtölj och matta imorse! Sweet! 


Detta fantastiska band såg jag igår, det var helt galet awesome! Vilket drag! 

Av Elina - 9 december 2011 12:26

Ja, allting löser sig! 


Som jag oroat mig denna månad över räkningar, hovslagare, hyra, bil+bensin, eftersom jag inte haft nåt jobb. Nu kan jag pusta ut eftersom jag, imorse, fick ett 50% vikariat med start på måndag!! Detta ska firas med storstädning, tvätt och så ska jag laga nån god middag. Kanske lite prinskorv, köttbullar, ägg, sill och rödbetssallad? Eller om man ska slå på stort och ta fram laxen som ligger i frysen.. Dock innebär ju detta att jag får jobba under mellandagarna, men vad gör det när man får en fin lön? 


Funderar på om jag ska ta och fara ut snart till stallet och ta en barbackatur i snön! Det har kommit lite snö här på morgonen och det är ju så mysigt att rida barbacka när det börjar skymma och snön ligger på marken! 



Av Elina - 5 december 2011 23:59

Ja, idag följde min vän mig till stallet och vi lyckades få in inställningarna i kameran ganska bra så det blev lite fler bilder. 


               


Passade på att rida Filipus en snabbis också när vi ändå hade en fotograf! Dock blir det bara pannkaka så fort en kamera plockas fram när vi ska rida.. Filipus var PIGG, osamarbetsvillig och tung i handen. Försökte få till lite tölt och trav på vägen, men nejdå - det blev bara pannkaka. Han ville inte vara med idag. 


Den sista bilden är våran sjö, och det som syns i mitten i sjön är "våran" lilla udde. Det är därute mina hästar bor. Ganska dålig bild, men den är så mysig ändå. Och som ni ser så har vi massor av skog att rida i. Synd bara att de bästa ridvägarna har förstörts.. 


Nu ikväll har jag kollat på Paranormal Activity tillsammans med några vänner. Den filmen rekommenderar jag INTE till dem som är mörkrädd och tror på andar/spöken vilket jag gör. Så nu ligger jag kvar i soffan, med alla lampor tända och gruvar mig inför att släcka och gå o lägga mig. Dessutom blev det bara 4 timmars sömn inatt, så jag är lagom trött nu.. Hatar att vara mörkrädd och tro på det övernaturliga, det blev ju inte bättre av att min hallspegel helt plötsligt ramlade ner nu ikväll. Som tur var gick bara ramen sönder och inte själva spegeln men det var ändå läskigt att den bara ramlade.. Usch! 

Av Elina - 4 december 2011 23:45

Mina fina hästar slapp ridningen idag och fick istället springa av sig ordentligt i ena beteshagen! Kan lova att det var fullt ös från början till slut.. Speciellt på fröken D som har väldigt mkt överskottsenergi. 


                   


Fick inte till inställningarna i kameran dock, ena stunden blev bilderna lila-aktiga för att sedan bli gråa o trista. Skärpan tog inte alls, vilket var synd. Men som ni ser så var det full fart på Dollan. När jag skulle ta tillbaka dem till stallet efter busturen så skulle Dollan inte ha grimma på sig. Hon slängde sig iväg så fort jag försökte ta på henne grimma. Gick med Filipus mot stallet och då hör jag bara hur det dundrar i marken bakom mig, Dollan kom i full galopp och sprang själv hela vägen upp till stallet! Och man kan ju säga såhär; jag längtar väl inte direkt till den dag jag ska sätta igång Dollan, hehe.. Det kommer nog gå fort då! ;) 


Jag och Filipus håller på att öva in ett nytt trick också, nämligen "huvudet på sned - och puss". Det gick jättebra, han la huvudet på sned några gånger efter mitt kommando och självklart fick jag massa pussar. Söthäst! Efter en stund doppade han mulen i spånet i boxen, och gav mig en rejäl puss så jag också fick en spånig mule. Tokhästen min!   Han är så underbar min finfina häst, det är helt galet hur underbar och fantastisk en häst kan vara. Han vet precis vad han ska göra för att få mig att vara glad. 


När jag ändå var hemma passade jag på att ta kort på denna lilla sak:

   

Min fantastiska katt! Saknaden är enorm efter honom, om han ändå kunde trivas i en lägenhet.. Han brukade alltid sova i min fotända, snarka högt och om jag somnade innan honom brukade han bita i tårna och buffa på mig så jag skulle vakna och klappa om honom. Ibland brukar jag slänga upp honom på Filipus rygg, och då sitter han bara där tills jag lyfter ner honom. Han är bara så cool min lilla Kosmos, så himla personlig! 


Och nu är det väl dags att sova antar jag, men det känns så tomt i min lägenhet på nåt sätt. Jag saknar redan mina fina pojkar! 

Av Elina - 1 december 2011 20:29

Såhär såg Filipus ut idag när jag tog in honom från hagen. 


     



Alltså.. Vad sjutton gör mina hästar i hagen egentligen? Ibland funderar man ju...


(Och ja, ser ni crazy horse på första bilden? Så gjorde han mååååånga gånger inne i boxen, så typiskt Filipus! Lägga huvudet på sned, röra på överläppen och se allmänt crazy ut. Det är verkligen min häst det! <3)


Så, vad tror ni han kan ha gjort? Lera? Kajalpenna? Tuschpenna? Stämpel? Ja..  Alltså, det är såååå typiskt Filipus. En gång kom han in i boxen med en SVART tunga! Ja, ni läste rätt. En svart tunga! Han måste ha ljugit mycket för Dollan.. ;) (Läs; Han hade ätit lera/jord/whatever..) Började nästan fundera om det är han som har tagit alla mina kajalpennor som plötsligt försvunnit. Snart kommer han väl med röda läppar också, eller varför inte lösögonfransar? (Lite ironi på kvällen är aldrig fel!) 


I övrigt så var herrn lite på spänn idag, det blåste rejält i skogen och hans reflextäcke fladdrade lite i vinden - och det var ju sååååå himla läskigt då. Men att helt plötsligt möta en människa i mörkret (varken den eller jag hade nån lampa på oss, så helt plötsligt hörde jag nån som gick och så kom det ett Hej! från ingenstans) är tydligen helt okej för min kuse.. Däremot fick jag nästan en mindre hjärtattack där på hästryggen. 

Ovido - Quiz & Flashcards