icelandic

Direktlänk till inlägg 15 april 2012

suck..

Av Elina - 15 april 2012 20:22

Igår var Dollan billig. Sjukt billig. Jag hade nästan kunnat skänka bort henne gratis till vem som helst. 


Eftersom Dollan har tappat en sko så tänkte jag att en promenad i skogen kunde vara bra för henne, så hon får röra på sig lite ändå. Hon var väldigt pigg men gick snällt bredvid mig hela vägen. Det var när vi kom hem som helvetet började.. 


Jag skulle leda in Dollan i hagen, hade precis öppnat grinden då hon slänger sig i världens fart genom grinden med mig flygande efter i grimskaftet. Jag är inte en person som släpper taget, nejdå jag håller fast så länge det går. Jag valde att leda ut henne genom grinden och in igen flera gånger. Några gånger gick hon lugnt o snällt, men vissa gånger så slängde hon sig rakt genom och jag flög efter. När hon väl hade lugnat ner sig skulle jag släppa henne. Då springer hon rakt på mig (!!) två gånger, sen försöker hon slita sig. Sista gången hon försökte slita sig hör jag hur det knakar till i min högra axel och sen kom värken. 


Släppte Dollan som galopperade iväg i världens fart, samtidigt som hon gnäggade och sprang rakt på Filipus. Filipus är för snäll, han flyttar sig bara när hon gör så. Sen var det race i hagen, Dollan kutade som en dåre och helt plötsligt hör jag en duns. Då har Dollan sprungit så fort, och troligtvis snubblat/halkat i leran så hon går omkull och åker på sidan rakt mot staketet! Dock hann hon komma upp på benen innan hon träffade staketet och inte tog hon det lugnt sen heller. Suck!


Jag kollade igenom henne, men hon verkade inte ha ont eller vara halt. Men med tanke på hennes "rygghistoria" så får jag nog ta och ringa ut kiropraktorn igen. Sist han var ute så hade hennes ena bogblad "ramlat ner" och hon hade stora låsningar i ryggen, mest troligt pga att hon gått omkull tidigare i hagen. 



Idag är jag ganska mörbultad, öm i kroppen och speciellt i axeln. Men det kunde inte stoppa mig från att rida Filipus. Han var så sjukt mysig idag, bjöd på en fin galopp men tölten var ganska passtaktig och traven var fyrtaktig. Skritten var jättefin trots allt, så jag är ändå ganska nöjd med ridturen. Nu vet jag vad vi har att jobba med i fortsättningen, stärka honom i tölten och traven. 


Men det absolut bästa med dagen var nog när jag skulle ta in honom från hagen. Han la sitt huvud i min famn och gnäggade sådär lågt som han gör. Mitt hjärta smälte lite då.. <3 

 
 
Jenny

Jenny

16 april 2012 11:14

Tokmärr! :O Vilken tur att Filipus är snäll, så kanske det väger upp det. tänk att ha en häst som lägger huvudet i famnen på en, det måste vara underbart!

http://islandstokan.bloggplatsen.se

 
Linda

Linda

16 april 2012 22:20

Sv: Ja vi får hoppas på tolv år till ;)

Du måste höra din åsikt, man skall ju byta bett och nosgrimma regelbundet för tryckets skull, så det inte trycker på samma ställe för länge då det kan vara skadligt, nu rider ju jag BARA på hacket och blir lite orolig att detta kanske inte är bra då det är samma tryckpunkt hela tiden, hur tänker du?

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Linda

Linda

19 april 2012 14:02

Ojsan hoppsan är hon lite halvgalen ibland din donna :)?

Sv: Okej! Men det finns väl ändå inte så mycket bettlöst att variera mellan.

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Jenny

Jenny

19 april 2012 17:50

SV: Vad spännande, hoppas då får napp på något jobb då så det bär av :)

Mina kostade runt 20000 kr styck med flyg, tullavgifter och sådant och det är nog det de flesta hästar kostar så det är väl vad du får räkna med. Dyrt, men helt klart värt det ;)

http://islandstokan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elina - 6 april 2013 20:15

Jag har skaffat en ny blogg, en lite personligare som inte bara kommer handla om hästarna. Den hittar ni här:   http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http://elinafs.blogg.se http...

Av Elina - 25 mars 2013 22:37

Jag har en dam med överskottsenergi minst sagt.. Filipus tycker att det börjar bli jobbigt tror jag, för hon är överallt hela tiden. Såhär ser det oftast ut i hagen:         Men man får ju tänka att hon bara är 3 år gammal (okejrå, 4 år om 2...

Av Elina - 22 mars 2013 20:52

Sitter på jobbet och kollar på gamla bilder. Vilka fina minnen man har egentligen..    Den här sötnosen glömmer man inte i första taget, finaste Jullabulla! Hela 28 år (eller var det 29? Måste nästan kolla upp det!) blev hon när hon tog sitt sist...

Av Elina - 9 mars 2013 18:36

Och vad har hänt sedan den sista uppdateringen då?    Jag har blivit friskförklarad och igångsatt (  ) efter att ha varit sjukskriven pga smärta i nacken. Jag kan fortfarande känna av smärtan ibland, men jag har fått mycket tips och råd av sjukgy...

Av Elina - 12 februari 2013 18:15

Så kan det gå.. Vad har hänt sedan den sista uppdateringen då? Jo, jag har varit hos läkare två gånger - de misstänker kraftig nackspärr men det blir inte bättre. :( Ska till sjukgymnast imorgon och se vad dem säger.    B har träffat hovis igen. ...

Ovido - Quiz & Flashcards