icelandic

Alla inlägg under januari 2013

Av Elina - 1 januari 2013 13:43

Först och främst vill jag säga att B fortsätter att imponera. Det sköts väldigt mycket raketer vid mitt stall igår kväll, hon var kolugn. Det var spännande och hon stod gärna o tittade på raketerna men inget mer. Hon sprang lite i början, sen ställde hon sig i ett hörn bara och tittade. F var lika lugn han, han skiter i raketerna - maten är viktigare. 


Nu ska jag försöka summera året som gått.. 

Våren 2012 var fullspäckad av träning, ridning och mys med hästarna. Båda hästarna var igång och reds regelbundet. 

   


I juni fick Filipus kotledsinflammation och hela min värld rasade. Hur skulle vi göra? Till och med veterinären sa åt oss att fundera på att få honom utdömd. Skulle han ens hålla som ridhäst med tanke på hans historik? Men vi satsade på behandling - och han blev friskförklarad i juli. 


Min älskade häst sattes igång i augusti, samtidigt som jag började studera. Det tog lång tid att sätta igång honom, pga att jag inte hade så mycket tid över för hästarna. 


Dollans eksem blev sämre och man kunde se att hon hade det jobbigt på hösten. Då fattades ett beslut, hon skulle få avsluta sina dagar - men hur? Skulle vi ta bort henne hemma och gräva ner henne? Eller ta bort henne på kliniken? Eller slakta? Många tankar blev det, vi pratade runt med folk som tagit bort sina hästar för att få råd hur vi skulle göra. 


Samtidigt så bestämde vi oss för att ta hem B. Lilla fröken B. När allting var klart med flyget så var det bara den eviga väntan kvar... 


November 2012 - en månad att ta farväl av en vän och välkomna en ny.. 

Som sagt, november var både en bra och en hemsk månad. 


Den 8 november, sent på kvällen, anlände B. Det var en liten räka som stod i boxen när jag kom körandes från jobbet. Men oj vilken blick hon hade.. Jag smälte vid första ögonkastet. 

 


Och den 13 november lastade vi Dollan och körde henne till slakteriet. Allting gick så himla bra, hon gick raka vägen in i släpet, stod lugnt hela vägen och när männen skulle leda iväg henne på slakteriet gick hon med lätta steg, spetsade öron och var nyfiken. Direkt efter att hon hade gått in i byggnaden kom männen tillbaka med grimman och sa att det var över. Min häst var borta. Älskade Dollan hade somnat in. 

   


I november skaffade jag även medryttare på Filipus som fick ta över träningen på honom då min tid inte alls räckte till.. 


B har på lite mer än en månad växt från att vara en liten, skygg räka till att bli en snygg dam! 

 


 

 

 


Nu är det 2013 och jag har finfina planer för mina hästar! Braela ska ju ridas in, sen ska jag träna henne inför en avelsvisning. Jag vill göra så mycket av jobbet själv som det går - men någon annan som är mer rutinerad får sköta själva visningen. Vi får se hur det går... ;-) 


I övrigt önskar jag mig mer tid över till Filipus. Han har fått komma i sista hand den senaste tiden och det är inte okej. Älskade ponnyn min. Vi firar hela 13 år tillsammans i april, och det ska firas med dunder och brak. Jag hoppas verkligen att 2013 blir ett bra år! 

Ovido - Quiz & Flashcards