icelandic

Alla inlägg under januari 2012

Av Elina - 13 januari 2012 11:21

Vaknade med huvudvärk, en rejäl förkylning och halsont, precis som igår. Så det blir ingen ridning för mig idag, iaf inte på Dollan eftersom det blåser ganska rejält här och jag kommer inte orka tjafsa med henne. 


Idag står städning på schemat, ska göra det mysigt o fint här tills ikväll då mina underbara vänner kommer på besök. Det är ju fredagen den 13:e idag, och hur spenderar man den bäst? Jo, man samlar ihop ett gäng och kollar på skräckfilmer. 


Dock är jag extremt mörkrädd så det blir spännande att se hur många timmars sömn det blir inatt.. ;-) 


Av Elina - 11 januari 2012 19:14



Jag bara älskar den där hästen. Kom till stallet runt 15-tiden, det började redan skymma och var kallt ute så jag bestämde mig för att ta en barbackatur. På med reflexer och hjälm, Filipus tränsade sig själv (nåja, nästan då) och sen stack vi ut. 


Dem hade plogat våran skogsväg, vilket var riktigt bra för då kunde vi verkligen gasa. Och Filipus är inte den som är sen att gasa.. Vi flög fram på vägen, i världens galopp. Jag fick hålla i mig för att inte åka av i den farten. Efter galoppen passade vi på att tölta, vi flög fram i en underbar tölt. 


Underbara vän, underbara häst. På hemvägen travade vi, och jag som har svårt att hålla mig kvar i sadeln när Filipus tar i när han travar hade nu väldigt svårt att hålla mig kvar. Men jag lyckades klamra mig fast medan Filipus travade med spetsade öron hemåt. Underbara häst. Jag säger då det, vilken lycka det är att få rida denna häst! 


Imorgon ska jag rida med sadel och så ska vi ut o busa ännu mer. Dollan fick busa järnet i hagen istället idag, det var hon så nöjd med. Men imorgon ska vi ut och möta faror! ;-) 

Av Elina - 10 januari 2012 22:42



Jag fullkomligt ÄLSKAR den bilden! Även om Dollan är som hon är, så är hon en speciell häst. Ser ni överläppen hennes? Ser ni öronen? Ser ni glädjen?  Finfina Dollapolla. 


(Men jag måste bara få skälla ut mig lite; Elina, för i helvete! Tänk på händerna! *mutter*) 

Ja, jag har lite att träna på som ni kanske ser. Bah, hur kan min sits vara såå dålig? 



Och en sak till som jag tänkt på, jag ser ju jättekort ut! Eller vad tycker ni? Eller är det Dollan som ser stor ut? Hon känns visserligen högre än vad hon är, sådär härligt maffig med rejäla steg. Precis som det ska vara. Och nu är jag ännu mer sugen på att betäcka. Suck! 

Av Elina - 10 januari 2012 20:05



Min isländska puss. <3



Sitter förövrigt just nu och kollar på medlemsskap i de olika islandshästföreningarna. Ska man hålla sig till sin gamla, trogna klubb eller stifta bekantskap med den "nya", lokala klubben? Svårt val, hehe! Jag har alltid varit medlem i Gneisti, Jämtlands islandshästförening men jag kommer ju inte åka på nån kurs uppe i Jämtland (även om suget är enormt efter den där 3-dagarskursen för 3 olika tränare..) så det kanske vore bättre att ta Gnýfari? 


Dagens I-landsproblem. I know. What to do, what to do?  

Av Elina - 10 januari 2012 10:47

Håller på att lägga upp ett träningsschema för Dollan som är under igångsättning. Tanken är att jag ska försöka få tag på en dressyrtränare som får komma ut och hjälpa mig att rida igenom henne lite grann. 


Men fram tills dess ska jag arbeta henne såhär:

* 2 dagar - ridning i varierad terräng, dvs både i skogen om det inte är allt för mycket snö och längs vägen, dock mest skrittarbete. 

* 1 dag - tömkörning/arbete på lång töm. 

* 1 dag - löslongering med fokus på galopp.

* 1 dag - handhästridning. 


Sen kommer hon att få 2-3 dagars vila, beroende på hur mycket tid jag har. 


Målet med Dollan är...

* att hon ska kunna gå i en avslappnad form under ryttare

* bygga mer muskler

* bygga upp en bra grundkondition

* kanske få till galoppen igen. 


Vad tror ni, låter detta som en bra plan? 

Av Elina - 9 januari 2012 19:00

Jag har haft en härlig helg med ett ännu härligare gäng. 


Dessutom var vi duktiga som gymmade både lördag och söndag. Eller ja, igår var jag liiite bakis så det blev bara några minuter på löpbandet och sen lätta hantlar. Men jag klev iaf upp och gick till gymmet, trots fyra timmars sömn ungefär. ;-) 


Nu har jag precis ätit asgod middag, tacokyckling med sås och sallad. Yummie! Senare ska jag göra i ordning frukost inför morgondagen, smoothie och ägg. Nu blir det verkligen stenhård träning och diet, för jag ska nå mitt mål! 


Mitt första delmål: -10 kg. Startdatum: 1 jan. Slutdatum: 1 juni.  

Japp. Det här blir nog bra det. 


Av Elina - 9 januari 2012 18:41



Länk till tävlingen! 

Av Elina - 7 januari 2012 01:21

Här kommer några fler bilder från dagens fotografering. 


                   

Ovido - Quiz & Flashcards