icelandic

Alla inlägg under juni 2011

Av Elina - 4 juni 2011 20:56

Hästarna var pigga och fulla med bus idag. Se bara dessa bilder:


                 


Nu står de i skogshagen och svalkar sig. Där blåste det skönt, jag stod där ett tag jag med. Och det är inte lika mycket mygg/knott där, så det är ju skönt! 

Av Elina - 4 juni 2011 18:39

Åh, vad jag längtar! 


   



     



     







Nästa helg, om allting känns bra då, sitter jag på hans rygg igen. Längtar! 

Av Elina - 4 juni 2011 15:07

Igår firade jag och sju andra tjejer våran vän L som fyllde år i torsdags. Vi åt god mat (grillat), drack, sjöng, skvallrade, skrattade och hade det så trevligt så :-) 


Idag var jag iväg på byaloppis. Det var inte så mycket folk där, vilket man kan förstå. Solen skiner och det är varmt som tusan ute. Dock blåser det en hel del. 


Vad ska man hitta på resten av dagen då? Funderar nästan på att dra på mig löparbyxorna, linne, knäskydd och löpardojorna o bege mig ut på en lång springrunda. Kanske avsluta med ett dopp i sjön igen. Jag är så sugen på att springa, har längtat efter att springa så länge men knät har krånglat från o till ett tag nu. Men nu börjar det kännas okej så jag ska testa. I värsta fall får jag ringa efter någon som hämtar mig. ;-) 


Nu har vi fått tag på kiropraktor till hästarna iaf. Får se om han vill behandla Filipus med, eller iaf känna igenom honom. Han har ju varit fri från hälta osv i någon månad nu. Men Dollan ska kännas igenom, hittar han inte nåt så blir det väl klinik-besök antar jag.. Hittar vi inget på klinik heller så har jag bestämt mig för två alternativ. Antingen avlivning (sista alternativet) eller skicka iväg henne som unghästuppfostrare i stor flock, på stor mark där hon får röra sig fritt hur mycket som helst, leka med andra hästar och bara ta det lugnt. 


Mamma hade fått ett erbjudande idag om ett sto till salu. Behöver jag säga att jag är intresserad? Ett andalusiersto. Skimmel. 11 år. 155 cm hög. Give me! :-) Den skulle tydligen vara hur snäll som helst, hur lugn som helst osv osv.. Så vi får väl se vad som sker med Dollan. 


Idag ska jag även mysa med hästarna, ta ut Filipus på promenad och sen får de gå i skogshagen resten av kvällen medan jag är ute och springer. :) 

Av Elina - 2 juni 2011 17:17

Här kommer en bildbomb från idag! 


                 


Sötnosen min var inte på bra humör idag, tror det var lite varmt åt honom. Senare ikväll om det är svalare ska vi gå ner till sjön och doppa hovarna.. Jag har redan hunnit "bada" idag, gick ut en bit i sjön och det var kallt men sköööönt! :) 

Av Elina - 1 juni 2011 21:34

Samma problem med Dollan idag som i måndags. Idag hade hon nästan sönder martingalen (!!) och jag fick ringa efter hjälp. Hjälpen kom, mamma med Filipus på släp. Vi skulle se om det var för att hon var ensam som hon var såhär, men det blev värre nästan när Filipus kom. 


För att ta allt från början.. Vi skrittade ut, Dollan var lugn till en början. På hemvägen jobbade vi med övergångar, skritt-halt-trav-halt-trav-skritt-halt osv. Jag varierade mellan skritt, trav och halt. Hon var jättefin. Ända tills jag skulle jobba lite i öppna längs vägen, åt vänster var hon kanonfin men när vi skulle testa åt höger var det någon som tryckte på en knapp och monstret kom fram. 


Hon ryggade, slängde sig åt sidan, kastade med huvudet osv. Jag ringde till mamma o sa; Kom med Filipus på en gång! 10 min senare kom dem. Vi testade att försöka få henne att gå framåt, hamnade i diket några gånger. Sen tog Dollan några steg framåt och väldigt många steg bakåt trots att jag skänklade och Filipus gick framför hur lugn som helst. Sen höll vi på att hamna i diket igen några gånger, hon småreste sig och sen kunde hon stå blixtstilla. 


Publik fick vi också.. Några sommargäster som var ute i sina stugor såg vad som hände och kom för att kolla. Dock fick jag skrika lite åt dem att flytta på sig när hon snurrade runt och småsparkade. 


Vi känner igen symptomen iaf. Nu kommer det bli en lång behandling igen.. Ryggproblemen är tillbaka. Hon sparkade åt mamma när hon tryckte på sidan av ryggen. Hon ömmar inte där, men trycker man lite hårdare så sparkar hon. Hon sparkade åt mig en dag förut också när jag skulle spänna benspännen på täcket hennes. Så det finns bara en sak att göra igen, veterinär + kiropraktor/ET och eventuellt byte av sadel igen. Hejdå pengar, hejdå lönen! Men vad gör man inte för de små djuren? 


    



Jag satt av och ledde henne hem. Men innan vi gick hem la hon sitt huvud i mitt famn och så stod vi så länge, det brukar hon inte göra alls. Grannarna tyckte att hon var jättemysig när jag stod bredvid, men jag tror de blev lite avskräckta när de såg mig rida henne.. 


Lilla stumpan min! 

Av Elina - 1 juni 2011 18:09

Idag var det en riktig lång, "jobbig" arbetsdag. Likaså igår. Eller jobbigt är det inte, det är ganska slappt men jag är inte gjord för att jobba. Magen (IBS) krånglar och gör ont, ryggen är sämre efter Dollans lilla tur i måndags och mitt knä gör O N T! 


Så idag får vi se om jag klättrar upp på hästryggen och hoppas på en snäll häst eller om hon ska få vila. Har iaf fått hem mitt ryggbälte och knäskydd från Back On Track nu så jag hoppas att det kommer bli lite skillnad då i både ryggen och knät.


Jag är en olycksfågel, det är jag verkligen. Jag vet inte hur många gånger jag varit på sjukhus. Bara förra sommaren besökte jag sjukhuset 5-6 gånger pga IBS... Sen har det varit mopedolycka, ridolycka, cykelolycka osv osv. Men jag lever iaf även om kroppen är skadad och öm. 


Hade dessutom svåra ärenden idag på jobbet, det var inte så roligt. Men imorgon är jag ledig! Då ska sadelkammaren börja fixas till, hästarna ska motioneras, det ska städas och göras fint i lilla huset. Fullspäckad dag med andra ord. 


Jag tänker fortfarande på det som hände i måndags, det var verkligen inte kul alls! Vågar man ens rida efter vägen nu? Vad hade hänt om jag ramlat av? Och framförallt, vad hade hänt om jag hoppat av? 


När Dollan var bråkig förut hoppade jag av. Sen tog man sig knappt från gårdsplanen därefter.. Hon fattade att om hon bråkade ordentligt så slapp hon jobba. Så efter det bestämde jag mig för att aldrig hoppa av om hon började bråka. Bara om det kommer stora traktorer o lastbilar efter våran lilla väg hoppar jag av, då hon blir väldigt spänd när hon möter såna. En dam med mycket humör och nerver med andra ord! Man kan inte tro att hon är 50% islandshäst.. 


Det blir nog en ridtur ändå, vi ska rida bort till bron där hon bråkade i måndags och så får vi se vad som händer sen.. Eller om jag tar ut henne på en promenad kanske. Om jag ska rida ska jag leta reda på min säkerhetsväst. Hatar att rida med väst, men jag vågar inte riskera att skada ryggen ännu mer.. 

Ovido - Quiz & Flashcards