icelandic

Alla inlägg under juli 2011

Av Elina - 9 juli 2011 23:49

Alltså. Jag är verkligen K-Ä-R!  


     

Älskade hästen. <3


Idag har vi galopperat. Oj, vad kul det var! Första fattningen gick åt helvete, hon spände sig otroligt mycket och kastade sig mot diket. Tog ner henne i skritt, ställde henne inåt och lät henne arbeta i en lägre form innan jag testade igen att fatta galopp. Jag fattade galopp samtidigt som jag "gungade" till i sadeln - och vips sa det så galopperade hon. Och det blev ett glädjeskutt med, jag kände hur hela bakdelen lyfte på henne och sen galopperade hon vidare. Valde att bryta efter en kort bit (ca 10-12 språng så hon inte skulle bli spänd och börja bocka) och fick till halten nästan direkt från galoppen. Det blev två travsteg emellan, men det gör absolut inget för oj vad jag skrattade. 


Och det bästa av allt - hon är så fin att rida! Oavsett om det är med eller utan bett. Jag har plockat bort nosgrimman (jag ville testa hur hon gick utan nosgrimma) och det fungerar så bra! Skönt att kunna variera sig lite! 


Idag fick båda hästarna duschas. Och det var en väldigt lycklig Filipus som fick komma ut ur sin sjukhage! Han riktigt strålade av lycka när jag ledde ut honom och han tyckte det var så skönt att bli duschad. 

Nyduschad, lycklig häst som står och torkar!


  

Lite fler bilder tagna igår o idag:






     


Tagen nere vid våran badplats. Gillar verkligen denna bild, det var en fantastisk kväll!   

Av Elina - 8 juli 2011 18:31

Jag lovade er filmer, och jag håller det jag lovar! 


Så, höj volymen och njut! 


Ett bildspel på Filen. <3 Tycker låten passar in så bra, han är verkligen mitt allt! 



Och så ett klipp på Dollan som blir kliad.. Kolla läpparna på henne! 



Av Elina - 7 juli 2011 20:58

Här kommer en sen bildbomb från i december tror jag det var... 


En bild säger mer än tusen ord. 


                     


Min häst är ganska så fulsöt på vissa bilder. Men jag tycker om honom ändå! <3


(Alltså.. Kolla in hans skägg. Bara det får en att skratta.) 


Senare ikväll eller imorgon kommer det nya filmer! Woho! :-D 

Av Elina - 6 juli 2011 21:50

Känner mig så fantasilös just nu, kommer inte på något vettigt att skriva.. Så det får bli en uppdatering om min och Dollans vardag. Är det något speciellt ni vill läsa om så lämna gärna en kommentar eller nåt! :-)


Idag plockade jag bort martingalen + nosgrimman på tränset. Tänkte mest att det får bära eller brista. Men jag har sagt det förr och jag säger det igen - min häst ÄR SJUKT BRA! All kärlek i världen till henne! 


Skrittade samma runda som igår. Träffade på barnen igen, de gav Dollan en halv jordgubbe som hon snällt åt upp. Dock ville hon inte ta gräset de erbjöd henne, tror hon var lite rädd att råka bita dem i fingret eller nåt.. De fick klappa och gosa med henne, föräldrarna kom och gav Dollan beröm för att hon var så lugn, det var liksom fyra ungar som studsade runt benen på henne och pratade i mun på varandra - och hon bara stod där. 


Skrittade hemåt igen efter en stunds kelande med barnen. Testade att fatta galopp efter vägen, Dollan brukar ju bli spänd när man fattar galopp för att sedan rusa in i galoppen och bocka. Först blev hon spänd, men då saktade jag ner henne, gav långa tyglar och bara gjorde en ny fattning - på långa tyglar. Denna gång gick det! :-D 


När hon väl är avslappnad i galoppen så får hon en fin, rund galopp. Plockade upp tyglarna lite och galopperade några steg. Dollan var överlycklig! Travade sen en bit innan vi fortsatte skritta hemåt. 


Väl hemma fick hon en behövlig massage och sen körde vi lite trickträning lös i hagen, bl a buga. Först fattade hon inte riktigt vad matte ville, men till sist tändes en lampa i hennes huvud och det blev en aha-upplevelse för henne. Så, min dam har nästan lärt sig att buga. <3


Behöver jag säga att jag är kär i denna häst? 

 

Av Elina - 5 juli 2011 22:12

Tog en ridtur på Dollan nu på kvällskvisten. Solen sken, det doftade gott av häst, nyslaget hö, gräs och sommar. 


Och som så många gånger förr - min häst är bara så bra! Vilken skillnad det har blivit på henne!


Idag travade vi på helt långa tyglar i en låg form t ex. Jag njöt! 


Mötte några barn som ville klappa henne också, så jag hoppade av och lät barnen klappa. Dollan njöt, sänkte huvudet och stod helt stilla medan de klappade och myste med henne. 


Sen red vi vidare, skrittade mest men tog även korta travsträckor också. Hon var pigg o framåt - men så fort jag visslade stannade hon. Dock glömde jag bort mig en gång och började vissla på en melodi, Dollan stannade på en gång och kollade på mig. "Matte, du visslade och det betyder stanna, ska vi stå här länge eller?" Jag skämdes så otroligt mycket. Klappade om Dollan och skrittade vidare. Fick hålla mig till falsksång istället. Hon är så oerhört lyhörd. Jag behöver inte ens hålla i tyglarna på henne i traven och så fort jag visslar vet hon vad som gäller. 


Efter ridturen struntade jag i att ta på henne grimman när jag tog av all utrustning. Hon stod lös. Jag sa: Stanna! så fort jag skulle gå iväg från boxen. Hon rörde inte ens på huvudet. 


En vacker dag kanske jag kan rida henne utan utrustning och galoppera över ängarna, precis som med Filipus... <3


(och så tog jag självklart några bilder..)

     

Min vackra dam. Mitt hjärta. <3

Av Elina - 5 juli 2011 18:35

Jag tror att det är min lyckodag idag. 


Först får jag (till 99,9% säkerhet, ska prata med hyresvärden imorgon) en helt underbar lägenhet, mitt inne i centrum. 1 min promenad till jobbet, gångavstånd till allt (butiker, jobb, mataffär, järnvägsstation) och med en stor balkong! 


Sen när jag kom tillbaka på jobbet får jag reda på att jag får förlängt vik (yes!) och förhoppningsvis får jag fast anställning i slutet på augusti. 


Och när jag kom hem, gissa vem som mötte mig då? Jo, min katt! Min älskade, vackra katt är hemma igen! <3 


Ska fira denna dag med en underbar ridtur i solskenet. Frågan är bara vart jag ska rida, om jag ska ta samma runda som igår kväll fast en längre tur eller om jag ska ta en annan runda där det finns massa farliga saker efter vägen? Nåväl, kommer väl på det sen när jag väl sitter på hästryggen. :-) 


Trots att kroppen värker av smärta så är jag glad och lycklig. Mitt liv börjar äntligen kännas helt igen! <3 

Av Elina - 4 juli 2011 21:40

       

Åh vad vi har pussats idag! <3 


Dollan skrittades idag, det var spännande. En fågel som flög ut ur busken var inte nå farligt men en vägskylt som hade ramlat ner på backen (och låg helt stilla) var hur farligt som helst! Men hon var mysig, min lilla tokfia! 


Filipus och jag hade en mysstund efter ridturen på Dollan. Det var väldigt mysigt och jag vet inte hur många pussar jag fick av den där kusen.. 


Han är fortfarande helt symptomfri utan butta. Nu ska det bara hålla i sig också. 


Dollan fick besöka Filipus idag i sjukhagen. 

 

Det var tråkigt tyckte Dollan. Sen tryckte de ihop sig i Filipus box innan Dollan fick gå över till sig..

En liten rolig sak jag kom på när jag såg den där bilden. Filipus är ca 137 cm hög. Dollan är slutmätt till 139,5 cm för nåt år sedan. Det stämmer verkligen inte, jag undrar hur den som mätte henne egentligen mätte?  Men breda rumpor har de båda.. ;-) 

Av Elina - 3 juli 2011 23:48

Min älskade katt är borta!  



   

Han har varit borta sen igår eftermiddag, vilket är ovanligt. Han brukar alltid komma när vi kommer hem efter jobbet, sen går han in i stallet och lägger sig i höet. Varje morgon sitter han på bron och vill komma in för att äta mat och gosa en stund. Men inte idag. Jag har varit ute och ropat på honom, kollat på de platser han brukar ligga men det finns inga spår efter honom. Vi har både räv och grävling omkring gården, och den där katten är inte rädd för nåt tror jag. 


Älskade Kosmos, kom tillbaka! <3


Den här våren/sommaren har varit allt utom bra.. Först fick Filipus fång, sen fick Dolly problem med ryggen och sen kom fången tillbaka - och nu är katten försvunnen också?!?! Det är verkligen inte likt honom att vara borta. 


Har han inte kommit tillbaka imorgon så får jag leta i diken, längs vägkanten, nere vid sjön, ute på ängarna för någonstans måste han ju vara. Det kommer inte bli mycket till sömn inatt.. 



Idag har jag spenderat dagen med världens goaste hund, nämligen den här:  

 

Det är min systers lilla hund Albert, vi spenderade dagen med att leka och mysa. Han somnade i mitt knä flera gånger. <3 Och jag fick upp suget på att skaffa hund ännu mer. Men jag har varken tid eller möjlighet att ha en hundvalp nu så det får vänta ett tag till, och under tiden får jag ju låna den där gobiten hur mycket jag vill! :-) 

Ovido - Quiz & Flashcards