icelandic

Alla inlägg under juli 2011

Av Elina - 20 juli 2011 21:52

Var ut på två promenader med hästarna ikväll. Och jag gjorde en väääääldigt dum sak också, som man inte ska göra. 


Jag red Dollan några steg, i grimma o grimskaft. Utan hjälm. Jag gick fram med henne till en sten, slängde upp grimskaftet på halsen och hoppade upp. Bad henne gå fram några steg och det gjorde hon. Bad henne stanna igen så jag kunde hoppa av och hon lyssnade. Om jag är stolt? Näe, inte ett dugg!  ;-) Haha, skämt åsido, jag är så stolt att jag spricker! Sen gick hon bredvid mig lös hela vägen hem, vi stannade för några barn ville klappa och hon stod så snällt o lät barnen klappa på henne. 


(Jag har aldrig i mitt liv ridit utan hjälm och i fortsättningen kommer jag bara sitta upp igen om jag har en hjälm på huvudet.) 



Och sen var det Filipus tur. 

Så vackert var det ute. En magisk kväll med andra ord.   


Imorgon och fredag är jag fullbokad. Känner mig sjukt stressad över det - och jag hatar att stressa upp mig för ingenting. 


Imorgon ska jag jobba, hämta ut ett paket från Hööks (beställde för ca 3-4 veckor sen, inte nöjd med att paketet kommer nu utan att jag fått någon information!), ringa hyresvärden för att bestämma tid när jag ska få nycklarna till lägenheten! Sen ska nån av hästarna ridas, och sen var det nåt mer jag skulle göra också.. 


På fredag ska jag jobba, springa på bolaget (som ligger vägg i vägg med jobbet), städa, eventuellt hämta nycklarna till lägenheten, mäta i lägenheten och planera vart allt ska stå! Sen är det bara hem, rida och börja flyttpacka. Eller ja, alla mina saker är kvar i flyttkartonger sen jag flyttade sist men kläder och sånt ska packas ner. 


Om jag har tur så kanske jag får börja flytta in saker i min lägenhet i helgen!   

Av Elina - 20 juli 2011 17:52

Jag funderar på att ge hästarna en "semester"..


Jobbar som sagt till 19 ända fram till fredag nästa vecka, är hur trött som helst när jag kommer hem och känner mig stressad över att hinna med ridningen.


Men samtidigt måste åtminstone Filipus hållas igång för att må bra, Dollan borde också hållas igång för att hålla sig i fint hull och inte flippa ur så fort jag sätter mig på ryggen.


Hur hade ni gjort i detta läge? Hållit igång hästarna trots att orken inte finns, eller gett dem semester?


Just nu önskar jag att jag hade en medryttare/ridsällskap på kvällarna, då hade nog ridningen lockat ännu mer om man hade sällskap.. Men det är väldigt svårt att hitta här i o med att det inte finns några bussförbindelser hem till mig, och 1½ mil enkel resa vill man nog inte cykla. Så bil/skjuts/moped är ett krav om jag skulle ha en medryttare och då backar många ur.. :-(

Av Elina - 19 juli 2011 21:07

Min älskade Dolla gjorde ett till framsteg idag. Jag känner mig som en stolt ägare just nu, kan inte sluta le..   


Lite bakgrundshistoria:


För ca 1½ år sedan, i början när vi hade Dollan var hon bokstavligt talat H-E-M-S-K! Hon kastade sig genom grinden, ut genom boxdörren och att leda var bara att glömma. Jag hade kedjegrimskaft och spö på henne när jag ledde, för drog hon så drog hon, kastade hon sig åt sidan sket hon i om det stod en människa där eller inte. Till sist ledde inte jag ut henne från boxen, utan öppnade dörren och kastade mig åt sidan för att inte bli påsprungen av henne.. 


Och så till idag då.. 


Jag har gått med Dollan helt lös efter vägen. Det är tamefan det största framsteget någonsin med henne. Att veta att hon litar på mig och att jag litar på henne, det är en enorm känsla. Hon gick till och med "fot" som hundar brukar göra. Gräset i diket lockade inte ens, inte förrän jag sa: Varsågod, då fick hon äta.


Och dessutom - jag skickade in henne lugnt genom grinden. Så hon gick in ensam genom grinden, jag sa stanna och ledde in Filipus. Hon stod där bara o kollade på mig.  


Ja, jisses alltså.. Vart ska detta sluta? Hur långt kan man gå med denna häst egentligen? 


Jag är så glad i min dam. Nu ska vi bara få till galoppen också, sen jäklar blir det ännu mer träning från marken. Snart kanske man kan se mig promenera med två lösa hästar efter vägen, det vore en syn det ;-) 


 

Av Elina - 19 juli 2011 20:15

.. utan det blir nog en promenad med hästarna istället. Solen skiner ju.. Men anledningen till att det inte blev är att jag är så trött. Jag är så sjukt trött just nu att jag skulle kunna somna direkt om jag la huvudet på kudden. 


Jag tror hästarna överlever en vilodag till, eller? De får ju i o för sig komma ut på promenad idag men de skulle behöva lite mer än en kort promenad. Någon som har ork/tid/lust att motionera mina hästar?   

Av Elina - 19 juli 2011 14:47

Håll en tumme för oss ikväll nu då! Vi ska ut och galoppträna i skogen! Kom på att det finns en stig som är ganska bra för galoppträning, dock får man ducka för grenar o sånt men äsch, det gör nog inget.


Funderar på om jag ska damma av säkerhetsvästen lite, utifall hon får sina "frispel" och drar iväg i en serie glädjebocksprång. Egentligen hade det varit bra om jag haft en hopp/allroundsadel som passade på damen så jag kunde ha kortare läder och stå i lätt sits. I dressyrsadeln kan jag korta lite på lädren men då sticker knäna utanför knästödet = inte skönt alls! Men men, man får ta vad man har. Och jag har iofs två eller tre allroundsadlar hemma, men jag tror ingen passar damen.


Idag är det inte lika lugnt på jobbet, men ändå är det rätt okej för att vara tisdag. Dock lite drygt att jobba till kl. 19. Just nu har jag lunch i ca 10 min till.. Sen är det bara att fortsätta jobba o hoppas att tiden går fort, jag är galoppsugen! :-)

Av Elina - 18 juli 2011 22:58

Struntade fullständigt i ridningen ikväll, istället gick jag ut i stallet och bara myste med mina hästar! 


Dollan fick bli kliad på halsen och det uppskattades väldigt mycket. Har aldrig varit med om att en häst tyckt om att bli kliad så mycket. Så fort jag öppnar hennes boxdörr slänger hon upp huvudet på min axel och så ska jag klia. Slutar jag klia eller går förbi henne bara får jag en blick som kan döda nästan. Dock upptäckte jag att hon kliat mankammen lite idag, trots att det har regnat. Smörjde in henne ordentligt med salvan och masserade mankammen på henne, hon njöt verkligen av det! 


Filipus och jag flummade omkring bara. Vi lekte öppna dörren och tittut, han fick en ny saltsten av mig som han slickade på länge (och han passade även på att göra rent mina händer med sin tunga..) och slutligen körde vi lite puss över boxväggen. Han är bra fin, min lilla kuse! <3



Av Elina - 18 juli 2011 17:06

Usch, vad tråkigt man kan ha det. Det händer ingenting på jobbet förutom att det vräker ner regn och åskar. Vet inte heller vad man kan hitta på, har kollat 10000 hästannonser idag typ, läst olika bloggar, kollat aftonbladet med jämna mellanrum - och nu då? Två hela timmar kvar. Vad gör man? Nån som har nåt tips på hemsidor?


(ja, jag har ett lugnt jobb..  )

Av Elina - 17 juli 2011 21:58

Ikväll har jag galopperat! Och blivit bjuden på en rodeo-runda längs vägen... 


Red ut på Dollan först. Valde att rida med sötmalmsbettet istället för med hackamoret som jag hade sist (då hon töltade). Testade lite trav på henne, hon kändes lagom framåt och pigg. Sen bara satte jag mig ner i traven, gav galoppfattning samtidigt som jag la till spöt på rumpan och gungade till. Resultatet? Hon sparkade bakut, galopperade två steg och bockade sedan järnet med mig på ryggen. MEN - hon var inte ett dugg spänd. Öronen var spetsade framåt, hon hade den där busiga blicken och hon lekte o studsade med mig på ryggen. Jag skrattade och bröt av till trav. Travade en bit, gjorde en ny galoppfattning. Denna gång gick hon över i galopp på en gång, så hon fick galoppera några steg innan jag bröt av. 


Sen vände vi hemåt. Skrittade på i bra tempo, Dollan skyggade för två människor vi nyss hade passerat som tvättade bilarna, sen gjorde jag en ny galoppfattning från skritt men Dollan började trava lite före istället - och sen bockade hon loss innan hon började galoppera. Hon fick galoppera några steg längre denna gång innan jag bröt av till trav. 


Klappade om henne ordentligt och berömde, hela hästen växte en dm av berömmet och hon blev väldigt fin i skritten på vägen hem. 


Sen var det Filipus tur. Han skrittades bara, men jag testade att låta han gå på lite böjt spår åt båda hållen och han kändes väldigt mjuk o fin. Lilla prinsen min.. 


Dock börjar jag redan känna stressen över att hinna med hästarna de två veckor som kommer nu.. Jobbar som sagt 10-19, ska hem o äta, och sen hinna med att rida båda två. Det kommer bli sena kvällar för mig så jag funderar nästan på om jag ska passa på att rida på morgonen istället. Eller om de får vila varannan dag (så en häst rids en dag, och den andra rids dagen efter). Varför kan inte dygnet ha fler timmar? 

Ovido - Quiz & Flashcards