icelandic

Alla inlägg under juli 2011

Av Elina - 17 juli 2011 18:37

Vilken helg det har varit. Fullt ös hela tiden. Och jag har inte hunnit rida på hela helgen så ikväll blir det två korta ridturer på mina vackra kusar. 


I fredags firade vi min far som fyllde 50 år. Det var kul med massa gäster, god mat och underhållning. Dock var jag helt slut efter att ha jobbat hela dagen plus att jag hjälpte till med servering på festen. Kom i säng efter kl 3 på natten ungefär och hade då varit vaken sen kl. 6 på morgonen.. 


Igår var det grillfest med utgång hos några vänner. Vi åt god mat, drack, skrattade, spelade spel, pratade och festade hela natten lång. Var iväg på skumparty på en krog i en annan stad några mil härifrån, och det var verkligen kul förutom att man fick skum på sig överallt, speciellt i ögonen.. Men kul hade vi verkligen! Dock var jag inte hemma förrän vid 3.45 inatt ungefär. :-/


Så idag har jag varit trött. Vaknade runt 10, käkade lite, umgicks med mamma o syster osv. Sen somnade jag om o sov till 16-tiden. Det var verkligen välbehövligt. Passade på att gå ut o fota lite med systers systemkamera också. Vi hade nämligen finbesök i hästhagen av en hare! Så nu har vi haft ännu ett vilt djur på gården, tidigare har vi haft älg, räv, rådjur och grävling på gården också. 


Så, här är några av bilderna jag tog idag..

           


Ikväll blir det två korta ridturer, orkar inte rida så långt men eftersom jag kom på nyss att jag jobbar 10-19 hela veckan blir det nog inte så mkt ridning då så känner jag att hästarna måste röra på sig idag. Alternativet är att rida Filipus och ta med Dollan som handhäst. Vi får se hur jag gör, jag orkar knappt tänka för tillfället.. 

Av Elina - 14 juli 2011 21:10

Såhär går en lugn fattning till.. 

Av Elina - 14 juli 2011 21:00

 

Idag satt jag på hans rygg igen. Jag var hemma. Aldrig har jag känt mig såhär lycklig. <3


Vi passade även på att bada, det tyckte Filipus om! Han plaskade omkring i vattnet, och jag fick nästan inte upp honom ur vattnet. Snart kanske vi kan simma tillsammans igen..   


Passade även på att fota min clic på Filipus. 

   



Och så är det ju det här med galoppen på Dollan..   


Har letat tips hur man kan träna galoppen på henne, men jag vet inte ens om det är värt det. Jag vill inte ha en spänd häst. Jag vill ha en avslappnad häst som inte ska känna press att galoppera. 


               



Det är några galoppbilder jag har på henne. Hittade ett gammalt filmklipp på en galoppfattning, ska bara ladda upp den på youtube så får ni bedöma själva..   

Av Elina - 13 juli 2011 21:56

Usch vilken dålig dag! 


Dollan o jag var inte alls i samspel med varandra alls. Ett tag hade jag lust att lämna henne vid dikeskanten och gå hem.  


MEN - jag fick TÖLTA! För första gången på månader fick jag tölta. Och nej, jag har inte ridit Filipus. Det var lilla fröken Dolly som tyckte att matte var jättehemsk som ville galoppera och det blev några få steg tölt istället. Eller ja, skrölt skulle jag nog kalla det. Det gick inte fort, men det var tölt. Jag satt mest och såg ut såhär:     


Jag har bara sett tölt från marken på henne, när hon blivit lite spänd. Och det är när hon blir spänd som tölten tydligen kommer - inget jag vill plocka fram. Jag vill inte ha en spänd häst. 


Men ska jag "göra" henne till en tvågångare då? Hon blir fruktansvärt spänd och nervös vid galoppfattningen. Jag tror det måste sitta i skallen på henne, min vän sa att hon kanske har blivit spöad in i galopp när hon stod på ridskola - men det vet vi ju inte. För när hon väl har fattat galoppen så blir det några skutt/bock och sen inga problem alls. 


Idag gick det inte alls att fatta galopp som sagt. Hon småreste sig, slängde med huvudet, taktade, töltade, blåste upp sig rejält, "morrade" och dansade omkring. Så fort jag tog ner henne till skritt var hon lugn. När vi travade var hon lugn. Jobbade med lite sidvärts åt båda sidor - lugn. Gjorde en till galoppfattning - helvetet brakade loss. Tog ner i skritt och började om igen - lugn. 


Skrittade hemåt, hon sökte sig neråt och la sig i handen på mig. Herregud vad tung hon var. Jag tycker inte om hästar som "lägger" sig i handen och blir tunga, jag vill ha hästar som bär sig själva. Så då fick hon lite trät. ;-) 


Dessutom - en hälsning till andra hästar från Dolly: Gröna, stora traktorer är FARLIGA! Traktorer ÄTER hästar till kvällsmat - KOM IHÅG DET! (Jag fick sitta av en gång, styra in på en gård en gång och gå in på en annan väg en gång.) 


Och så var det det här med sadlar också... 

Hur ligger denna sadel egentligen? Jag tycker den ligger bra på henne. Hon verkar trivas med den - och det är huvudsaken (känslig dam med känslig rygg) men med tanke på galoppen och alla problem började jag fundera om det är dags att byta sadel eller inte. 


   



Och så en bild på ryggen:

   

Av Elina - 11 juli 2011 22:25

Min häst är så knäpp på sitt egna lilla sätt. Och jag bara älskar det! 


På kvällspromenaden gick han bakom mig. Helt plötsligt började han knuffa mig i rumpan som att han ville säga: "Hörrö matte, öka takten!" Så fort jag vände mig om kollade han bort med en sån här blick:   ("jaaa, jag är helt oskyldig matte") Började promenera igen och efter en kort stund så började knuffandet i rumpan igen och sen kom den där blicken. Jag kunde inte låta bli att skratta åt honom, han var så söt!  


Inne i sjukhagen fick han testa Dollans flughuva med öron. 

Det var det roligaste jag sett på länge. Hans små öron hade fått plats i ett av öronen på huvan. Oj, vad han skämdes. Efter en stund vände han baken mot mig.. "Tack för den du matte.."


Sen lekte jag lite med kameran i iPoden. 

     

Synd bara på en skitdålig kvalité på bilderna, men jag gillar den översta bilden verkligen! Efter tre års fotoutbildning på gymnasiet har jag lärt mig att känna känslan i bilder och den översta bilden är för mig kärlek, lycka och vänskap. Vet inte riktigt varför, men jag älskar den! <3


Idag har min mage strejkat totalt. Noll matlust, illamående och yrsel samt fruktansvärd smärta i magen. Är det samma imorgon med får jag åka in på akuten. Fast imorgon skall jag till mina halvsystrar som fyller fyra år och fira dem! Det kan bli roligt.. Två barn som vill klättra på en, fixa håret på en, prata i mun på varandra osv osv.. Men de är ju så söta! <3 

Av Elina - 10 juli 2011 21:45

Bjuder på lite bilder från idag.


Min dam var ju så snygg i pannluggan när jag tog av henne flughuvan..  



Red på en skogsväg, alldeles knäpptyst i skogen. Det enda som hördes var Dollans steg. Supermysigt var det. :-) 


     

Filipus fick gå lös en bit idag, det var spännande och kul tyckte han! :-)   


 

(klickbara)

Jag fick posa lite med katten och hästen. Djuren i mitt liv. Mina två hanar.

(och ja, mitt hår ser skumt ut. Hade det uppsatt i en knut eftersom jag hade haft hjälm på mig)  


Så, det var allt jag hade att bjuda på idag! :-) 

Av Elina - 10 juli 2011 18:46

Idag startar vi en lång igångsättning. <3


Vi ska börja med att skritta för hand denna vecka, och ev sitter jag på hans rygg nästa helg. Nu ska det bara gå vägen, nu ska vi bannemig komma igång på riktigt! Dock kommer han skrittas månaden ut, och sen får vi se hur det går. 


Jag har inte suttit på honom sen i slutet på mars, tror ni jag är lite nervös och förväntansfull? 



   

Älskade, vackra häst. Som jag saknar att sitta på din rygg. Längtan är enorm! 

Av Elina - 10 juli 2011 18:42

Tänkte skriva ner lite om hur jag gör när jag tricktränar och lär in kommandon på mina hästar. 


Metoder

När man tricktränar en häst och även när man lär in kommandon finns det tre olika sätt att göra det på. 


Klickerträning, positiv förstärkning och negativ förstärkning. 


Jag använder mig av positiv förstärkning. Det innebär att när hästen gör rätt får den beröm i form av röst, klapp och godis*. 


Vad har jag lärt mina hästar?

Det jag har lärt mina hästar är: Stanna, kom, puss, buga, yoga och Filipus har även kunnat stegra på kommando (förut, ej tränad på evigheter). 


Vilka kommadon använder jag till hästarna?

Både från marken och uppsuttet har jag olika kommandon till hästarna. Här är en lista över olika kommandon jag använder:


Halt/Stå still: Vissling. 

Skritt: smacka med tungan.

Trav: "ååh traaava"

Galopp: Pussljud

Tölt: Dra in luft mellan läpparna så det blir ett pip-ljud ungefär. 


Kom till mig: "Kom"

Puss på munnen: "Puss" samt peka på mina läppar

Backa/rygga: "back"

Lyfta hoven: "lyft tack!" (brukar även peka på hoven som skall lyftas)

Buga: "Buuuga"

Yoga: "Yoga"



Att lära in..

Här nedan följer lite instruktioner om hur jag gjort för att lära in tricken på hästarna. 


Stanna/Kom

Placera hästen där du vill ha den. Ge kommandot för stanna och backa ett steg bak. Står hästen still, beröm. Följer hästen efter dig trots du gett kommandot stanna - backa hästen tillbaka dit den skall stå och ge kommandot på nytt. När hästen står still där du bad den - beröm! 


När hästen står still på kommandot, prova att backa flera steg bakåt. Till sist ska du kunna röra dig fritt runt hästen och den skall stå still tills du ger nytt kommando. Kom ihåg att så fort hästen gör rätt - beröm! Beröm behöver inte alltid vara i form av godis utan det kan även vara en vänlig klapp eller att man säger: Bra/Duktig. 


Om någon av mina hästar har fått kommandot för stanna och ändå går iväg, visslar jag för stopp så de stannar följt av ett "back" - de ska alltså backa tillbaka till där jag ställde dem. Sen upprepar jag kommandot för stanna och går iväg. 


När man har backat iväg och hästen har stått still så kan man lära in kommandot "kom". I början kan man få förstärka kommandot ytterligare med smackljud tills hästen lär sig att "aha, jag får gå framåt om matte säger "kom" så då går jag framåt". Kom ihåg - BERÖM när hästen går framåt. Ta ett steg i taget och beröm. 


Puss

Jag har valt att säga puss samt peka på mina läppar/kinden/vart jag vill att hästen ska pussa mig. Det man kan göra för att lära in puss är att ha en morotsbit eller liknande mellan läpparna när man ger kommandot. Hästen ger dig en puss och får beröm samtidigt. 


Yoga

Yoga är bra att träna, både för häst och ryttare. Hästen får en stor tillit till dig eftersom den förlorar en stor del av synfältet när den gör denna övning. 


I början kan man träna på att bara låta hästen böja huvudet åt sidan mot bakbenet. Öka allt eftersom på kraven, och kom ihåg - beröm! Denna övning kan ta tid att lära in, så ta ett steg i taget. 


När hästen lärt sig att böja huvudet åt sidan kan man med hjälp av godis ta in armen mellan bakbenen och hålla den strax framför ljumsken. Hästen böjer då huvudet och man kan även hjälpa till att lyfta upp bakbenet samtidigt som hästen får beröm. Öka allt eftersom hästen lär sig på kraven. Denna övning kan vara ganska svår att lära in - så låt det ta tid! 


Buga

För att lära in buga har jag gjort nästan på samma sätt som med yogan. Första gången kan man hålla en godisbit ovanför framhovarna på hästen så hästen måste sänka halsen. Sedan ökar man succesivt. 


Jag brukar ta in armen mellan frambenen och ge hästen godis. När den förstått vad som gäller - testa att dra in armen lite så den är innanför frambenen. Hästen måste då böja på benet/benen för att nå. Utöka sakta övningen och var noggrann med beröm. 


Ibland kan hjälpa hästen lite på traven genom att böja på ena frambenet och sätta det lite längre bak medan hästen får godis. 


Till sist ska hästen kunna buga med hjälp av kommando och en godisbit. :-)



Kom ihåg


Ge beröm i samma ögonblick som hästen gör rätt. Låt det ta tid att lära in alla saker, har man inte tid att träna en dag - då gör man det när man har tid. 


Jag har själv valt att ej skriva hur jag lär ut stegra eftersom det kan bli så fel om man inte är van vid det. Min häst har kunnat det förut, men det är inget jag har tränat regelbundet med honom eftersom det är en dominerande övning. 



Lycka till med träningen!


 



* Jag har aldrig varit haft en häst som nafsar eller tigger trots att jag ger godis från handen. De får sitt godis när de gör rätt och det vet de om. 

Ovido - Quiz & Flashcards