icelandic

Alla inlägg under augusti 2011

Av Elina - 14 augusti 2011 17:00

Det blev inga ridbilder idag. Däremot bjöd Dollan mig på en trevlig flygtur, så nu ligger jag i soffan med en bandagerad fot (samma fot hon trampade på för några dagar sen... Tack Dollan!!!) och är öm i hela kroppen.. 


Började med att rida Filipus, han var väldigt pigg men lyssnade ändå bra på mig. Tränade lite lösgörande och sen körde vi igenom tölten lite, mer än så orkade jag inte. Men han gick så bra i tölten, jag är verkligen stolt över min fina häst! 


Sen var det Dollans tur.. Hon hade tydligen små djävular bakom öronen idag, inte ett dugg ont hade hon utan det var bara busheter hon höll på med. Travade igenom henne, hon var så himla fin! Men så när jag skulle fatta galopp började hon bocka, sparka bakut och bråka. Jag bröt av, lugnade ner henne och gav en ny fattning. Tre bocksprång senare tog hon tre galoppsteg och sen bröt hon av till trav med spetsade öron. 


Bytte varv, travade igenom henne där med och fattade galopp. Då flyger hela hästen rakt upp i luften, bockar och sparkar bakut samtidigt som hon kastar sig åt sidan och bockar ännu mer. Jag var inte alls beredd på det så jag flög av och landade på ryggen. På vägen ner mot marken lyckades jag vrida om min fot rejält så den är svullen och gör så fruktansvärt ont. 


Hoppade upp på en gång och travade igenom henne innan jag gav upp för dagen. 


Snart ska en vän komma hit och hjälpa mig att handla, lite svårt att gå till affären med en fot som värker.. Att köra bil är bara att glömma just nu, körde hem från stallet själv och jag trodde jag skulle kräkas av smärta. 


Så, nu blir det ingen ridning på ett par dagar. Kanske jag skrittar Filipus lite imorgon om foten är bättre annars får dem vila igen. 

Av Elina - 14 augusti 2011 11:31

Så var det söndag igen. 


Igår skulle jag ha ridit. Gjorde jag det? Nej. Varför? Jag orkade inte! Lite trist när man är peppad på att rida, och sen går all luft ur en och man orkar knappt lyfta fingret. 


Men idag ska jag bannemig rida! Och jag ska flörta lite med mamma, försöka få till lite fina ridbilder på hästarna. 


Dollan ska galoppjobbas, Filipus ska få tölta och sen måste hans trav tränas. Tölten är jättestark nu! Förhoppningsvis kan jag få till några bilder och kanske till och med en film. 


Så en längre uppdatering kommer senare! :) 

Av Elina - 13 augusti 2011 11:00

Jag gör som Jenny (http://islandstokan.bloggplatsen.se/) och skriver ner tre saker ni inte visste om mina hästar! 


Filipus:


* Filipus är öronskygg. Men han tycker det är så skönt att bli kliad vid öronen så ena stunden trycker han sig mot handen tills han kommer på att det är ju otäckt och drar bort huvudet. Men sen trycker han sig mot handen igen och vill bli kliad ännu mer. Så kan han hålla på hur länge som helst. 


* Filipus älskar barn! Så fort han hör barn skratta/skrika/prata så spetsar han öronen, ökar farten lite och han vill verkligen gå fram till dem och mysa. Kommer det barn på besök hem till oss är Filipus den som är först vid grinden, och där står han och charmar barnen tills dem kommer in i hagen. Och när barnen vill rida, så är Filipus den ultimata läromästaren. Han vågar knappt sätta ner hovarna, är jätterädd att barnen ska ramla av och han blir som en helt annan häst. <3 (Min förra stallägare brukade låta hennes söner släppa ut Filipus i hagen, själva. Han var så himla försiktig med barnen så hon litade på honom och barnen var överlyckliga!) 


* Filipus har inte en full stamtavla. Ingen vet vem som är pappa till hans mamma så jag vet bara stammen på Máni's sida (Filipus pappa) men på mamma Glíma's sida är det tomt. De vet inte ens födelseåret på Glíma. 


 


Dolly: 


* Dolly har förut blivit tränad i western, vilket märks på henne. Hon trivs bäst med att bli riden på långa tyglar, och hon har en fin jogg. :) 


* Det är egentligen ingen som vet när Dolly är född. Enligt förra ägaren är hon född 87, men enligt passet/tänder är hon född 91. Det märks inte alls på henne att hon är så pass gammal, hon har jättefräscha ben och tänderna är jättefina. Dessutom är hon piggare än en unghäst. 


* Dolly gillar inte saker som låter, som t ex båtar, traktorer och såna saker. Hon är ganska känslig för ljud och spänner sig lätt om hon hör en traktor (som hon tror ska äta upp henne) men det har blivit mycket bättre nu. Förut kunde hon kasta sig åt sidan och vägra gå bara hon hörde ljudet av en traktor men nu kan vi gå förbi ljudet, även om hon är spänd och vill skynda sig förbi. Så fort hon inte hör ljudet längre slappnar hon av. 


 

Av Elina - 13 augusti 2011 10:30

Igår åkte jag hem för att rida. Möttes av en häst utan man och som hade stora skorpor i mankammen. :( Dollan har kliat av sig all man, hon som var så sjukt fin i manen och svansen innan jag flyttade. På bara några dagar har hon kliat av sig allt.. 


När jag skulle rida henne så råkade jag ha handen vid mankammen, vilket resulterade att hon slängde sig två gånger. Jag började fundera på om det var ryggproblem igen - och undersökte henne grundligt. Hittade inget fel alls, testade att hålla handen på sadeln och sitta upp - inga problem alls! 


Hon är alltså jätteöm i hela mankammen. :( Och hon är irriterad hela tiden, för det klias ju och svider så hon står och sparkar hela tiden. Hon klarade nästan hela sommaren utan att klia sig ju.. Och så flyttar jag - hon kliar sönder manen och svansen. 


Tycker så synd om henne, nu gäller det att försöka hålla henne täckad och smörja noggrannt trots att det gör ont på henne. 


Ridturen igår gick bra trots att hon var så öm i mankammen. Min vän fick rida Filipus, med tanke på att Dollan slängde sig så mycket när jag skulle sitta upp. Men Filipus led inte alls, han älskar min vän och de passar så bra ihop verkligen. Dem töltade järnet på vägen, bara flög fram. 


Idag får jag rida min älskade Filipus igen, jag längtar verkligen så! :) 

Av Elina - 12 augusti 2011 13:24

Men det blir dåligt med uppdateringar just nu.. Har inte varit i stallet sen jag vet inte när, mitt minne är borta och orken försvann någonstans längs vägen.


Börjar komma i ordning i lägenheten, har fått förlängt vik på jobbet till i november (yeeees!) och nu ska jag bara hitta den där orken att så jag orkar göra något..


Ikväll ska jag hoppa upp på finaste hästen <3 och ta en skön, lång ridtur tillsammans med en vän. :)

Av Elina - 9 augusti 2011 20:47

Idag var det tänkt att jag skulle rida, men vädret hade andra planer och jag var så trött att jag nästan somnade i bilen så hästarna fick vila. Istället hade vi en lång mysstund i stallet. Fick inte gå för Dollan, hon ställde sig för dörren och istället fick jag klia henne tills mina fingrar var svarta. Söthästen min! 


Filipus var så himla gossjuk idag, fick massor av pussar av honom! <3 


Nu ska jag snart ta en lång, varm dusch och sen ska jag sova. 


Just det - jag fick förlängt vik på jobbet! Tjohooo! :) 



(blir inte så roliga uppdateringar för tillfället, min hjärna har tagit semester och jag är konstant jättetrött. Men jag kommer nog tillbaka snart, bara jag får ro att sova så jag orkar nånting om dagarna..) 

Av Elina - 8 augusti 2011 21:35

Idag fick hästarna vila. Jag åkte inte ens ut till stallet. Istället la jag mig på soffan när jag kom hem, sov en timme, klev upp, kollade på tv och sen tog jag en promenad på 2.5 km, på ca 20 min. Nu ska jag börja träna igen, måste hålla igång i höst så inte mitt knä blir helt förstört igen. Det räcker tydligen inte med ridning enbart längre, tyvärr. 


Imorgon ska jag rida min älskade häst igen. Min älskade Filipus. Åh, jag längtar som en dåre! Jag fattar inte hur man kan sakna någon så mycket.. 

      

Av Elina - 7 augusti 2011 18:22

Dollan var inte kul alls idag att rida. Förhoppningsvis hade hon bara en dålig dag, eller så är ryggproblemen tillbaka. :(


Men jag valde att inte bråka med henne, utan hoppade av och ledde henne hemåt. Som tack för det trampade hon på min sko så den åkte av, sen ställde hon sig rakt på min fot. Inte flyttade hon sig heller trots att jag försökte få henne att backa. Hon tyckte väl att hon stod bra där, rakt på min fot. 420 kg häst. På foten. Det gjorde O-N-T! Jag hade ju skor med stålhätta, men eftersom hon trampade av min sko först och ställde sig rakt på foten = smärta! 


Till sist flyttade hon sig och jag kunde halta hemåt. Det gjorde så fruktansvärt ont att köra bil hem sen, och nu ligger jag på soffan, kollar på one tree hill och dricker loka. Väntar på att en vän ska hämta mig och så ska jag få skjuts till affären och lite sällskap i butiken. :) 


Hoppas bara att min fot blir bra snart, det gör så ont! :( Jag som ville rida imorgon igen.. 

Ovido - Quiz & Flashcards