icelandic

Alla inlägg under augusti 2011

Av Elina - 7 augusti 2011 11:15

Eller, goddag blir det väl.. 


Imorse vaknade jag av att en granne stampar omkring i sin lägenhet, hamrar/slår i väggarna - klockan 7 på morgonen! Så, jag fick ingen välförtjänt sovmorgon som jag hade hoppats på.. 


Dock ligger jag i sängen fortfarande, det är ju sååå skönt! Bara ligga och dra sig länge, lyssna på musik och ta det lugnt. Jag har bara en enda sak inbokad idag, och det är ridning med en vän. Sen ska jag iväg och handla mat, göra storkok så jag har mat i veckan, städa och pyssla lite i lägenheten. Efter det ska jag slappa hela dagen är det tänkt, men det kan ju ändras.. 


Igår red jag 3 hästar. Mina ben värker idag. Först red jag Filipus och en av mina vänner red Dollan. Det var samma vän som red Dollan när hon var som värst och hon fick ju då vara med på en rejäl rodeotur pga ryggen. Men igår var Dollan hur lugn som helst, och min vän sa att det var som att sitta på en helt annan häst. *stolt*

Efter halva vägen bytte vi häst, så jag red Dollan hem och hon red Filipus. Mina hästar skötte sig så bra! 


Sen åkte vi ut till hennes häst och tog en ridtur längs älven i åskvädret. Läskigt när det åskade men det var en väldigt mysig stig. Fick rida en skimmelvalack på 150 cm som var seeeeg! Okej om dem är lugn, men jag vill ha en häst som bjuder framåt. Denna häst bjöd inte framåt för fem öre. Så det blev massa jobb att få den att tänka framåt, men till sist - då bjöd han framåt och på slutet travade vi i ett fint tempo på vägen hem. 


Är ganska sugen på att flytta hästarna till ett annat stall nu, så jag har skrittavstånd till ridhus/tränare. Jag skulle verkligen behöva träna för någon, framförallt med Dollan och få hjälp med galoppen. Men jag får se hur jag gör, det blir ju ganska dyrt med stallhyra, foder, hovslagare för två hästar. Men tiden räcker inte riktigt till nu när dem står hemma, med tanke på att det är så pass lång restid till och från stallet - och så måste jag ha tillgång till bil. Det blir ganska dyrt det med i slutändan. Flyttar jag dem närmare kan jag cykla till stallet, det blir lättare att skaffa medryttare och jag kommer närmare mina vänner som har häst = ridsällskap och hjälp om jag behöver åka bort nån gång. 


Men vi får se, först ska jag hitta en bra stallplats åt hästarna med. 

Av Elina - 4 augusti 2011 22:16

Idag på jobbet var jag med om något otäckt. 

Helt plötsligt blev jag yr, illamående - och såg framför mig när min förra häst tog sitt sista andetag. Blev väldigt deppad men lyckades hålla en god min, hade inte sett så bra ut om jag sprungit iväg och gråtit direkt.. 


Jag har varit med och avlivat två fantastiska individer. Två vackra ston. Jag har förlorat två vänner. Och så har jag ju varit med och obducerat en häst - vilket jag helst inte gör igen, men det var intressant att få se tarmar, ledvätska, hur benen såg ut inuti, ja allt.. Dock var det ganska sorgligt att hästen var en 7-årig travare och knäna var helt förstörda redan.. :/ 


Den första hästen jag var med och avlivade var Hrefna. Min allra första häst, min bästa vän i många år. Hon var den som lärde mig allt. Hon var den som räddade mig flera gånger, bl a en gång när vi gick omkull. Vi galopperade på en grusväg och helt plötsligt ser jag marken komma närmare mig. Då sträcker hon ut halsen rejält så hon tar smällen mot marken och jag landar med ansiktet i hennes man för att sedan ramla ner på marken och skrapa upp ansiktet. Hon fick rejäla skrapsår på mulen, jag fick ett stort skrapmärke vid munnen. Dem andra som var med sa att dem såg hur hon verkligen kämpade för att jag inte skulle ramla av framför henne. <3 


Men en dag måste man fatta ett beslut att ta bort sin bästa vän. Och när hon fick kolik och ramlade ihop framför mig, helt utmattad efter en lång natt med promenader, medicin och försök att få tag på en veterinär så fattades beslutet. Hon skulle inte behöva lida längre. Hon var stel i benen, kolikanfallen kom allt oftare och hon hade svårt att resa sig upp. Ett lätt beslut men samtidigt ett väldigt svårt beslut. 


En vecka senare såg jag henne ledas iväg, ramla ihop och ta sitt sista andetag. 

Hrefna frá Helgastödum, 1982 - 2007 . <3 


Den andra hästen jag har varit med och tagit bort var mitt gamla russ Jullan. Henne fick jag av ägaren eftersom hon var så gammal och de ville ge henne ett bra, sista hem. En väldigt personlig dam med egna åsikter om allt. Men trots den höga åldern var hon den som lekte med unghästarna, fostrade dem och såg till att alla lekte i hagen. Hon var den häst som kom först i hagen när man kom ut, den häst man kunde göra nästan allting med. En fantastisk personlighet hade hon. 


Men även hon blev sjuk. Hon fick problem med blodcirkulationen till hjärtat. Men ända in i slutet var hon glad och lycklig. Dagen innan hon somnade in rusade hon runt i hagen med unghästarna, öronen var spetsade och hela hon utstrålade lycka. 


Jag höll i grimskaftet när hon tog sitt sista andetag. Veterinären lyssnade på hjärtat, sa: Vila i frid och drog igen ögonlocken på henne. Då bröt jag ihop. 



 


Jullan, 1981-2009. <3     



Jag kommer aldrig glömma..   

Av Elina - 3 augusti 2011 22:51

 


Det där har vi gjort idag. Badat. Och det var såå härligt! Dock hade jag inga badkläder med mig så vi simmade inte, men det blev lite trav i vattnet. Myspys!


Min vän fick äran att rida Dollan idag, och dem galopperade. Två gånger. Utan några bocksprång, utan något bråk eller tjafs. Dollan bara rullade in i galoppen. Jag gapade. Filipus töltade fort för att hinna med. Men innan dem fick till galoppen gick Dollan i en så jäkla fin trav, helvete vad fin hon är! Har jag verkligen så fin häst? 


Så, galoppen finns där. Vi ska bara hitta den rätta knappen. Idag hade nog Dollan en riktigt bra dag också, för hon var så himla fin på ridturen. Dock var hon ganska tung i handen i början, men efter ett tag släppte det med. 


När ska bakslagen komma egentligen? Mina hästar går bara från klarhet till klarhet nu. Är det någon som tränar dem på natten eller? ;-) 

Av Elina - 2 augusti 2011 23:06


Det behövs nog inga ord.. <3 

Av Elina - 2 augusti 2011 22:34

Vad behöver man?


Fyra st koner/block/hinkar/whatever, tålamod och ett glatt humör. 


Hur rider man Ruter Ess?


Först placerar man konerna som en ruter. Alltså två på kortsidan, två på långsidan. Man kan även välja att placera dem på en stor volt och på så sätt göra det lite svårare.  


Det jag brukar göra är att rida rakt fram mellan konerna, vid konen gör jag halt och gör en framdelsvändning så att hästen står rakt mot nästa kon. Sen fortsätter jag rida mot den konen, upprepar samma sak även där. När hästen vet vad som gäller och har förstått övningen kan man skippa halten och direkt i skritten göra en halv framdelsvändning. 


Det även jag brukar göra är att rida ruter ess i trav, tölt och galopp. Man kan även variera med att rida rakt fram mellan konerna, göra skänkelvikningar osv. 


Lycka till! 


(och kom även ihåg, variera storleken på konerna. Det går som sagt att ställa dem på mittvolten, och om vill ha en större ruta så placera dem på mitten av långsidorna och kortsidorna. :))

Av Elina - 2 augusti 2011 21:58

Idag har jag sett ut såhär:     


Alltså, vad sjutton har hänt med min häst? Min fina, vackra Filipus. Vilken jäkla tölt han fått!  


Innan han fick fång i år var tölten återigen en svår gångart för honom.. Jag försökte jobba med tölten massor, men det blev bara sämre medan traven blev så mycket bättre. 


Men till idag då.. Vilken jäkla tölt alltså. Samlade honom lite grann i tölten, han tickade på i riktigt kort tölt och vilket steg han fick! Jag satt med ett leende som sträckte sig från ena örat till det andra, mitt hjärta klappade så hårt och jag hade den där lyckliga känslan i magen. Sen behövde jag bara driva lite med sätet så ökade han enormt mycket i tölten, och han kändes så himla fin! <3


Efter en stund plockade jag upp mobilen och filmade när vi töltade. Solen sken, det var varmt ute, och där gled vi fram på vägen i en helt underbar tölt med manen fladdrande i vinden! Jag lever fortfarande på lyckoruset jag fick! 


Som avslutning på en fantastisk dag badade vi också i sjön! :-) 


Denna dag slår allting, min häst är så förbannat bra! Efter en jobbig dag på jobbet, så får man vara med om en sån här upplevelse alltså. Jag tokälskar min vackra kuse just nu! <3


(ska ladda upp filmerna snart, kommer även skriva en ridövning som kommer upp lite senare!) 

Av Elina - 1 augusti 2011 21:01

Jag gör som islandstokan (http://islandstokan.bloggplatsen.se/) och gör en lista på tio saker ni inte visste om mig!


Jag...


... är extremt lat av mig!

... älskar romantiska komedier!

... är livrädd för grodor

... tror på och är livrädd för spöken, andar och såna saker. Så vill man skrämma mig så kan man bara berätta om att man hört fotsteg i stallet/lägenheten/huset/whatever och jag blir livrädd. 

... kan vicka på öronen. 

... är extremt höjdrädd och livrädd att gå/köra/åka över broar. 

... har en äldre syster och två yngre systrar. 

... hatar min näsa och min mage. 

... har tidigare spelat elbas och stått på scen inför massa människor och spelat.

... dock är jag ganska folkskygg, blyg och undviker stora folksamlingar. 


Nu vet ni lite mer om mig! ;) 

Av Elina - 1 augusti 2011 20:50

Hej!


Jag är tillbaka på bloggen! Woho! 


Nu sitter jag i soffan i min nya, fina lägenhet! Börjar äntligen få ordning på allt och allting känns bara så bra! 


Saknar dock mina hästar nå enormt, det är ingen som möter mig i full galopp och gnäggar när jag ska till jobbet på morgonen eller när jag kommer hem från jobbet. Har inte varit ute i stallet sen i lördags.. Och då hälsade jag knappt på mina hästar, var så sjukt stressad.. :(


Men imorgon ska jag ta en lång, skön ridtur på båda mina hästar. Krama om dem och pussa deras underbara mular! <3



Nu ska jag beställa förstoringar på några bilder som jag ska rama in och hänga på mina vita väggar. :) 

Ovido - Quiz & Flashcards