icelandic

Alla inlägg under september 2011

Av Elina - 12 september 2011 22:14

Jag skrev nyss ett långt blogg-inlägg om hur less jag är. Min kropp strejkar igen. Jag har ingen ork att göra nåt, jag orkar knappt lyfta en penna. Men det inlägget publicerades aldrig. Min dator krånglade som vanligt. Tur var väl det.. 


Jag tar nog en kort paus nu. Återkommer när min lust är tillbaka, om den ens kommer tillbaka. 



(förlåååt för allt gnäll den senaste tiden! Nästa gång jag uppdaterar ska jag komma med nåt bra att skriva, inte bara gnäll. Tack alla som fortsätter läsa, ni är guld värda!   ) 


Det allra bästa som finns! <3   (och det är ett sånt där fult leende jag får när allting bara klickar mellan mig och frullisen min. Han vet hur man gör matte glad!) 



Av Elina - 11 september 2011 19:23

Igår sken solen, det var riktigt härligt höstväder ute! Och då var jag ju bara tvungen att ta en skön ridtur på min vackra Filipus! 


Vi red ut efter vägen, töltade massor och hade det riktigt mysigt. Dock blev jag lite chockad när jag kommer töltandes på vägen och helt plötsligt kommer polisen körandes mot oss! Filipus, som den gentleman han är, saktade in vid vägkanten - och då stannade polisen med. Som vanligt får jag alltid hjärtklappning när jag möter polisen, och det fick jag igår med. Men de stannade bara för att låta oss skritta förbi. Jag vinkade och tackade, de vinkade tillbaka och körde vidare. Som skämt sa jag till Filipus att nu får vi se till att hålla hastigheten efter att ha mött polisen, det är inte varje dag de kör förbi hemma i byn


Efter den ridturen tog jag in Dollan och borstade igenom henne. Passade på att fota henne lite också, hon är ju så vacker! 

     


Gårdagskvällen spenderas i grannbyn, hos fantastiska vänner. Där myste vi, gosade med kattungar och spelade spel halva natten. Det var kul, och avkopplande. Min vän sov kvar hos mig också.


Har med andra ord haft en skön helg mitt i allt skit som hänt. Och vet ni vad? Det verkar ordna sig med pengar denna månad iaf! Bröt nästan ihop idag när jag tänkte på alla utgifter denna månad, som om inte det vore nog med hyra + räkningar så har jag även ett tandläkarbesök inbokat till veckan. Jag får leva snålt denna månad och sen hoppas jag att allting ändras, att jag får en inkomst och inte behöver låna mer pengar. 


Nu är det dags att vinden vänder för min del. Nu är det min tur att må bra! 

Av Elina - 9 september 2011 14:20

Ja, idag åkte jag upp till sjukhuset. Det var tomt på akuten! Kändes väldigt märkligt, där brukar det vara fullt med folk men inte idag så jag fick ett eget rum på en gång. Efter bara 10 min väntan kom läkaren, klämde lite på fingret *ajaj* och sa att det var infekterat. No shit. Fick ett bandage och alsolsprit på fingret, sen var det bara att åka hem igen. Kul att få betala för det, men min mamma tyckte det var bäst att åka dit utifall jag skulle få antibiotika men det fick jag inte. Det är väl bara att betala och se glad ut när räkningen kommer.. Sist jag var dit på röntgen fick jag hem en fin faktura, som tur var betalade mamma den eftersom det var hennes häst som orsakade det hela. 


  min stackars hand nu! 


Vet ni vad detta innebär? Ingen ridning i helgen. Fan också! Eller jag kan ju rida med enhandsfattning, men det blir lite svårt att göra i ordning hästen.   


Ikväll ska jag på marknad, hoppas det inte regnar! 


Ha en trevlig fredag! :) 

Av Elina - 8 september 2011 20:43

Jag är verkligen less nu! Imorgon blir det akuten igen, suck! 


Fingertoppen är alldeles uppsvällt, det dunkar och gör ont. Dessutom är fingertoppen rött. Aj! 


När ska jag få tur egentligen? 


Dessutom kommer jag kanske inte få någon lön i september, utan den kommer i oktober för att jag går som timvikarie tydligen. Så jag har en viss summa pengar att leva på denna månad och nästa, och då går mer än hälften av den summan till hyra plus räkningar. 


Jag är så less! Så less! 

Av Elina - 8 september 2011 13:43

Sitter och tittar på bilder på min lilla fröken B. Hon som skulle bli min nya stjärna. Hon som skulle bli min nya tävlingshäst. Idag la jag ut nya annonser på henne. En spekulant hittills, förhoppningsvis blir hon såld snart. 


Men visst är hon vacker? 



     

 







   

Nu ska jag åka ut och pussa ordentligt på mina hästar! <3 

Av Elina - 7 september 2011 23:09

Är det bara jag som blir allmänt less när det regnar och är grått ute? 


Tänkte rida idag, men olycksfågeln var framme igen. 

 

Suck. Att jag aldrig lär mig nån gång. Jag har sagt 1478920403 gånger att jag ska sluta bita på naglarna och dra upp nagelbandet, men ändå gör jag det inte. Nu har jag fått en fin spricka i nagelbandet och därmed även fått en infektion vid nageln. Det gör så fruktansvärt ont och jag är alldeles uppsvälld. Tur att det var på vänster hand iaf. 


Jag tror jag har fått en förbannelse eller nåt över mig, är så less på att ha sån otur nu! Jag väntar på att nåt mer ska hända mig, typ en bilolycka, ridolycka eller nåt sånt. Det hade ju varit pricken över i. Det är inte mitt år i år. 


Som om det inte vore nog så har det börjat regna in i mitt kök. Det är nåt knas vid fönstret som gör att det regnar in, och just nu regnar det för fullt här. Imorgon kommer det hantverkare hit förhoppningsvis och ska åtgärda det innan det blir en vattenskada. 


Nåväl. Imorse ringde min chef. Han sa; Elina, du behöver inte komma hit idag. Vi har inget jobb åt dig, så du är ledig till på fredag. Visst tackar jag för det, ledighet gillas men att inte få några pengar gillas inte. Eller pengar får jag ju från a-kassan, men i ett mycket mindre belopp än lönen. Dessutom har jag en seg a-kassa, så pengarna lär jag inte få förrän i okt-nov nån gång. 


Suck. Ge mig lycka och tur nu! Nån gång borde jag väl få tur tycker man.. 

Av Elina - 5 september 2011 23:33

Nu har jag gjort kväll. Ska snart krypa ner under täcket och sova, har sån tur att jag får sovmorgon imorgon! Tjoho! Och inte behöver jag jobba sent heller. Jobbar mellan 9.30 - 14.30 Ganska skön tid. Då hinner jag städa, rida, springa, träna, laga mat, och vila efter att jag slutat. Viktigast är dock att rida. 


Jag tog kvällsfodringen ikväll. Usch, vad jag saknat det. Det bästa jag vet är att fodra på kvällarna, skulle kunna fodra kväll varje kväll. Saknar dock den där gemenskapen man har i ett större stall, när man har någon att prata med medan man fodrar hästarna, klappar om dem, sopar stallgången. Jag har inte ens en stallgång att sopa! Likaså mockning, många tycker att det är så tråkigt men jag tycker det är avslappnande. Bara stå och fösa bort skit. En vacker dag ska jag ha ett eget stall, och då ska jag stå där hela kvällarna och mocka skit, sopa stallgången och mysa. 


Filipus var lika go som vanligt. Överöste mig med pussar och gnägg när jag kom in i stallet, jag borrade in näsan i hans långa man och där stod vi. Som terapi för själen ungefär. 


Dollan "jagade" mig. Det kliades på manken tyckte Dollan. Hon vet även att matte har fingrar som kan klia skönt, så hon vallade mig tills jag kliade henne, då åkte underläppen ner, hon gapade och hela hästen gungade i takt. Avslutade klistunden med att gosa lite, Dollan har blivit mycket mer gosigare nu på senare dagar. Förut skämdes hon ihjäl bara jag kramade henne, eller klappade på henne. Nu kan vi stå och mysa länge, det är kul. Det är såna stunder som räknas, eller hur?


En mysig kväll med andra ord! :) 

Av Elina - 4 september 2011 21:51

Hösten har redan kommit! Lite tidigt tycker jag, men det var så mysigt att rida idag. Löven föll ner från träden, vädret var kanonbra och allting bara stämde bra. 


Började med att rida Dollan. Hon har ju stått sen olyckan, och hon kommer vara kvar i höst iaf, sen får vi se hur det blir. Klådan har minskat på henne iaf, men hon har kliat upp sår bredvid manken, på länden och mitt på halsen. Hon var verkligen så härlig att rida idag, trots att hon fjantade sig ordentligt när hon såg två soptunnor som låg ner på en gård. Det var ju verkligen såå farligt att gå förbi dem. Till sist kunde hon hoppa förbi dem. Vi skrittade bara i ca 30 min, det räckte för idag. Hon kommer få bli halv-pensionerad i höst, bara promenadridas i skritt och lite trav. Det är då hon trivs som bäst, jag ska inte försöka mig på någon mer galopp på henne. Lite tråkigt beslut, men man lyssna på hästen. 


 

Sen var det Filipus tur. Han var seg idag. Riktigt seg. Först ville han knappt gå, sen var han segare än en sengångare typ, och som om det inte vore nog så blev det bara grisepass av det hela. Usch. Några gånger fick jag in ren tölt på honom, sen la han sig i handen på mig och grisepassade. Traven var bara att glömma, och han ville hellre grisepassa än galoppera. Han sätter vinterpäls för fullt, och då brukar han bli såhär seg så jag ska kolla på skären i veckan och ev skicka in dem för slipning. Sen ska han klippas! För han kommer tränas fullt i vinter i hopp om att han blir smalare och får bättre kondis! Dessutom älskar både han och jag att galoppera i snön, finns inget bättre än det! 


 


I övrigt så har helgen varit bra!  

Jag har myst med nära och kära, kollat på bra filmer och bara tagit det lugnt. Ändå är jag så trött fortfarande, jag förstår inte. Jag försöker sova ut på helgerna, men är ändå helt slut. Det har dock varit lugnt i huset, ingen som försökt tagit sig in i lägenheten eller bråk mer än att det stod några brudar i trappuppgången och skrek. Det är inte alltid lätt att bo granne med två killar..   

Ovido - Quiz & Flashcards