icelandic

Alla inlägg under september 2011

Av Elina - 26 september 2011 21:55

Jag hatar måndagar. Har aldrig varit ett stort fan av måndagar faktiskt. Idag var det en riktig "jag hatar måndagar"-dag.. Kom till jobbet i lagom tid efter att ha stressat som en galning då jag var lite för trött och råkade snooza för länge imorse och märker att alla sitter och stirrar på datorerna. "Jaha, vad är det nu då?" tänkte jag. Då fick jag reda på att vårat nätverk låg nere. Det låg nere i två hela timmar. Under den tiden snackade jag skit med kollegorna, läste dagens lokala tidning, hämtade vatten, rullade tummarna, planerade ett race med våra skrivbordsstolar tillsammans med några andra och lite andra saker. 


Så när allting kom igång igen efter två timmar så hade vi kö och arga kunder. Så idag blev det till att jobba fort, och dagen kändes bara lång och trist. 


Bestämde med en vän att vi skulle sticka till skogen och springa efter att jag hade slutat jobba. Ångrade det lite när jag väl slutade för dagen och fick lägga mig en stund i soffan.. Men det var bara att vila fem minuter, sen byta om och fara till skogen. Sprang 3.8 km vilket var helt okej, kroppen kändes inte riktigt fräsch förutom på slutspurten - då vaknade kapplöparen inom mig till liv och gav järnet. 


Nu har jag duschat, handlat lite mat som jag glömde handla igår (*suck* att jag aldrig lär mig!!!), fixat matlåda till imorgon, betalat räkningar i tid för en gångs skull (även där, att jag aldrig lär mig!!) och nu har jag krypt ner under täcket med datorn och en stor kopp kanel-te! :) Snart dags att sova, men först ska jag leta nya skor. Köper alltid fel sorts skor på vintern, vilket innebär att jag alltid fryser fötterna av mig men i år tänkte jag investera i ett par riktigt bra vinterkängor. Sen skulle jag också vilja ha ett par snygga stövlar, och ett par pumps, och ett par sneakers... Ja, ni förstår säkert. Förra hösten köpte jag ett par snygga skor, med liten klack på. Hur ofta jag har använt dem? Tja, kanske 1-2 gånger.. Att jag aldrig lär mig! ;) 

Av Elina - 25 september 2011 23:15

Idag har jag varit duktig! ;)


Har hunnit göra massvis av saker, så det känns bra att krypa ner under täcket nu med datorn och bara koppla av innan det är dags för en ny jobbvecka. 


Imorse hämtade jag mormor och morfar, skjutsade ut dem till min morbror och åkte hem till mamma för en pysseldag i stallet. Började med att duscha Dollan, hon gillade inte riktigt att bli duschad. Stod och stampade, viftade med svansen och varje gång vi spolade under magen drog hon in magen jättemycket. Lilla gumman min.. Sen fick hon torka i solen en stund innan vi tog in henne och la på täcken. När hon var torr testade vi att häva på switch för klådan. Har alltid använt switch till hästar som haft löss och det har fungerat utmärkt. 


Jag tror det fungerade bra på henne, hon kliade sig inte så mycket efteråt. Så det är bara att hoppas att det hjälper, annars står vi där igen med en irriterad, sönderkliad häst och vi känner oss så maktlösa. Veterinären kommer eventuellt ut till veckan om det inte blir bättre för att se vad det kan vara. Jag lyckades googla fram skabb igår, Dollan har några av de symptom som finns för skabb. Tycker så synd om min fina dam.. Passade på att ta lite bilder på henne idag:

   

 




När Dollan var duschad och fin passade vi på att bygga nya hagar. Dollan gick tidigare i en lite större hage bredvid Filipus lilla ruta, nu har hon fått en stor vinterhage. Filipus hage byggdes ut också, så nu slipper han den där lilla rutan och kan se Dollan hela tiden. Innan vi började bygga om hagarna släppte vi ut Filipus i Dollans "lilla" hage. Han blev jätteglad såklart och jag var inte sen med att fota:

            

Han blev överlycklig! <3 


Min fina prins och jag passade även på att ta en barbackatur i det vackra vädret. Dock blev det bara skritt och lite tölt, min balans var jättedålig och lederna värkte som tusan. Men underbart var det!  


   


Resten av dagen gick åt till att städa, tvätta fönster, diska, laga mat, äta, duscha och till sist slappa framför tvn. Som sagt, en effektiv söndag! :) 

Av Elina - 21 september 2011 22:32

Jag erkänner. Jag är helt förvirrad. Jag glömmer bort vilken dag det är hela tiden, får stanna upp och tänka ordentligt. Det är inte bara en gång detta sker, bara idag har jag fått fundera vilken dag det är, vilket datum och till och med vilken månad det är flera gånger. Nog för att en guldfisk har bättre minne än mig, men detta är ju hemskt. :p 


Fick ett samtal från min mor idag. Dollapolla kliar sig ännu mer nu. :( Nu är ju knotten i princip borta?! Och det är inte vid mankammen eller svansen hon kliar sig, utan under magen, på ryggen, mellan frambenen och på juvret. Vad sjutton kan det vara för nåt?!?! Vi har haft pälslöss förut, men det är inte det som besvärar vår fina D. Hon är inte heller biten där det kliar, känner inga bett med handen iaf. Lugn och snäll som vanligt, bara jäkligt irriterad. Tycker så synd om henne. 


Blir ingen ridning alls denna vecka tyvärr då jag blev schemalagd 10-19 veckan ut. Troligtvis kommer jag jobba så i två veckor till. Så det blir väldigt lite den tiden som kommer, men då får hästarna ett litet höstlov. 


Det nya projektet idag på jobbet blev väl ganska bra. Dock lite drygt att ringa runt till folk och ställa 10000 frågor om samma sak. Fick bara några få svar också, vilket innebär ännu mer arbete imorgon. 


Nu ska jag krypa ner i min sköna säng och sova lite grann. :) 

Av Elina - 20 september 2011 17:20

Fick idag veta att from imorgon ska jag ingå i ett nytt projekt på jobbet. Behöver nog inte oroa mig för pengar nästa månad med andra ord.. ;)


Det känns spännande men samtidigt nervöst. Detta kommer innebära långa dagar tyvärr, men man får ju betalt för det. :)


Ingen ridning ikväll heller. Jag jobbar till 19 igen. Imorgon vet jag inte ens om jag kommer orka tänka efter att ha börjat på det nya projektet, så troligtvis blir det en vilovecka för mina hästar nu. Så typiskt nu när vi började komma igång, jag och Filipus.


Nu ska jag fortsätta jobba, sen kommer en vän över för att glo på tv och mysa i soffan med mig. :)  


Av Elina - 19 september 2011 18:42

Min rygg gör så förbasktat ont just nu! När jag kommer hem från jobbet ska jag stoppa i mig massa värktabletter, sätta på mig ryggstödet och försöka lägga mig i soffan. Ingen ridning idag med andra ord.


Har haft funderingar på att sälja min älskade sadel och leta en annan, men det är ju så svårt att skiljas från något man verkligen tycker om. Men jag måste egentligen tänka på min rygg också. Ska testa den bomlösa, hemska saken och se om det känns bättre. Annars får jag bädda sitsen i min fina clic så jag sitter mjukt och skönt. Har ju både rumpvärmare och "stötdämpare" (gelpad) till sadeln. ;) Svårt också att hitta en sadel som passar herrn's rygg också. Han är ju ganska kort och bred! ;)


Klockan 19 slutar jag. Fick ta kvällspasset på jobbet ikväll pga sjukdom, likaså imorgon. Ingen träning ikväll med andra ord, den har redan slutat. :( Ingen ridning heller, men det gör inget för det bokstavligt talat stormar här. Höll på att frysa ihjäl när jag gick hem på lunchen för att äta. Jag är ju extremt frusen av mig, och eftersom jag får värk i kroppen av kylan så har jag redan börjat använda långkalsonger, mössa, vantar, vinterjacka och snart ska jag plocka fram mina vinterstövlar som jag älskar. Bättre stövlar får man leta efter! <3

Av Elina - 18 september 2011 23:46

Jag har haft en härlig helg, varför måste den vara så kort för? 


Jag har umgåtts med fantastiska människor, skrattat till tårarna rann, ätit massa god mat, ridit, bara tagit det lugnt och myste i soffan med lite tända ljus och bra filmer. 


Detta var höjdpunkten på helgen:

           



 

Det var bara han och jag. Ensamma i skogen. Vi flög fram i galopp på stigarna, töltade på vägen och myste i solskenet. Älskade, fantastiska vän. Älskade häst. <3 


Idag fick jag uppleva riktig lycka. Filipus och Dollan släpptes ihop i vinterhagen. Jag grät nästan av lycka när jag såg dem tillsammans. De blev helt till sig, gnäggade åt varandra, pussades och busade. Filipus ögon lyste av lycka när han fick slippa sin lilla fyrkant till hage. Dem fick vara tillsammans i 15 min innan vi tog tillbaka dem till stallet. Dollan gick lös efter mamma hela vägen upp till stallet medan Filipus gick efter mig. 


Idag hämtade vi hem fler höbalar och massa spån, så nu har vi fyllt på förrådet. Spånet var jättefint, och vi fick det riktigt billigt. Ca 150 spänn för en hel traktorvagn fylld med spån. Förut betalade vi 200 spänn för en 25 kg:s säck som räckte att fylla en box. Höet var också fint, och bra pris där med. 


Filipus var så söt tidigare idag också. Jag stod i hans lerhage och pratade med mamma som stod utanför. Helt plötsligt kommer han smygande mot mig, kollar på mig och när jag skulle gå in i stallet igen bad jag Filipus följa med. Jag behövde inte övertala honom, han följde mig som en liten hund vart jag än gick. <3


Nu borde jag sova, jobb imorgon! :)

Av Elina - 15 september 2011 20:18

Det blev en kort paus från bloggen. Jag mår egentligen inte bra, men från och med nu kommer bloggen enbart handla om hästarna. Slut på allt gnäll! ;) 


Idag klippte jag Filipus. Här är resultatet av den fruktansvärt fula klippningen:

 

Han blev som en helt ny häst att rida. Dock är kylan här, och det märks i mina leder. Jag har fortfarande ont i kroppen trots att jag ligger nerbäddad i soffan med två par byxor, ett täcke och tre tröjor. Tillbaka till ridturen då, Filipus var helt otrolig att rida. Klockren tölt, fina galoppfattningar - och en passläggning. Japp, ni läste rätt. Passen är tillbaka. Jag råkade störa honom lite i galoppen, och då gick han ner i pass. Det gick fort kan jag säga. Dock vill jag inte att passen ska bli starkare förrän han är starkare i traven också. Men vi har lite att träna på i höst, framförallt ska vi stärka alla fem gångarter. 


Idag passade jag på att väga Filipus med. 402 kg väger han. Så det går neråt iaf, men det går sakta. Målet är runt 370 kg, och att han ska vara smal! Nu är han rund som en jordglob typ, så jag håller på att försöka lägga upp schema för i höst, och så ska vi skicka in höet på analys så han får rätt foderstat. Men vi ska kämpa, vi ska inte ge upp för vi kommer lyckas! 


Filipus fick beröm av en främmande karl idag för att han var så lugn och snäll. Mannen stod ute vid vägen när vi red förbi, Filipus ville hälsa så jag frågade om han fick hälsa och det gick bra. Filipus gick raka vägen fram till mannen, vi pratade lite medan Filipus fick massvis av klappar och beröm. Han hade lite svårt att vilja gå därifrån sen, min lilla sötnos! <3 


Bjuder på en till bild: 

 

  

Ovido - Quiz & Flashcards