icelandic

Alla inlägg under maj 2011

Av Elina - 8 maj 2011 22:35

Kvällen har spenderats hos pappa tillsammans med syster. Pappa hade hittat massa gamla foton sen vi var små och så foton av farmor och farfar som inte finns här hos oss. Farfar dog för länge sen, jag minns inte honom och farmor avled i november bara någon dag före min födelsedag. :(


Fick iaf fina bilder, vi pratade om gamla minnen och så gick vi på resturang o käkade pizza. Jag ska försöka scanna in några bilder på datorn, det kan ju vara kul att ha. Har även en bild på mig när jag var liten med farmors gamla hund Tjalle som jag ska förstora om det går. 


Idag har jag även hunnit med en ridtur på Dollan. Red över ett berg, så Dollan fick klättra lite. Det läskigaste var att vi hittade ett fiskhuvud mitt på vägen inne i skogen. Jag tror det var en fisk iaf, såg ut som det. Inget litet huvud heller, och det var ganska färskt. Det första som dök upp i mitt huvud var Vampyrer eftersom jag sett för mycket av True Blood och Vampire Diaries den senaste tiden, men sen började jag tänka på att det kan ha varit en björn. Sjön ligger en bra bit bort från där huvudet hittades (ca 6-7 km) så jag blev livrädd och hela hemvägen sjöng jag högt och falskt. Dollan lunkade på som vanligt, hon verkar bli lugn när jag sjunger (eller så blir hon döv) så det blev ändå en lugn skrittrunda hemåt. 


När vi kom ut ur skogen och skulle gå över vägen för att ta oss hemåt började Dollan bråka. Hon skulle inte gå över vägen. Jag skänklade och hon backade o slog med huvudet. Försökte få henne att gå framåt men det gick bara inte. Testade att vända henne för att se om hon ville in i skogen igen, och det ville hon! Hon skulle då inte gå hem, hon trivdes bra där i skogen med fiskhuvudet och alla björnar som säkert gömde sig i buskarna o spanade på oss.. Knäppa häst! 


Men till sist, efter ca 10 min övertalning fick jag henne att gå över vägen utan att behöva hoppa av. Då var hon helt lugn och ville gå hem. 


Usch, nu är jag livrädd att rida i skogen om det är björn där. Har sett björn en gång från hästryggen och det vill jag inte göra igen. Det gick fort hemåt då kan jag lova eftersom hästen stack iväg. Dock var den långt från oss och jag trodde först det var en sten. Men "stenen" rörde sig och hade fyra ben. Då såg jag att det var ingen sten, det var en björn och precis i det ögonblicket stack hästen iväg. 


Nu ska jag kolla på ett avsnitt av True Blood innan det är dags att sova. Imorgon ska jag upp tidigt, in med bilen på verkstan och därifrån ska jag gå in till byn eftersom jag har ett möte. Vet dock inte hur lång tid det tar att gå den vägen så jag får dra på mig träningskläder plus löparskorna och i värsta fall får jag springa hela vägen dit mötet ska vara. Fast hur kul är det egentligen att komma alldeles andfådd och svettig till ett möte? Haha nåja.. 


Avslutar detta inlägg med denna fantastiska låt som var med i Greys Anatomy i onsdags. 


God natt!

Av Elina - 8 maj 2011 00:09

Varför ska man surfa runt på isländska hästsidor fyllda med saluhästar mitt i natten för? Måste snart lägga in en spärr på datorn eller nåt. Hittade nämligen en häst till salu, priset var inte satt utan man fick lägga ett bud. Det var ett sto. Född 2005. Brun med riktigt fina gångarter. Hur jäkla flott som helst, den traven alltså.. Ett ämne för bedömning helt klart! Det var liksom kärlek vid första ögonkastet.. 


Och så surfade jag vidare och hittade en lista över olika hingstar till avel på Island i år.. Klickade på ett namn, en bild kom upp och jag var såld. Stoet till salu + denna hingst = JA TACK! 



Sólon frá Skáney heter denna vackra hingst. Om jag gillar fuxar med bläs? Märks det? Ridbedöming: 8.64 Exteriör: 8.24 och total: 8.48 Han har fått 9 för tölt. 


Jag är så sjukt fölsugen just nu. Varför är inte lilla fröken B nåt år äldre? 


Jag har ju drömt om en avkomma efter Berserkur. Min B kan dock inte betäckas med honom, då han är efter Keilir och hon har Keilir som farfar. Men läcker är han.. Ska ha en bild på Berserkur från SM 2008 nånstans på den gamla datorn. 


Nåväl, jag får fortsätta drömma om föl, hingstar, bedömningar och hoppas att jag någon gång i livet blir miljonär så jag har råd med allt.. ;)

Av Elina - 7 maj 2011 20:55

Det är så vackert ute nu. Red en lång tur på Dollan, 1 timme och 45 min var vi ute. Skrittade hela tiden, eftersom jag är sjuk så orkade jag inte "rida" utan åkte mest med bara. Dollan var snäll och lugn ikväll trots några vilodagar. Börjar nästan fundera på om någon varit här o gett henne lugnande? ;) 


När vi nästan var hemma gav jag tanten långa tyglar och sen lunkade vi på hemåt. Det var helt knäpptyst ute, det enda som hördes var hovstegen mot gruset och fåglarnas kvitter. Inga bilar, inga motorsågar, ingen musik som dunkade. Det var bara jag och min häst. Solen höll på att gå ner och det var så vackert, så fridfullt. 


En av de bästa ridturerna med Dollan hittills måste jag säga, det var så härligt att kunna släppa på tyglarna utan att hon travade iväg eller skyggade för saker. 


  

 

Av Elina - 6 maj 2011 20:39

Dagens bilder från våran korta promenix:


           

Filipus testade nytt läppstift innan vi stack ut på promenad. Vackert va?  



 


Det var roligt att få komma ut tyckte Filipus! Dollan skrek som en galning efter honom, hon var väl orolig att hennes prins skulle träffa nån annan eller nåt! ;) 


Filmade Dollan idag, men det blev inte så bra klipp. Hon lyckas alltid röra sig toksnyggt när jag inte har kameran med mig.. Nåja, får väl försöka hitta en bättre fotograf som kan fota när jag rider istället! :) 

Av Elina - 6 maj 2011 15:25

Har precis talat med min underbara veterinär! 


Nu avslutar vi behandlingen och börjar den långa igångsättningen!  


Såhär kommer våran igångsättning se ut:

Promenad för hand på mjukt underlag i några veckor enl vet, men jag vill ta det lugnt så det blir minst 1-1˝ månads promenerande för våran del.  


Sen i slutet på juni sätter jag mig på hans rygg igen. Då har han alltså inte blivit riden på 3 månader. Han som blir pigg som tusan att vila en helg.. 


Ikväll tar vi första promenaden, jag struntar i om det regnar. Han får sättas igång! 


Min underbara, fantastiska häst! Fick en härlig kram idag när han kom travandes mot mig och när han var framme satte han sitt huvud mot min famn. Regnet öste ner och där stod vi o kramades. Älskade, underbara häst! Nu ska han bara hålla sig frisk med.. 


 

Av Elina - 6 maj 2011 12:42

Var ute hos hästarna nyss, de går i den lilla hagen nu men det hindrade dem inte från att busa omkring. 


Dollan var så sjukt läcker i traven, hon har kanonfin trav verkligen! Filipus stod o kollade på Dollan först, sen drog han igång med att både tölta och trava runt i hagen. Jag sa åt honom att ta det lugnt, men då drog han iväg i galopp, bockade och fes. Jag tror han är ganska frisk nu.. 


Jag funderar på att ta in Filipus i boxen sen, så Dollan får gå själv i lillhagen och så ska hon få trava av sig lite till. Tar nog med mobilen och filmar lite då, måste ju visa min fina häst! Hon är verkligen så fin i hullet nu, pälsen är jätteblank och hon har musklat sig bra. Hon ser ut som en häst nu! :) Dollan var verkligen inte fin när vi köpte henne, omusklad, bukig och ful i pälsen. Plus att förra ägaren hade klippt av manen så det var stubb och svansen slutade ovanför haserna. 


Det blir nog ingen ridning idag heller, jag är superförkyld och det spöregnar ute nu. Bara det slutar regna ska Dollan löslongeras i hagen och så ska jag påbörja min rensning i stallet, vintersakerna ska läggas undan till nästa vinter och så har jag så mycket saker just nu som inte används så det ska säljas. Sakerna kommer nog komma upp här på bloggen så håll utkik! :)

Av Elina - 5 maj 2011 20:36

Min älskade katt hamnade i slagsmål nyss. Det har varit en främmande katt här ett tag nu, och det har gått bra tidigare men nu har den andra katten börjat attackera våran minsta katt och ikväll blev det slagsmål mellan främlingen och min fina, stora katt. :( 


Jag hörde bara hur dem skrek utanför, sen kom min katt och minstingen in och fortsatte skrika ett tag innan de lugnade ner sig. 


Det ligger fullt av pälstussar på bron, min katt är alldeles skärrad och har ett litet sår på nosen. Han kröp ihop när jag plockade upp honom i famnen och la sitt huvud under min haka som han brukar. Hittade inga fler sår iaf, men han har ju så tjock päls! 


Hoppas verkligen den främmande katten försvinner härifrån, hem till sig. 


Min vackra misse.. 

Av Elina - 5 maj 2011 14:25

Det regnar ute och jag är sjuk. Syster ringde mig imorse, jag hade knappt någon röst så det blev ett kort samtal iaf. Syster undrade om jag ville ha ett trådlöst tangentbord + datamus, och det ville jag verkligen ha så jag får nog packa in mig i bilen o dra till bollnäs nån dag. 


Dollan kom travandes mot mig och gnäggade flera gånger när jag var ut nyss. Fina pärlan min! Hon sprang rakt fram till grinden och gnäggade, tror hon vill komma ut på tur nu. Men det blir vila idag igen för hennes del. Jag orkar inte rida helt enkelt, och det är kanske inte så smart att rida när man knappt har någon röst eftersom jag har många röstkommandon och så brukar jag sjunga för Dollan när hon blir spänd/känner sig ensam. 


Imorgon skulle solen komma fram igen, så då hoppas jag att jag mår bättre så vi kan rida då! Kollade igenom nästan hela säsong två av Vampire diaries igår, så sjukt bra serie. Idag lyssnade jag igenom Veronica Maggios album Satan i Gatan och hittade massor av godbitar. Den kvinnan är amazing! Shit, vad bra hon är! 

Blev förälskad i denna låt;

Den går på repeat hemma hos mig just nu. Så vacker! 


Funderar på att åka till Söderhamn snart, för att träffa de bästa! Saknar folket där så mycket. <3


Nu ska jag laga mig lite mat, sen blir det True Blood-maraton. Någon som har tips på bra TV-serier förresten? Jag har lite tråkigt och jag känner för att kolla på bra serier just nu..  

Ovido - Quiz & Flashcards