icelandic

Alla inlägg under maj 2011

Av Elina - 27 maj 2011 16:56

Nu är jag bara så less på allt! Speciellt på en viss person.. 


Kom hem efter jobbet nyss, trött, kall och med en kropp som värkte från topp till tå. Möts av Dollan som kommer med höjd rygg, spänd och skakar som satan. Jag såg att hon skakade rejält från 30-40 meters håll. Dem hade inte fått sitt eftermiddagshö, båda hästarna var kalla och hungriga - jag blir bara såå less! 


Personen som skulle ge dem hö och vatten kl. 15 hade tydligen åkt till skogen och "glömt" bort hästarna. Hade inte jag jobbat hade jag gett dem själv men har man bara 15 min rast på eftermiddagen och ca 20 min bilresa hem till stallet (enkel resa..) så går det inte. 


Fick plocka in Dollan som skakade rätt ordentligt, torka av henne o lägga på både fleecetäcke och regntäcke.. Hennes ägare har inte köpt varmfodrat regntäcke åt henne än, så det får bli när jag får lön. Såg att Hööks hade ett regntäcke med hals nu, så jag får väl klicka hem ett sånt eller om jag kikar på Tradera. 


Varför är jag så less då? Jo, för att man glömmer inte hästarna! Vet man om att dem ska ha hö en viss tid så ser man till att antingen ber nån granne ge dem eller åker hem i tid. Kolla på granar o tallar i skogen kan man göra när som helst!


Nu har jag dåligt samvete att jag inte var hemma så jag kunde ha gett dem i tid.. :(


Hoppas att Dollan klarar sig utan att bli förkyld eller nåt. Filipus var kall men frös iaf inte, men han fick täcke på sig även han för det är så fruktansvärt kallt och regnar som tusan här nu! 


Ingen ridtur idag med andra ord, igår hade vi (jag o damen dårå) världens diskussion om hurvida vi skulle gå förbi en jätteläskig rund sak vid vägkanten eller om vi skulle backa ner i diket o försvinna. Vi backade ner i diket, upp igen, fram två steg, stannade, vägrade gå - och efter en lång stund kunde vi gå förbi. Suck! Men en bil som tutade var inga problem att möta.. Ja, dessa hästar alltså! 

Av Elina - 25 maj 2011 17:54

Jag är helt slut! Sov ganska dåligt inatt vilket resulterade en jävla huvudvärk hela dagen och en väldigt trött Elina.. 


Idag har jag haft ännu mer utbildning i ett av systemen vi arbetar i och det var kul att gå igenom.. Har dock fått massa papper som ska läsas igenom, språket mitt ska förbättras och sen är det bara att tuta o köra! 


Igår red jag ut på Dollan trots att jag, även då, var helt slut både i huvudet och i kroppen. Min rygg värkte som satan (jävla skada att ställa till det hela tiden!) och Dollan var på bushumör i början så det blev en hel del diskussioner om att vi ska skritta och att jag kan nudda henne med skänklarna utan att hon ska kasta sig iväg i slängtrav.. 


Men till sist så kom vi fram till att det är bäst om Dollan lyssnar på matte och så travade vi en lång bit på helt långa tyglar, i låg form och bra takt. Duktig tjej! Jag var så stolt över damen att jag klappade henne hela vägen hem! 


Nu ska jag försöka beställa ett BOT (BackOnTrack) Ryggbälte och Knäskydd till mig. Det kan behövas. Min rygg gör så djävulskt ont när jag sitter ner hela tiden. Ska nog försöka få en bättre stol på jobbet och höj/sänkbart bord också så jag kan stå en del. Dumma dumma rygg! SUCK! Men jag är van, har haft ont i ryggen i flera år nu så jag vet vad jag kan göra och vad jag inte ska göra. Lyfta tunga saker går helt bort för min del, det går inte alls. Sist jag lyfte tunga saker kunde jag knappt gå, stå eller ligga. Rörde jag på tårna gjorde det så fruktansvärt ont. Har varit helt okej i ryggen ett tag för att jag håller igång med ridningen men nu hjälper inte ens det längre.. :(


Ikväll blir det en ridtur. Ska försöka bege mig ut så fort som möjligt. Dollan ska motioneras och Filipus ska promeneras. Om tiden räcker till? Nej men det är ändå saker som ska göras. Sen borde jag tvätta, laga mat, fixa i stallet och såna saker med men det får fixas nån annan dag. 


Nu - mot stallet! 

Av Elina - 23 maj 2011 22:36

Idag började min utbildning. På fredag är den klar. Sen ska jag jobba hela sommaren förhoppningsvis! Det var sjukt kul att få vara tillbaka och jag tror denna sommar kommer bli underbar! 


Nu ligger jag i sängen och glor på olika klipp på youtube! Hittade ett klipp när de som är med i Småstadsliv är i fotostudion där jag spenderade tre hela år bakom kameran.. 


Vilka minnen man har från den studion! 


"Don't do it because we are not wet!" - Jag dör! Hahahaha! 


Nu ska jag sova, lång dag imorgon igen! 

Av Elina - 21 maj 2011 19:33

Dagens dressyrpass.. Det gick åt helvete! 


Men hur kan man vara arg på denna?

         


Dollan var spänd, osamarbetsvillig och på dåligt humör idag. Jag red skitdåligt och när vi väl kom överens o hon gick någorlunda bra försvann fotografen och vi skrittade ut en sväng istället. 


När vi skrittade ut efter vägen började bråken igen. Dollan backade rakt ut i vägen, mitt framför en bil som inte stannade. När jag fick in henne på kanten av vägen körde bilen förbi. När bil nr2 kom och skulle passera tvärnitade hon mitt i vägen och började rygga trots att jag skänklade och försökte få henne att gå framåt. Till sist hoppade hon över diket och in i skogen. 


SUCK! 


Men hon är bra fin, min lilla dam. Och jag är nöjd ändå för jag satt kvar på ryggen hela tiden trots hennes dumheter. Och jag är nöjd över gårdagen. 

Av Elina - 21 maj 2011 12:19

Jag börjar bli nervös inför måndagen. Usch! Men det går nog bra ändå.. Blir tidiga morgnar och sena kvällar dock men det är det värt! Dollan får nog stå lite till veckan, jag tror inte jag kommer orka rida henne varje dag eftersom jag brukar vara helt slut efter långa dagar med utbildning plus att jag ska finslipa språket (kommer jobba på norsk support) så hon får gå hela helgen istället. 


Idag ska vi göra oss fina, flirta till oss en fotograf och träna dressyr på ängen! 


Sen ska även sadelkammaren städas, det kommer bli ett långt projekt för min del iom att jag kommer jobba heltid och kommer inte ha tid att fixa varje dag. Och jag måste leta en byrå att ha i sadelkammaren också! 


Dags att sätta igång med dagens sysslor nu.. 

Av Elina - 20 maj 2011 20:27

Idag var det en fantastisk dag. Jag lämnade in grupparbetet och fick massa beröm för det. Tack o lov för det, som jag har slitit med datakrångel, skrivare som inte vill installeras och dokument som hängt sig.. Vet inte hur många gånger jag skrev om de där jädra frågorna igår, men till sist löste det sig. 


Sen hade jag avslutningssamtal med bästa coachen. Kommer sakna det stället! 


Nåväl, tog en ridtur nu på kvällskvisten. Solen sken, det var underbart varmt ute och tro det eller ej - Dollan gick så sjukt bra ikväll! 


Vi klättrade upp på berget, hade tänkt låta henne galoppera av sig där men vägen var sönderkörd så vi skrittade nästan hela vägen upp o travade sista biten där vägen är ganska rak. Innan vi tog oss till berget så skrittade vi 2 km efter vägen. Dollan var lugn o fin, mötte bl a bilar med stora båtar på släp! Nu kommer sommargästerna! Det var en väldans trafik ute också, tror vi mötte 10 bilar totalt! (Och då ska jag tillägga att man möter knappt en bil här ute ibland. Det är ganska dött här med andra ord) 


Väl uppe på berget tog vi en vilopaus och sen jobbade vi lite på volten. Passade på att fota utsikten nu när det är så grönt o fint ute. 


 


Lilla hjärtat!


När vi red hemåt igen så var jag beredd på att det skulle gå fort nerför backen - men Dollan gick så lugnt o försiktigt. I vanliga fall brukar hon skynda sig neråt men idag tog hon det lugnt.


När vi väl kom ut på vägen travade vi en bra bit. Hon var så himla fin!


Är väldigt nöjd med damen idag, hoppas att hon är på samma bra humör imorgon! :)   

Av Elina - 19 maj 2011 20:33

Till hösten får hon komma hem från Island! 


 

Jag längtar som en dåre efter min fina, vackra flicka.   

Av Elina - 18 maj 2011 22:34

Så var det dags igen att leta, prova och förhoppningsvis köpa en ny sadel! 


Funderar på om jag ska klicka hem en globus clic till Dollan med, samma bomvidd men jag började fundera på om jag ska klicka hem en annan sadel åt henne.. Damen är ju kräsen (och det är jag med..) så jag letar som en dåre efter en sadel liknande globus med djupt säte, rejäla knästöd som passar en svängd rygg och känslig dam. 


Kikar nu efter en clic, globus crincle, tekna, HdR - alla möjliga sorters sadlar. Om jag ändå hade råd med en Sensation.. Men vem vet, kanske det blir en sensation ändå. Jag vägrar rida i den bomlösa, det är som att sitta i en fåtölj. 


Dessutom är jag kräsen pga min ryggskada som ställer till det för mig. Den enda gången jag har känt av smärta i ryggen när jag haft min Globus var häromdagen när jag o Dollan travade. Annars har jag kunnat rida som vanligt utan att få ont, vilket har varit kanonbra för min del! När jag hade min Baldur fick jag ont hela tiden - inte kul att rida då! 


Nåväl.. Dollan var spänd idag på ridturen. Allting var sååå läskigt. Tänkte galoppera lite efter vägen - det tog tvärstopp! Hon kastade upp huvudet, blåste upp sig, taktade och betedde sig som en knäppgök. Drev på henne lite, då flög hon i luften flera gånger. Så galoppen var bara att glömma, istället fick jag trava henne i en lägre form så att hon skulle slappna av. Så fort jag råkade nudda henne med skänklarna så blev hon som en tickande bomb. Suck. Resten av ridturen travade jag henne i en lägre form, och till sist slappnade hon av, arbetade med hela kroppen och jag njöt! 


Filipus blev av med vinterpälsen idag. Eller ja, mycket är kvar men jag tog bort enormt mycket. Han har svårt att släppa den.. Och sen sätter han vinterpäls tidigt, juli-augusti börjar han sätta vinterpäls! Till hösten ska båda hästarna helklippas, det är säkert! 


Nu ska jag sova, imorgon ska jag agera taxichaffis!



Godnatt! 

Ovido - Quiz & Flashcards