icelandic

Alla inlägg under maj 2011

Av Elina - 4 maj 2011 18:00

Jag har tråkigt. Så fort jag reser mig upp blir jag yr och illamående. Har iaf fått i mig några köttbullar. 


Är så sugen på att rida, frågan är ju om jag orkar? Börjar hon tjafsa så blir det problem om jag är yr och jag har ingen lust att ramla av. Solen skiner, fåglarna kvittrar och jag vill ut. Fast sist jag hade magsjuka o skulle rida svimmade jag i stallet. Inte så smart kanske att ramla ihop vid frambenen på förra hästen, men hon stod helt stilla o vågade knappt andas. Saknar henne jättemycket! 


Har iaf spenderat eftermiddagen till sängs, kollat på lite olika serier som Glee, One Tree Hill och Vampire Diaries. Hann även med att kolla på Madagaskar, skitrolig film fast jag somnade en stund på slutet. 


Kanske borde sova istället för att rida? Har ju även huvudvärk just nu så det vore smart. Men jag är så sugen på att rida en liten sväng. Hoppas att det är lika fint väder imorgon och att jag mår bättre då så jag kan rida då istället. :)

Av Elina - 4 maj 2011 14:03

Var sjukt trött imorse när jag vaknade, sov dåligt inatt då jag hade jätteont i halsen och hosta. Skulle ha åkt in med bilen på verkstad, men fick ringa o boka om tiden då jag nästan svimmade i duschen och mådde så illa att jag fick hänga över toastolen. 


Har saker jag måste göra idag, men jag skakar i hela kroppen och mår illa. Hoppas det inte är magsjuka bara.. Dessutom måste Dollan ridas, och hur ska det gå om jag knappt kan stå? Någon som vill komma hit o rida henne? ;) 


Har iaf plockat fram min externa hårddisk så här ska det kollas på filmer och tv-serier hela dagen. Ska försöka få nå mat i mig också, men det är svårt. Har fått i mig två smörgåsar så länge.. 


Jag vill inte vara sjuk nu, jag har inte tid att vara sjuk! :( 

Av Elina - 3 maj 2011 23:19

Jag spenderar kvällen med att kolla på hästannonser, jämföra priser, kolla olika stammar osv. Satt och klickade runt på Braelas uppfödares hemsida, och ser att ett av stofölen (eller ja, det är inget föl längre) som jag kikade på innan jag bestämde mig för Braela är fortfarande till salu. Det är en halvsyster till min B, båda är efter: Sjóður frá Höskuldsstöðum (e. Keilir <3) och både B o detta sto är född 09. 


Visst är hon fin?

     


Jag blir bara så sugen på att boka en enkel biljett till Island, packa resväskan och fara. Hälsa på Braela, kika på andra söta föl och bara njuta av att vara bland alla dessa vackra hästar. Min coach tycker jag ska åka dit och jobba ett halvår eller så, men jag är för feg. Dessutom kan jag inte bara lämna Filipus och Dollan hemma. Eller Dollan kan vi nog sälja/låna ut på foder om det skulle vara så, men Filipus då? Han ska ju inte säljas. Han ska bo här hos oss ända tills den dagen kommer då han ska vandra vidare, och den dagen är inte kommen än. 


Jag är riktigt sugen på en utmaning nu. Typ en unghäst, "problem"häst, gångartsproblem - you name it. Jag har Dollan, men jag vill ha nåt mer att jobba med. Jag hoppas att kunna sätta igång Filipus i slutet på juli - början på augusti. Då kommer jag få nåt att jobba med, kan jag lova. Om han redan nu har världens överskottsenergi, vad kommer han inte ha då? Men jag längtar så.. ♥


Av Elina - 3 maj 2011 20:02

Jag skulle ha stannat hemma, gjort mig en kopp varm choklad och myst ner mig med katterna i soffan istället för att rida. Dollan var inte rolig alls, och på hemvägen småreste hon sig på bakbenen flera gånger. 


Red skogsvägen, tar ca 30 min i vanliga fall och Dollan är van att gå där. Vägen dit gick bra, mötte en stor o farlig traktor som lät väldigt mycket men vi hann gå in en annan väg och stanna innan den körde förbi så det var lugnt. Inne på skogsvägen stod det en blå traktor. Den har inte stått där förut. Det gillade inte Dollan, hon stannade o kollade på den stora, läskiga blå saken på två hjul länge. Till sist kunde vi skritta förbi den. 


Red bort till vändplatsen och jobbade lite på volten där. Gick ganska bra faktiskt. Hon var lite spänd, men det gick över till sist. Travade av henne lite på volten innan vi skrittade hemåt. 


På hemvägen fick damen helt plötsligt bråttom hem. Hon skulle hem. På en gång. Och fort skulle det gå. Det blev en hel del övergångar, skritt-halt-skritt och det lyssnade damen bra på, tills vi kom ut på bilvägen. Då kunde hon inte stå still alls, trampade omkring och drog tyglarna ur händerna på mig. Till sist blev jag så less att jag försökte med One-rein-stop, då småreste hon sig på bakbenen. Vände henne bort från stallet, hon fick ännu mer panik och backade ner i diket. Upp ur diket, vända hemåt och göra halt. Då började hon resa sig mer o mer. Till sist fick jag henne att gå framåt, men damen ville trava. Så då blev det ännu mer halter, och till sist när vi äntligen svängde in på våran väg hemma så frustade hon, slappnade av och skrittade sakta med huvudet lågt. Då var hon hemma igen. 


Suck säger jag bara, imorgon ska det jobbas för fullt med damen! En vilodag mitt i brunstperioden är inte smart! 

Av Elina - 3 maj 2011 17:55


Underbar låt! Helt fantastisk är den! 


Idag har jag inte gjort så mycket, har inte haft någon ork till att ens lyfta på en penna typ. Försökt ringa veterinären hela dagen men hennes mobil var avslagen och på kliniken svarade dem inte. Suck. 


Dessutom vaknade jag inte imorse av att väckarklockan ringde. Väldigt konstigt, jag ställde den igår och man måste lösa mattetal för att den ska sluta ringa. Men när jag vaknade var klockan 11 och mobilen låg fint bredvid mig på nattduksbordet. Hm, konstigt. Men det var bara att studsa upp, käka frukost framför tvn och mysa ner mig i soffan med katterna. 


Funderar på om jag ska skritta ut en stund, eller om Dollan ska få stå för andra dagen i rad. Det kommer bli spännande att sitta upp på henne om hon ska stå några dagar i rad, damen har så mycket energi i kroppen redan. Kanske skulle markarbeta henne lite i lill-hagen. Då kan Filipus faktiskt stå inne i boxen och vila. Dollan är brunstig nu, hon är riktigt elak ibland mot Filipus. Idag när jag var ut med lite hö och vatten fick inte Filipus komma nära henne, då högg hon mot honom. Han är ju så feg att han bara drar in rumpan och ger henne en ond blick. Ändå kan dem inte vara utan varandra. Separerade hagar? Vore det nåt? Dollan står med Filipus i den lilla hagen både på natten och dagen, sen får dem gå i skogshagen några timmar mitt på dagen när vi är hemma. 


Jag borde rida henne idag, så Filipus får lite lugn o ro. Sen får vi se hur det går, om damen ska vara lika sur mot mig också eller om hon sköter sig. Dessa ston alltså.. 

Av Elina - 2 maj 2011 21:55

Håller just nu på att ändra lite här på bloggen, en ny header finslipas och lite andra saker ska fixas iordning! :) Headern jag har nu är jag riktigt nöjd med, men den känns så svart o tråkig.. 


I övrigt blev det inte så mycket gjort för mig idag, haft noll lust verkligen. Så jag städade lite i köket, fixade disken osv och sen har jag inte gjort så mycket mer. Jo, jag har pratat i telefon. Det är inte så kul att prata i telefon faktiskt, jag är mer en sms/mail-människa. Och ändå har jag jobbat med att sitta i telefon hela dagarna. 


Nåja, nu ska jag fortsätta med min header. Håll utkik här på bloggen inom kort! :) 

Av Elina - 2 maj 2011 15:46

Jag vaknade imorse, kollade ut genom fönstret och såg att det snöade. Blev fundersam vilken månad det var, har sommaren redan varit? Men sen vaknade jag till liv och insåg att det är maj och att det snöar. 


Dagen som är kvar ska jag hinna ringa datasupporten för mammas dator krashade igår innan hon hann göra en backup så allt hennes arbete är förlorat, sen ska Dollan motioneras, jag ska motioneras (om jag orkar, min kropp protesterar just nu), veterinären ska ringas och huset ska städas.. 


Har varit på möte iaf idag. Det var kul, lärorikt men jag är så trött just nu att det var svårt att ta in all information. Egentligen borde jag skippa alla måsten idag och vila ut ordentligt men det har jag inte tid med. När jag körde ner till byn imorse så hade jag så ont i magen igen, har ju IBS men har varit helt okej ett tag nu. 


Nä, telefontid + städning samtidigt nu - sen ridning! :) 

Av Elina - 1 maj 2011 19:54

Fryser som tusan just nu, det är kallt ute! Burr! Blev en skogstur på Dollan, vi testade en ny stig vilket var intressant! Massa stenar att kliva över, skön högsång för att skrämma bort andra fyrbenta gäster (även tvåbenta skrämde vi nog bort..) och Dollan tyckte det var skitkul. Så kul att hon ville inte gå hem. Alls. Jag fick övertala damen att vi skulle gå hem, hon ville fortsätta upptäcka nya stigar i skogen. Men jag lyckades få henne att vända och när vi kom ut på vägen igen tänkte jag att vi kunde skritta en bit till, men det ville då inte Dollan. Skrittade ca 10 min till innan vi red mot stallet. 


Mötte en traktor också, där vägen är som smalast och dikena är djupa o vattenfyllda. Dollan blev spänd som en fiolsträng och vägrade gå. Till sist fick jag hoppa av henne och leda henne förbi traktorn. Hon skyggade lite grann men sen var det ingen fara. Satt upp igen och skrittade hem. 


Har kommit på massa saker jag behöver till mig och hästarna, hoppas att tomten läser detta inlägg! Saker vi behöver är:


* Nya bandageunderlägg

* Benlindor

* Dressyrschabrak, både ett blått med gul passpoal till Filipus med namnet broderat och ett vitt med blå passpoal till Dollan. 

* Långt dressyrspö

* Lädergraman

* Ridbyxor, helskodda. 

* Islandsridbyxor, helskodda. 

* Träns

* Smalt bett med D-ringar

* Fleecetäcke

* Eksemtäcken

* En ny sadelgjord. 


Det var väl typ allt vi behöver för närvarande. Kommer säkert på mer sen också.. 


Ikväll blir det filmkväll! Alla tre Narnia-filmer plus båda Transformers-filmerna ska jag kika på. 


Ovido - Quiz & Flashcards