icelandic

Alla inlägg under maj 2011

Av Elina - 18 maj 2011 16:35

Just nu känns allting så mycket bättre! Filipus är frisk, Dollan går bra och jag börjar på mitt förra jobb med start redan på måndag! 


Det var egentligen tänkt att jag skulle arbeta där i juli, men de ringde nyss och frågade om jag hade möjlighet att hoppa in redan på måndag. Kul! Allting börjar kännas så mycket bättre nu! 


Om jag ska erkänna en sak så har jag faktiskt saknat det stället. Kollegorna, kunderna - allt! Lite tråkigt att sitta framför en dator hela dagarna när det är så fint väder ute, men det har jag gjort de senaste två somrarna så jag är van! 


Detta firas med en ridtur! :) 

Av Elina - 18 maj 2011 11:23

Imorse kom hovslagaren hit för att ge kusarna nya skor. 


Jag var inte närvarande just då, utan det var mamma som tog hand om hovis. Men Filipus har nu fått skor med sidokappor istället för med tåkappor. Anledningen? Filipus har långa tår och sidokappor ska, om jag förstått det rätt, korta tån och det var även bra för rörelserna tydligen. Får veta mer när mamma kommer hem sen. 


Någon som vet mer om sidokappor? Har ni använt det själva på era hästar? 


Nåväl. Dollan hade skött sig exemplariskt med hovis! Äntligen! Hon brukar bråka med bakbenen, även med mig när jag kratsar hovarna men idag hade hon småtjafsat lite och sen hade hon skärpt sig. Duktig pålla! 


Ikväll blir det ridtur, men innan det ska jag ha lite lädervård. Tränsen ska smörjas, sadeln ska putsas, schabraken ska bli rena och hästarna ska bli rena också. Tar nog den bomlösa sadeln ikväll när jag rider och så får jag hoppas att damen sköter sig på ridturen, det är som att sitta i en fåtölj när man rider i den bomlösa sadeln. Väldigt skönt på långritter men inte alls skön att träna dressyr i eller sitta på en skuttande häst. 


Nu ska jag fixa iordning lite lunch! 

Av Elina - 16 maj 2011 20:23

Idag blev det en rolig ridtur runt sjön! 


Blev mest skritt, Dollan var pigg men lyssnade väldigt bra på mina hjälper. På slutet red jag endast med röstkommandon - och det funkade bra! :D 


Dessutom mötte vi en bil, som vanligt. Men efter att bilen hade passerat vände den och stannade framför oss. Ur bilen kom det två människor som frågade om det var Dolly jag red. Jag svarade ja och fick då veta att dem hade haft Dolly på foder förut! Världen är allt bra liten! Vi pratade en massa om Dolly, jag fick veta lite hur hon hade varit förut och så fick jag beröm över att Dolly var så lugn nu! Innan vi köpte Dolly var hon svårriden tydligen och det fick vi ju smaka på själva när vi hade köpt henne eftersom hon stegrade, bockade, kastade sig ner i diken, gick i passage med huvudet uppe i vädret osv osv.. Men vet. besök + kiropraktorbehandling + utrustningsbyte + tillridning = GLAD & LUGN HÄST! Det gjorde alltså susen! 


Iaf så har jag erbjudit tjejen som hade henne på foder att hon får komma och rida när hon vill! Dem hade tydligen haft med Dolly på ridklubben här i byn, grannbyn och även i grannstaden. Så det var ju kul att höra, jag hade ju tänkt fara iväg med henne till ridklubben och träna nåt tag men visste inte riktigt hur hon skulle reagera i ridhuset, men det verkar inte vara nåt problem alls! 


Familjen som haft henne på foder verkade väldigt glada att se henne, och de verkade sakna henne. Erbjöd dem även att de får komma och hälsa på när som helst! 


Efter ridturen var det täckesprovning. Köpte ett nytt fleecetäcke till Dollan i lördags (10% rabatt - woho!) så jag passade på att testa det idag. Det satt jättefint på henne, matchar hennes schabrak också. ;-)


   



Schabraket som matchar täcket + benlindorna..


Min Dolla i vintras!

      

Av Elina - 15 maj 2011 20:12

Så idag bar det av till Sundsvall. Jag körde hela vägen dit, trots dåligt med sömn inatt och stressad morgon. Väl framme fikade vi och sen satte vi igång med shoppingen! 


Jag köpte:

* En bh

* En svart, snygg tröja

* Tränskrokar 

* Bokstavsdekaler (?) som man målar på väggen

* Målarfärg

* Bandageunderlägg till Dollan

* Ridhandskar

* Höpåsar på IKEA


Mer än så blev det inte, får bli mer shopping över internet när jag har råd helt enkelt. Klämde dock på ett finfint dressyrträns till Dollan, det var billigt, mjukt och hur snyggt som helst! 


Är sjukt trött just nu och har fått tillfällig minnesförlust, kommer inte ihåg vart vi skulle träffas imorgon för att göra klart grupparbetet. Nåja, jag får vara ute i god tid och åka på båda ställena där vi skulle vara.. Tiden kommer jag dock ihåg, tack gode gud för det. 


Har även fått ett helt underbart erbjudande som jag tror att jag kommer tacka ja till. Vad det blir får ni veta när allting är klart! 


Dessutom - nu ska sadelkammaren renoveras! Köpte som sagt krokar till tränsen idag, som ska målas och så ska hästarnas namn skrivas på dem. Sen ska jag flytta sadlarna så de hänger tillsammans, nu hänger den ena i mitt sadelskåp med trasig dörr och den andra hänger inne i lilla sadelkammaren. Sen ska jag köpa en byrå att ha alla småsaker i, hyllorna inne i stallet ska målas om och så ska jag skriva hästarnas namn på väggen. Det blir en liten makeover av sadelkammaren + stallet med andra ord! 


Boxarna borde målas om med, men det får bli lite senare. Först sadelkammaren och så ska utsidan på stallet målas om och bli snygg igen, sen får jag ta boxarna. 


Har lust att krypa ner under täcket o sova nu, har en lång dag framför mig imorgon men först ska jag glo på Desperate housewives! :) 

Av Elina - 13 maj 2011 22:39

Usch, nu regnar det igen! 


Idag markarbetade jag Dollan. Hon var så duktig! Det slutade med att hon travade bakom mig, utan grimma o grimskaft med huvudet sänkt och öronen riktade mot mig. Det var andra gången hon gjorde det ända sen vi köpte henne i dec 09. 


Hon är verkligen en superhärlig häst, förutom att hon är väldigt hög i rang och har egna åsikter. Dessutom har hon 50% islänning i sig, det är väl det som är det bästa. Dock är hon 3-gångare, har dock visat en liten antydan till tölt några få gånger men jag tänker inte plocka fram den. Hon har traven - Filipus har tölten! 


På söndag blir det roadtrip med syster och mamma. Sundsvall är målet. Eller ja, Birsta är slutmålet. Vi ska shoppa! Jag tänker spendera många hundralappar på Hööks eftersom jag behöver ha lite nya grejer.. 


* Flugspray

* Ridbyxor

* Tröja att rida i

* Ridstövlar?

* Träns 

* Tyglar


Träns är inte högsta prioritet, men jag drömmer om ett nytt hela tiden. Dessutom så är det tränset jag har nu till Tanten brunt och sadeln + tyglarna + martingalen är svart. Kalla mig vad ni vill, men brunt träns + svart sadel är inte fin kombination tycker jag. Hade ett likadant träns i svart, men det skickade jag med min förra fjorddam när hon reste hem till sin ägare igen efter våran incident (hon stegrade och slog nästan runt med mig på ryggen). 


Har ännu inte fått mina ridstövlar lagade, och när jag klickade mig in på Hööks hemsida o drömde att jag var miljonär så hittade jag ridstövlar som passade mig! Det är sällan det händer, mina vader är enorma så jag har svårt att hitta passande, snygga stövlar - men där fanns dem! 


Imorgon kommer iaf min syster hem! Det blir kul att få träffa henne igen. Jag ska rida, och sen ska vi käka god mat o kolla på ESC. 


Har hittat nytt örongodis också, dansade länge till denna låt idag när jag städade. Tur att ingen såg förutom katterna, det såg nog lite roligt ut men jag gillar att hitta på nya koreografier till låtar. 


Nu - Desperata husfruar och sen sova! 

Av Elina - 12 maj 2011 19:48


Detta klipp såg jag tidigare idag. Underbart! 


Bläddrade igenom alla bilder på min dator och hittade denna bild:

 

Där red jag Filipus i grimma och grimskaft. Vilka minnen! 


Målet när Filipus är igångsatt igen är att kunna rida utan utrustning i alla gångarter. Tölten var svag när vi tränade sist, men den fanns där. Han är en pärla, min häst. Så mycket saker jag hittar på och han ställer upp på allt utan några protester. Vi har ju testat allt möjligt; western, hoppning, akademiskt, dressyr - you name it. Han flög över hinder på 90 cm. Galoppera fort i skogen barbacka är våran favorit! Likaså att hoppa över nerfällda träd, det är ju bara så sjukt kul! 


Märks det att jag har rid-abstinens? Jag rider nästan varenda dag, men ändå saknar jag det. För det är inte min vackra raggsocka jag rider.. 

Av Elina - 11 maj 2011 00:00

Blev inspirerad av http://islandstokan.bloggplatsen.se/ som skrev ett inlägg om varför det blev den det blev. Alltså, varför blev det just den hästen vi köpte? 


Här kommer mitt svar om varför det blev just islandshäst och ingen annan ras.


Varför blev det islandshäst? 


1999 började vi leta lite efter en häst. En ponny skulle vi ha, en trygg läromästare. Jag skulle då fylla 10 år och hade ridit på ridskola i 4 år. En morgon var det en annons i den lokala tidningen. Annonsen löd: Trevligt islandssto, familj. Sen fortsatte annonsen med info om andra hästar också. Men tre ord räckte och den 1 oktober var hon våran! 


Vi skulle ju ha en ponny, men fick en islandshäst istället. Jag lärde mig tölta på henne. Hon lärde mig allting, envis som en åsna var hon men med ett hjärta av guld. 

Hrefna. 1982 - 2007.


Det var Hrefna som väckte intresset för islandshästen. Vi letade som galningar efter en till islandshäst som sällskap till Hrefna, men vi hittade inte någon. Ringde runt till olika turridningsfirmor och det sista stället vi ringde till hade faktiskt en valack till salu så vi bestämde tid för provridning. 


Det var på våren 2000, jag minns att solen sken och det var varmt ute trots att det var snö kvar när vi anlände till turridningen. Möttes av stalltjejen som sa att hästen vi skulle provrida stod inne i spiltan och väntade. Det jag möttes av när jag kom in i stallet var en tjock, lerig häst med tovig man och som var livrädd. Men vem hade kunnat ana att det var min drömhäst? För där stod han, min älskade Filipus! 


Han skenade med både mig och min syster. Min kusin följde med på andra provridningen och testade honom. En vecka senare gick han igenom vet. besiktningen och bara några få dagar senare hämtade vi hem honom. 


Det tog oss år att kunna rida Filipus. Han var förstörd. Jag vet inte hur många gånger jag ramlade av, satt med tårarna rinnandes nerför kinderna och skrev annons om att han var till salu. Annonserna kom aldrig ut. 


Jag har aldrig haft en så pass nära relation till någon som jag har med Filipus. Han är mannen i mitt liv. 


Efter att jag och Filipus gått på Wången i 6 månader, blev jag diplomerad ridledare för islandshäst. Det var helt fantastiskt att gå på en så bra skola, och jag lärde mig enormt mycket. Jag var inte den bästa ryttaren, jag är fortfarande inte så bra men när jag red den inofficiella träningstävlingen vi hade och domaren gav mig resultatet sen så grät jag. Jag och Filipus hade fått fina poäng på våran första tävling tillsammans. Vi hade kämpat så hårt så länge med gångartsproblem, Filipus var nervös o spänd och väldigt känslig. 


 

6 månader efter att jag fått mitt diplom visste jag att jag valt rätt. Det var islandshästar jag skulle ha! Jag hade hittat hem! Det var även då jag hittade lilla fröken B. 


Braela är min nästa tävlingshäst.


Hade vi inte köpt Hrefna utan någon annan ponny hade jag nog aldrig hittat Filipus. Då hade jag nog heller inte hållit på med islandshästar. Så jag är evigt tacksam till M som lät oss köpa Hrefna. 


Och dessutom, hur kan man inte älska detta?


Höj volymen och njuuuut! 


Så för att dra allting kort; Jag har hittat mina drömhästar! Jag kan tjata på i evigheter nu om hur bra islandshästen är, men det ska jag inte göra! ;) Istället ska jag sova och drömma om tölt och vackra hästar! 





















Av Elina - 9 maj 2011 19:53

Idag har jag hunnit med en hel del. Möte, bilen på verkstad, tre promenader och en hel del annat också. Plus att jag är riktigt superförkyld och det känns som att jag har feber. Vädret har varit kanon idag, så sjukt varmt ute! 


Filipus och jag har gått på promenad idag. Det var kul! Vi tog en skogstur, inne i skogen kopplade jag bort grimskaftet så Filipus fick gå lös en stund.. Det är nog inte många hästar som kan gå lös i skogen, men Filipus följer mig vart jag än går. 


Tog en paus vid vägkanten också, Filipus passade på att nosa mig i ansiktet, slicka mig på händerna och på ena kinden. Sen myste vi en liten stund till innan vi gick vidare hemåt. Då fick han också gå lös en bit, han gick alldeles bakom mig hela tiden med huvudet sänkt. 


Här är några bilder från dagens tur:


   








Lös kuse i skogen.. 



   


   

Hemma igen!


        

   


Jag har sagt det förut, och jag säger det igen - Mina hästar är fantastiska! ♥

Ovido - Quiz & Flashcards